Meny

.

Pilote Atlas 630G. För två komfortresenärer.

Den lite smalare (220 cm) Atlas-serien har varit en framgång för Pilote. Därför väljer Pilote att utöka modellserien till säsongen 2026. Två planlösningar har lagts till, det innebär en fördubbling av antalet modeller mot förra året.

Den ena nya modellen heter Atlas 690 GJ, en sjumeters bil med långbäddar. Den andra är den vi väljer att fördjupa oss i, A 630G med tvärbädd. Den är lite av en plåtisutmanare.

 

Text och foto: Carla och Kees Witvliet

 

Testbilen är extrautrustad med tre tillvalspaket.

  • Chassipaket med 165 hk motor och automatlåda.
  •  
  • Offroadpaket med svart Ford-designgrill, svart skydd och trail-klistermärken på dörrarna, 16” svarta lättmetallfälgar, 4-säsongsdäck (med snöflinga).
  •  
  • Grand Comfortpaket med frostfri avloppstank, ett 230 V-uttag och kall/varm dusch i garaget, markis, automatisk gasregulator med kraschsensorer och en andra solpanel.
  •  

Med dessa tillval reser du inte bara komfortabelt utan sticker även ut på vägarna. Även standardversionen av Atlas är välutrustad med flera förarassistenssystem, 8” radio från Pioneer och backkamera. Som i alla husbilar på Ford är åkkomforten mycket hög och drivlinan både effektiv och mjukväxlande. Långfärd? Gärna!

Med en hjulbas på strax under 4 meter blir överhänget kort. Det betyder stabil färd även om det blåser.

 

Lätt att röra sig ombord

Du kommer in bekvämt genom den breda dörren och interiören ser fräsch och modern ut. De ljusa träskåpen med vita luckor ger en känsla av rymd. Inga synliga handtag.

Det är bra gjort att i en blott 630 cm kort husbil få plats med allt och ändå ha bra utrymme att röra sig i bodelen. Dinetten med face-to-face soffor bidrar starkt till detta. Eller soffor. Sittplatsen bredvid bodelsdörren är ensitsig.

Båda sofforna har säkerhetsbälte. På enkelsitsen åker man baklänges. Förvandlingen från soffa till baksäte kräver lite övning, men övning ger färdighet.

Det panoramafönstret ovanför framstolarna kan öppnas, vilket är trevligt när du står stilla för natten. Var försiktig vid passagen till hytten då där är ett steg.

Eftersom det finns en nedfällbar (elektrisk) säng ovanför sittgruppen saknas det stora takfönstret över bordet. Bordet är för övrigt fyrkantigt och delbart.

Den stämningsfulla belysningen runtomkring höjer atmosfären kvälstid.

 

God lastvikt

En fördel med korta och smala husbilar är att de som regel får goda lastvikter. I Atlas kan du lassa in 630 kg med 3,5 tons totalvikt. Och plats finns. Garaget är rymligt. Mellan säng och badrum finns ett smalt garderobsskåp, under sängen (framför garaget) ytterligare ett smalt skåp.

 

Sammanfattning

Atlas 630G är en utmärkt resebil. Med en längd på 6,30 meter och endast 2,20 meter bred är smala gator och parkering inget problem. En plåtiskonkurrent som erbjuder högre komfort och mer volym utan att tulla på körsmidigheten.

I halvintegrerade husbilar är tvärbädd inte en särskilt populär lösning. Men i plåtisar är den mycket populär. Och som vi redan konstaterat är detta en plåtisutmanare. Som sådan är den ett utmärkt tillskott i Atlas serien.

Kort sagt en fin husbil för två personer, med möjlighet att ta med ett (barn)barn.

 

I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med denna lilla tuffing. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.

Fakta

Vi gillar

  • Komfortabel färd
  • Smidig att köra
  • Välutrustad som testad
  • Badrummet

 

Vi önskar

  • Litiumbatteri som standard

Utrustning (urval): Två airbags, ABS, ESP, ASR, farthållare, partikelfilter, Fix and Go-kit (inget reservhjul), centrallås, TPMS automatisk däcktryckskontroll, Start-stop system, elspeglar, 16” fälgar, Truma Combi 4 luftburen gasolvärmare, spis med 2 gaslågor, Thetford vridbar toa, 142 liters Thetford kylskåp, LED-inomhusbelysning, 95 Ah AGM bodelsbatteri, 2 x 11 kg gasolflaskor, 2 solpaneler.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift