Carriage RV är Frankrikes häftigaste plåtisar. De byggs efter kunds önskemål och behov och liknar ingenting annat på marknaden. Att grundaren är en sann entusiast är tydligt.
Av Stefan Janeld
Första gången jag såg deras bilar var för två år sedan. Men de har konverterat skåpbilar, inrett bussar och specialfordon i över tjugo år. Grundaren Loïc Gaden ser inte detta som ett jobb, det är hans livsstil. När arbetsveckan är över inreder han gamla amerikanska skolbussar, som hobby. Gärna ackompanjerad av Death Metal musik. Han och bonussonen, Hugo, har ett Death Metal band ihop. När jag pratar med de båda, om deras husbilar och deras musik, ser man hur det lyser i deras ögon av entusiasm, rent av passion.
På mässan ställde man ut två modeller. En på Fiat och en på Mercedes. Skillnaden mellan de två kunde inte vara större. Ett resultat av att de ska uppfylla helt olika behov.
Gen-S
En depåbil för ett mountainbiketeam som kallar sig Generation Specialized. Baseras på en 7 meters 4WD Sprinter. Bilen är ingen bobil. Mer en plats att umgås mellan loppen och att ta cyklisterna till tävlingarna. Men man kan sova fyra ombord, i popoup-taket och den bäddbara soffan. Det finns badrum och ett rejält tilltaget kök.
Som i alla Carriage modeller är det funktionella lösningar som aldrig kommer krångla. Ta bara badrummet. Det är en aluminiumkabin utan dörr. Istället rullar man ner ett vattentåligt draperi som stängs med rejäla dragkedjor. På samma vis mörklägger man bilen. Inga pappersplisséer här inte. Modellen är specialbyggd, priset inte offentligt, men räkna med en bit norr om 2 miljoner kronor.
Forest Sequoia
Denna modell baserad på Fiat Ducato är en standardmodell i Carriage RV:s sortiment. Om nu något från företaget kan kallas standard. Vi har skrivit om den tidigare men bilen som ställdes ut på mässan har en annan färgskala och exteriör. Så jag väljer att visa den igen.
Här är fokus på en bil för långvarig fricamping. Ett 460 Ah litiumbatteri och 220W solpanel ser till att det finns el. Istället för induktionshäll är det en gasolspis. Man kan få modellen i flera olika utrustningsversioner så prislappen varierar, den utställda kostade 160 000€.