SkÄpbilarna vinner mark
RVX Àr en för Äret nystartad mÀssa som dessutom lanserades som ett helt nytt mÀsskoncept. Fokuserat pÄ information mer Àn försÀljning. Huruvida konceptet Àr lyckat ÄterstÄr att se, men för mig som var dÀr var det informativt och intressant. En sak som visades var rent ut sagt revolutionerande och jag hoppas den kommer spridas över vÀrlden som en löpeld.
Tydligt Àr att skillnaden mellan den amerikanska marknadens fordon och de som sÀljs hÀr hemma minskar. Amerikanerna vÀljer i allt större utstrÀckning kompakta husbilar, sÀrskilt inredda skÄpbilar.
Text och foto Stefan Janeld
I över 50 Är hölls det branschmÀssa i Louisville i början av december. DÀr trÀffades tillverkare, underleverantörer och handlare för att göra affÀrer. Pressen var pÄ plats eftersom det var hÀr man kunde se alla nyheter pÄ en och samma plats.
Men de senaste Ären har intresset för mÀssan falnat. Behovet av en dedikerad branschmÀssa minskade dÄ Open House i Elkhart tillgodosÄg det behovet till en lÀgre kostnad och dessutom lÄg den bÀttre i tid, september.
Arrangören av mĂ€ssan i Louisville var RVIA, branschorganisationen för företag i fritidsfordonsbranschen. De insĂ„g att deras mĂ€ssa var passĂ© och beslöt sig att lĂ€gga ner den till förmĂ„n för nĂ„got annat. Detta blev RVX â kort för RV Experience.
Ska skapa publicitet
Normalt Àr en mÀssa en mötesplats, för branschfolk eller för slutkonsumenter eller bÄde och. Men RVX siktar mer pÄ att skapa publicitet kring campinglivet och dess fordon. Ska man spetsa till resonemanget kan man sÀga att det Àr en mÀssa för pressen.
MÀssans tidpunkt gör att handlarna inte har tid att komma, de Àr fullt upptagna med att sÀlja och leverera fordon. Tillverkare och underleverantörer har redan gjort sina affÀrer inför sÀsongen.
Visst sker det möten och en del affÀrer görs.
Men handlarna som kommer gör det frÀmst för att lÀra sig om marknaden och gÄ pÄ seminarier om sÀljteknik, kundvÄrd och trender.
Men den grundlÀggande tanken Àr att det som sker pÄ mÀssan ska skrivas om i pressen och pÄ sociala media. Skapa intresse kring campinglivet och fordonen.
Bidrar starkt till ekonomin
Den Nordamerikanska marknaden för fritidsfordon Àr enorm. Det sÀljs cirka en halv miljon fordon Ärligen och ska man sammanfatta marknadens totala omsÀttning, inklusive campingavgifter stÄr branschen för 2,2% av Nordamerikas BNP. Eller i siffror 784 miljarder dollar. Man Àr med detta den 15:e största branschen.
Detta har gjort att politiker fÄtt upp ögonen för branschen och dialogen mellan branschens aktörer och politikerna har förbÀttrats. Viktigt om branschen ska fortsÀtta vÀxa.
Idag finns 10 miljoner campare i landet. Men en nyligen gjord undersökning visar att sÄ mÄnga som 40 miljoner kan tÀnka sig att spendera sin fritid i ett campingfordon.
Med tanke pÄ hur fullt det redan Àr pÄ campingarna och Àven vÀgarna krÀvs det politiska ÄtgÀrder för att camparna ska kunna fÄ den avkopplande fritid de drömmer om.
Trenden tydlig
Sedan krisen 2008/09 har de stora husbussarna minskat sin försÀljning stadigt medan de mindre fordonen ökar starkt. Precis som i Europa Àr det de inredda skÄpbilarna som ökar snabbast. Men Àven kompakta halvintegrerade och alkovbilar vinner mark.
Men till skillnad frĂ„n i Europa, dĂ€r husvagnsmarknaden krymper, Ă€r det husvagnar som dominerar marknaden i Nordamerika. 80% av de fritidsfordon som sĂ€ljs hĂ€r Ă€r âtowablesâ â husvagnar och sĂ„ kallade âFifth wheelersâ (stora husvagnar som kopplas till en vĂ€ndplatta pĂ„ pickupens flak).
StenhÄrd kamp
Som sagt Àr det inredda skÄpbilar som Àr den snabbast vÀxande fordonstypen. Och till denna sÀsong har en av de större i detta segment fÄtt lÀgga ner sin tillverkning.
Som trogna lÀsare kÀnner till köpte Hymer Gruppen för nÄgra Är sedan kanadensiska Roadtrek, en av de ledande tillverkarna av inredda skÄpbilar i Nordamerika. Under flera Är var de faktiskt det bÀst sÀljande fabrikatet.
Hymer byggde dessutom en ny fabrik dÀr man började inreda skÄpbilar under eget namn och Àven lanserade en serie med Carado skÄpbilar. Och marknaden vÀlkomnade bilarna, inte minst tack vare generösa garantier och Hymers goda kvalitetsrykte.
Men sÄ kom bakslaget. Personal i företagets ledning hade fifflat till sig pengar, försnillat helt enkelt. De arresterades och en utredning inleddes. Företagen, bÄde Roadtrek och Hymer, lade ner tillverkningen och ett gigantiskt hÄl i marknaden öppnades. Ett hÄl som för andra aktörer nu Àr en möjlighet att kraftigt öka sin försÀljning.
Det Àr viktigt att hÀr och nu pÄpeka att europeiska Hymer pÄ inget vis bÀr skuld i denna hÀrva. De Àr offret.
âThe revealâ
SÄ kallar RVIA huvudevenemanget pÄ mÀssan. En prisutdelning dÀr man prisar fritidsfordon inom olika kategorier.
RVIA har identifierat 9 olika kategorier av fritidsfordon. DÄ menar de inte husbilar, husvagnar, campers, tÀltvagnar eller taktÀlt. Nej de menar behovsspecifika underkategorier inom dessa fordonstyper. Köparna vÀljer helt enkelt fordon utifrÄn behov.
Fordonskategorierna Àr:
- Outdoor adventure – För bergsklĂ€ttrare, skidĂ„kare och liknande
- Family friendly â Fordon riktade mot barnfamiljer
- Van life â Kompakta husbilar och campingbilar som fungerar Ă€ven i vardagen
- City escape â För de som har ont om tid och vill kunna fly storstaden under helgen
- Destination camping â Större fordon för de som vill ut pĂ„ lĂ„ngfĂ€rd
- Sustainability â MiljövĂ€nliga fordon som lĂ„ter dig leva friluftsliv med gott samvete
- On the horizon â För de som vill ha senaste tekniken
- Luxury living â För de som inte tittar pĂ„ prislappen men vĂ€l materialen och utrustningsnivĂ„n
- Team tailgate â Partyfordon för de som Ă„ker till olika evenemang med vĂ€nner och familj
Â
Genom att identifiera dessa kategorier kan man lÀttare erbjuda rÀtt bil till kunderna. SÀger man. Men jag misstÀnker starkt att det Àr ett sÀtt att lyfta fram produkter frÄn de olika medlemsföretagen inom RVIA. För som av en hÀndelse fördelades utmÀrkelserna i dessa kategorier jÀmnt mellan de utstÀllande medlemsföretagen.
En sak som skiljer sig mellan Europa och Nordamerika Àr att man inte gör skillnad pÄ husvagnar eller husbilar pÄ samma vis som i Europa. HÀr hade vi haft en husbil och en husvagn som bÀsta val i varje kategori. Men icke i Nordamerika. HÀr blandas friskt mellan fordonstyperna.
DÀrför visar vi Àven husvagnar i detta mÀssreportage.
Outdoor adventure â SylvanSport VAST
En kompakt och lÀtt, men stryktÄlig, funkisvagn som dagtid Àr en toyhauler men kvÀllstid blir ett trevligt vardagsrum med kök, badrum och tvÄ dubbelsÀngar. Dock inte allt pÄ en gÄng. Konceptet bygger pÄ ett modulÀrt system som anpassas efter stundens behov. Köket kan skjutas ut utanför vagnen sÄ man kan laga mat under markisen.
Van Life â ModVans CV1 Camper van
En campingbil med inredning uppbyggd av moduler. Inred som du vill. Var fri att Àndra inredningen om behoven Àndrar sig. Baseras pÄ Ford Transit. Kan fÄs med fyrhjulsdrift.
Popup-taket gÄr rakt upp och Àr stabilare Àn de vi Àr vana vid hÀr hemma. Det tÄl flera hundra kilos last och Àr försett med AC-aggregat. Tyngden gör att det mÄste manövreras med elmotor.
ModVans Àr ett litet företag som drivs av entusiaster.
City Escape â Leisure Travel Van 2020 Unity Rear Lounge
Vi har visat Unity modellen tidigare. Men nu har den fÄtt ett vardagsrum med bÀddbar vinkelsoffa lÀngst bak istÀllet för sovrum med dubbelsÀng eller lÄngbÀddar.
Byggs pÄ nya Mercedes Sprinter. Har en snygg lösning för utvÀndigt vÀgghÀngt campingbord.
Sustainability â Winnebago All Electric/Zero Emission
En eldriven husbuss med en teoretisk rÀckvidd pÄ 20 mil. Winnabago har sÄlt den ett tag genom sin specialbilsdivision som blodbuss, bokbuss och till andra ambulerande verksamheter som inte Äker lÄnga strÀckor. Tekniken Àr alltsÄ beprövad men knappast ett alternativ för camping. Winnebago tror sjÀlva att framtiden för husbilar ligger i hybridlösningar dÀr man kombinerar eldrift med en bensin- eller dieselmotor.
En spegel under bilen visar drivlinan.
On the Horizon â Airstream Classic Smart RV
HÀr hoppade man I galen tunna enligt mig. Man utser en Airstream husvagn till framtidens melodi baserat pÄ att elektroniken ombord kan övervakas och styras via en app i telefonen.
En app kÀnns enligt mig inte sÀrskilt innovativt Är 2019.
Jag hade gett priset till Keystone RV och deras nya system av inbyggda sensorer som anger vagnens vikt och lastfördelning.. Se lÀngre fram i artikeln.
Luxury Living â Newmar 2020 Superstar
Newmar ger sig med denna bil in i ett nytt segment, det kallas Super-C och Àr tunga halvintegrerade husbilar. Unikt med denna Àr att man har luftfjÀdring Àven pÄ framaxeln, nÄgot som andra tillverkare inte kan ha dÄ deras konstruktion inte tÄl flexandet mellan hytt och bodel. Men detta har Newmar löst.
Anledningen att man ger sig in i detta segment Àr att denna typ av husbil fÄr dra tung last, den Àr dÀrför populÀr bland de som vil ha med sig en bÄt pÄ semestern, typ en daycruiser runt sju meters lÀngd.
Som vanligt nÀr det gÀller Newmar Àr kvalitet och utförande i absolut toppklass.
Team Tailgate â Heartland Cyclone Ultimate Tailgate RV
I denna vagn Àr det fest som gÀller. Ljudsystemet har en central plats och enligt företaget sjÀlva Àr det det ljudligaste system som nÄgonsin monterats i ett fritidsfordon. NÀr man ser det tvivlar man inte pÄ att det Àr sant. Detta kombinerat med inte mindre Àn fyra stora teveskÀrmar pÄ rad för att kunna följa mer Àn ett sportevenemang i taget gör detta till en helt galen vagn.
I garaget en CanAm buggy med störtbÄge att leka med i ökensanden.
En uppblÄsbar pool Àr standardutrustning, kan anvÀndas inomhus i garaget eller utomhus.
Höll pÄ att glömma, i garaget finns tappkran för ett kylt fat öl.
MĂ€ssans hetaste pryl!
Jag har i flera Är försökt fÄ olika företag i branschen att ta fram en i fordonet inbyggd vÄg som Àr kalibrerad till husbilens vikt och kan larma vid överlast. Men ingen har velat göra detta.
TÀnk dÄ hur glad jag blir nÀr jag ser att Keystone RV, en tillverkare av husvagnar och femte hjul, tagit fram just ett sÄdant system.
Genom sensorer placerade pÄ hjulaxlarna och i detta fall Àven dragkopplingen kan du i din telefon och pÄ en skÀrm i bilen se exakt hur lasten Àr fördelad ombord och hur nÀra totalvikten du ligger.
Man vill inte avslöja vad för typ av sensorer som anvÀnds, det Àr mycket hysch-hysch runt produktens teknik. Och det kan man förstÄ. Det tog företaget fyra Är att tillsammans med tre andra företag med olika specialkompetenser att fÄ fram systemet. Man kallar det Safe Load, ett namn som sammanfattar behovet av produkten mycket vÀl. Korrekt lastfördelning Àr en frÄga om sÀkerhet.
Ăven om Keystone RV inte bygger husbilar finns det inga hinder att placera systemet i en husbil. Man kan Ă€ven tĂ€nka sig att i framtiden sĂ€lja kit för eftermontering.
Med trapphiss
MÄnga blir med Ären stela i knÀn och leder. Att ta sig in och ut ur en husbuss kan vara besvÀrligt, det Àr ofta mÄnga steg att ta. Man vill inte köpa en fullt ut handikappanpassad buss, man sitter ju inte i rullstol.
Fiffiga Newmar har tagit fram en lösning. En trapphiss dÀr man sÀtter sig i en stol och körs in eller ut ur husbussen.
För lÄngvarig fricamping
Winnebago Boldt hade premiÀr pÄ RVX. En Mercedes Sprinter baserad plÄtis dÀr man tagit i Ànda frÄn knÀna för att göra den sÄ oberoende som möjligt.
Isoleringen Àr 5 centimeter tjock överallt utom vid förstÀrkningarna i skÄpet. Det Àr mer Àn i de flesta husbilar som byggs i Europa.
Den tjocka isoleringen hÄller inte bara kylan ute, Àven vÀgljudet Àr lÄgt i bilen vittnar Chris Bienert om. Han Àr med i produktionsteamet och spenderade i höstas tvÄ veckor fricampandes i bilen med sin fru. Temperaturen nattetid var runt nollan men Truma Combi vÀrmaren höll varmt ombord.
Elsystemet Àr ett 48 Volts system baserat pÄ litiumbaterier med en kapacitet pÄ 8 700 wh.
Fördelen med 48 volt Àr frÀmst att det tar laddning vÀldigt fort och att omvandla till 110 volt Àr betydligt enklare Àn att omvandla 12 volt.
En extra generator pÄ motorn full-laddar ett tomt batteri pÄ tvÄ timmar. Men det ska mycket till för att det ska bli tomt. Man kan köra luftkonditioneringen via omvandlare i sju timmar pÄ full effekt innan batteriet kroknar.
Svenska Omnia pÄ plats
Gustav och Göran Lundén knöt kontakter för att öka försÀljningen av Omnia ugnen i USA. Sedan ett par Är har de ett lager i Chicago som förser amerikanska marknaden.
Efter tÄ Är har försÀljningen börjat ta fart.
âDet Ă€r en gigantisk marknad, man behöver tĂ„lamod för att fĂ„ ut sin produkt.â SĂ€ger Göran.
Redan har de ett flertal distributörer, bland andra vÀlkÀnda Amazon.
Monsterekipage
Allt Àr stort i USA. Detta ekipage frÄn Lance Àr nÀstan skrÀckinjagande. Dekoren bidrar till intrycket.
Pickupen Àr en Ford F350 och campern en Lance 885 S. Ekipaget kallas The Lance Altimeter och Àr utrustat med winsch, extra kraftig terrÀngfjÀdring, dÀck och fÀlgar som matchar fjÀdringens styrka.
Ombord Àr det gott om plats tack vare dubbla slideouts. Jag hajade till nÀr jag sÄg garderoben jÀmte alkovsÀngen, stor och försedd med skjutdörrar.
Serieproducerad
MÄnga tillverkare bygger till och frÄn en handikappanpassad husbil. Men fÄ har ett sortiment av standardbilar som finns pÄ lager hos handlarna.
Winnebago kommer frÄn denna sÀsong ha tre olika storlekar pÄ handikappanpassade husbilar i serieproduktion. Fördelen med att serieproducera Àr att priset sjunker, vÀntetiden i princip Àr noll och att kvaliteten höjs.
Modellserien man valt att handikappanpassa Àr Forza, en lyxig dieselpusher. Det handlar om tvÄ 30 fots bilar (9 meter) och en 34 fots version (10,3 meter). Priserna startar pÄ drygt 2 miljoner för en vanlig Forza. Handikappanpassningen betingar ytterligare en halv miljon.
Fiffiga smÄsaker
I bilarna stötte jag ibland pÄ smÄ detaljer som jag skulle önska att vi hade Àven i Europa. HÀr tre exempel.
Europafeeling
Pleasurway har vi visat i tidningen mÄnga gÄnger. De bygger husbilar av europeiskt snitt. PlÄtisar och halvintegrerade. Man bygger pÄ Mercedes Sprinter, Ford Transit och Dodge Ram Promaster (Fiat Ducato).
I Ă„r visade man en plĂ„tis pĂ„ Dodge Ram Promaster med nĂ„got för den amerikanska marknaden sĂ„ ovanligt som ett popup-tak. Det Ă€r tydligt att resorna till Caravan Salon i DĂŒsseldorf inspirerat.
Svenska vÀrmare
Alde hade monter pÄ RVX. Man har sedan flera Är ett kontor i Nordamerika och vinner sÄ sakteliga marknadsandelar.
För att skynda pÄ denna process slÄr man nu ihop sin sÀljorganisation med koncernkollegan Truma som pÄ kort tid nÄtt stora framgÄngar med en serie produkter speciellt framtagna för den amerikanska marknaden.
Med svÀrmor pÄ slÀp
Chinook bygger smÄ genomtÀnkta ekipage. Vagnar sÄvÀl som inredda skÄpbilar. Att kombinera vagn och skÄpbil Àr relativt vanligt i USA. Man bor i bilen och har en fyrhjuling, en Smart eller ett par motorcyklar i vagnen.
Men för att göra ekipaget mer mÄngsidigt kan vagnen bli en bekvÀm bostad nÀr man rullat ut leksakerna.
Det speciella med detta ekipage Àr att Chinook designat vagnen att matcha skÄpbilen.
Det Àr inga billiga prylar. Bil och vagn gÄr lös pÄ nÀrmare tvÄ miljoner kronor.