Som alla Àr vÀl medvetna om Àr det svÄrt att fÄ fram chassin att bygga husbilar pÄ. Chassibristen gör djupa avtryck i försÀljningsstatistiken. Hittills i Är Àr det ner med dryga 33% jÀmfört med förra Äret.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Nu ska det sÀgas att jÀmförelsen mot förra Äret haltar en del dÄ det av skatteskÀl stÀlldes pÄ en hel del osÄlda husbilar förra vÄren. Men att det levererats fÀrre husbilar i Är Àr det ingen tvekan om. MÄnga handlare vÀntar pÄ bilar som skulle levererats i vintras och nu ser ut att komma först till hösten.
Flera fabrikat kommer leverera 2022 Ärs modeller en bit in pÄ 2023 för att kunna leva upp till gjorda affÀrer. TÀnk att det för bara ett par Är sedan började sÀljas nÀsta Ärsmodell i juli. Det svÀnger snabbt.
Att Putin invaderade Ukraina, Riksbanken höjer rÀntorna och huspriserna börjar peka nerÄt gör inte situationen bÀttre. OsÀkerheten Àr stor, mÄnga vÀntar med att göra stora inköp till dess man vet var det tar vÀgen.
Men det betyder inte att intresset för husbilar minskat. TvÀrtom! Begagnade husbilar mellan 500 000 och 700 000 kronor samlar inte damm hos handlarna.
Tittar vi pÄ statistiken ser vi att alla mÀrken backar. Ingen husbilsfabrikant Àr förskonad.
Campingbilar frÄn Volkswagen och Mercedes ökar dock. De har inte samma brist pÄ fordon eftersom de kan prioritera sin egen produktion. Att sÀlja vidare till inredare Àr inte lika lönsamt som att inreda sjÀlva.
Benimar har en procentuell ökning men det Àr sÄ fÄ exemplar (frÄn 1 st till 3) att enstaka fordon fÄr stor effekt pÄ statistiken.
Ladda hem registreringsstatistiken som pdf hÀr