NÀstan 30% lÀgre försÀljning sÄ hÀr lÄngt Àr inte starten pÄ sÀsongen branschen önskat, eller förutspÄtt. Den enkla analysen Àr sÄklart det osÀkra ekonomiska lÀget. Men bakom siffrorna anar jag att en annan sak spelar in. Ingenting nytt, snarare ett problem vi levt med i nÄgra Är.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Att hög inflation, stigande rÀntor och ett högt brÀnslepris dÀmpar köplusten pÄ husbilar Àr inte konstigt. Varför skulle husbilar inte drabbas nÀr allt annat drabbas? Den extrema beskattningen Àr sÄklart inget som hjÀlper försÀljningen, Àven om de flesta tycks accepterat den. Inklusive branschförbundet som Àr mÀrkligt tysta trots att vi idag har en regering utan Miljöpartiet, som enligt HRF var de som stod i vÀgen för en Àndring under förra mandatperioden. Alla andra partier förstod och accepterade HRF:s argument. Men det Àr ett Àmne för en annan artikel.
Â
Finns gott om husbilar till salu
Min kÀnsla nÀr jag lÀser statistiken Àr att fabrikat som varit snabba att hitta chassialternativ till Fiat Ducato sÀljer bÀttre. Helt enkelt för att de har fordon att leverera. Deras handlare har bilar i lager. Faktiskt Àr det gott om lagerbilar hos handlarna just nu. PÄ vÄr Köp & SÀlj som vi har i samarbete med Klicket.se Àr det 2 306 husbilar till salu i skrivande stund. Alla frÄn handlare. Totalt, om man rÀknar in Àven husbilar som sÀljs av privatpersoner, finns det över 5 000 att vÀlja pÄ.
Att Volkswagen har kunnat klÀttra i försÀljningen, inte bara i Sverige utan i hela Europa, beror bland annat pÄ att de kontrollerar hela tillverkningskedjan, de behöver inte köpa chassin utifrÄn. De anvÀnder chassina de behöver och sÀljer vidare de chassin de kan avvara. Att de dessutom tillverkar plÄtisar och campingbilar hjÀlper. Det Àr de populÀraste biltyperna i Europa just nu.
Knaus var tidigt ute med att bygga pÄ VW Crafter (och MAN TGE, samma bil). De har ett vÀl inarbetat förhÄllande med VW. De har kunnat leverera fordon och Àven fÄtt nya handlare tack vare detta.
Â
Ont om chassin minst ett Ă„r till
Chassibristen kommer vi fÄ leva med. Jag har hört frÄn flera tillverkare att den ljusning man tidigare sÄg till 2024 nu Àr mörk som Mordor. Alla transportbilstillverkare har svÄrt att möta efterfrÄgan. Ford, som ju tagit en stor del av husbilsmarknaden i mellanklass-segmentet, har slagit i taket och hinner inte med sina leveranser. Hoppet stÄr till 2025.
Fiat Ducatos nĂ€rmaste slĂ€ktingar, CitroĂ«n Jumper och Peugeot Boxer, kan leverera. Men bara manuellt vĂ€xlade chassin. Vilket för mig Ă€r helt okej, det Ă€r lĂ€ttjobbade lĂ„dor och urstarka motorer som inte krĂ€ver sĂ€rskilt ivrigt arbete med vĂ€xelspaken. Men mĂ„nga anser automat vara ett absolut krav. Ăr man pĂ„ jakt efter en helintegrerad husbil Ă€r man tvingad att köpa Fiat eller Mercedes eftersom ingen bygger helintegrerat pĂ„ CitroĂ«n eller Peugeot. Mercedes tycks fortfarande kan leverera i hygglig takt. Ăven om jag vet att tillverkarna inte fĂ„r allt de önskar i den takt de önskar.
Â
Den kalla vÄren spelar ocksÄ in
Man ska inte glömma bort att vi haft en mycket kall och trist vÄr. Att köpa husbil kanske inte Àr det första man tÀnker pÄ nÀr det viner runt knuten och Àr runt noll grader. Om solen börjar skina, nattfrosten blir ett minne och man kan gÄ i shorts, kommer Àven lusten att Äka husbil ÄtervÀnda. Att intresset för husbilsliv Àr stort vet vi. Om maj blir varm och juni visar sig frÄn sin bÀsta sida Àr jag sÀker pÄ att leveranserna kommer igÄng pÄ allvar.