Man skulle kunna tro att ett museum med Hymer i namnet skulle domineras av deras produkter och vara lite av en reklampelare för företaget. Men så är det absolut inte. Museet ger en bra bild av campinglivets utveckling från början av 1900 talet till nu. Man spekulerar även en del om fritiden.
Av Stefan ”Stor Snubbe” Janeld
Vill passa på att nämna en sak som jag kommit att uppskatta storligen med Eura Mobil Activa One 650 HS. Jag behöver aldrig dra för plisséerna i förarhytten. När man drar fram trappan till alkoven skyddar den mot insyn och mörklägger. När jag sedan ska iväg drar jag bara trappan åt sidan igen och kliver in i förarhytten. Kan låta som en småsak. Men det är småsaker som blir avgörande i längden när man lever med en husbil.
Återbesök
Senast jag var på Erwin Hymer Museum var 2012. Då var det inte ens 1 år gammalt. Jag parkerar på den stora parkeringsplatsen dagen innan mitt besök. Här är gratis att stå. Det finns inga faciliteter. Inte ens en sopkorg. Gör mig ingenting. Har allt jag behöver.
Väcks vid 8 tiden av regn mot takluckan i alkoven. Museet öppnar inte förrän kl 10 så jag drar täcket över mig och somnar om.
När jag går fram till kassan för att köpa biljett frågar jag om jag får fotografera.
”Bara för eget bruk”. Blir svaret.
Jag förklarar att jag vill kunna publicera mina bilder. Visar Alltomhusbilen.se för honom.
Får snabbt ett oreserverat OK på att publicera bilderna. Puh! Hade ju varit lite antiklimax annars.
Vagnarna intresserar mig föga, men dragbilarna…
Husbil är ett ganska sent påfund. Husvagnarna var betydligt vanligare för 80-100 år sedan. Så naturligtvis dominerar husvagnar i museet. Några intresserar mig. Särskilt de från tillverkare som finns än idag. Som Dethleffs första vagn, några hembyggen och så en vagn från Laika. Idag bygger Laika enbart husbilar, men den vagn som står utställd här är smått fantastisk och visar att man från start lade mycket vikt vid design och funktion.
Dragbilarna skulle kunna stå på vilket bilmuseum som helst.
En husbil glädjer mig lite extra. Jag skrev i del 1 av denna artikelserie om arvet som Eura Mobil Activa One 650 HS förvaltar. Här står faktiskt dess urfader, en Karmann alkovbil med samma planlösning. Om än i ett ännu kompaktare format.
Enklast blir att visa istället för att beskriva. I bildgalleriet nedan kan du se vad jag fastnade för lite extra på Erwin Hymer Museum. Det är långt ifrån allt. Så om du har chansen, ta dig hit. Jag tar även med några husvagnar. Frekventa läsare vet hur sällan vi visar en husvagn, i princip aldrig, vilket är en indikation på hur speciella dessa vagnar är. Kort sagt är de historiska och utan dem hade många av de husbilar vi åker runt med idag inte funnits.
Klicka för större bild och bildtext.