Meny

.

Test: Carthago chic e-line I 61 XL LE MB

Carthago Àr kÀnda för att tillverka premiumhusbilar. Testets treaxlade chic e-line pÄ nÀrmare nio meter Àr inte toppmodellen, men ÀndÄ ett riktigt flaggskepp. En bil för de som krÀver mer av sin husbil i form av byggkvalitet, komfort och autonomi.

 

Text och foto Tore Afdal

ÖversĂ€ttning Stefan Janeld

 

Aulendorf, Tyskland: Den helt nya testbilen hade bara rullat 100 meter frÄn löpande bandet nÀr vi fick nycklarna för en kort testvecka pÄ tyska vÀgar.

Min senaste referens innan detta test var ett par plÄtisar. Kontrasten kunde knappast ha varit större. KÀnslan av att gÄ in i den breda ytterdörren som stÀngs elektriskt, tÀnda alla lampor och ta in allt utrymme Àr nÀstan lite övervÀldigande. Att dra av plasten frÄn sÀtena och madrassen blir nÀstan lite högtidligt, ljuvligt ackompanjerat av nybilslukten som sprider sig.

 

Precisionsmanövrering

VĂ„rt första möte med bilen var pĂ„ en trĂ„ng parkeringsplats. Mycket manövrering krĂ€vs nĂ€r en 8,78 meter lĂ„ng treaxlad husbil har husbilar nĂ€ra bĂ„da sidor och vĂ€gen ut Ă€r en 90-graders svĂ€ng. Men, efter nĂ„gra turer fram och tillbaka fick jag rĂ€tt vinkel och kunde glatt köra ut. Jag hade kanske lite för mycket respekt för överhĂ€nget, som Ă€r lĂ„ngt – men det Ă€r Ă€ndĂ„ ganska lĂ€tt att se tack vare de stora backspeglarna.

 

Olika chassin

Carthago har gjort sig ett namn de senaste Ären genom att erbjuda sina husbilar pÄ flera olika chassier. Just nu baserar de husbilar pÄ Fiat Ducato, Mercedes Sprinter och Iveco Daily.

Testbilen tillhör chic e-line-serien som Àr Carthagos nÀst högsta modellserie. Den finns med fyra planlösningar pÄ Mercedes Sprinter och sex pÄ Fiat Ducato. VÄr testmodell Àr en lÄngbÀddarsmodell pÄ Mercedes, den nÀst lÀngsta i serien, endast slagen av queensbedmodellen 64 XL QB.

 

Ut en svÀng

Efter att ha trixat ut bilen frĂ„n parkeringen Ă€r det dags att ge sig ut pĂ„ vĂ€gen. Första stoppet Ă€r en stĂ€llplats cirka en timme bort. I den hĂ€r delen av Tyskland Ă€r det fler landsvĂ€gar Ă€n motorvĂ€gar och jag kĂ€nner bilens relativt stora fysiska mĂ„tt nĂ€r jag styr mig runt den första rondellen. Även om det ska sĂ€gas att bilen inte Ă€r sĂ„ bred, 227 cm Ă€r smalare Ă€n mĂ„nga konkurrenter.

Bilens höjd beror pÄ rejÀl stÄhöjd och det vÀl tilltagna (uppvÀrmda) dubbelgolvet. Det innebÀr en relativt hög tyngdpunkt som till viss del kompenseras av de dubbla bakaxlarna. De gör bilen vÀldigt kursstabil, men ger ocksÄ en stor svÀngradie. Det betyder att du mÄste planera nÀr du kommer in i trÄnga utrymmen, ta hÀnsyn till bilens storlek och lÄnga överhÀng.

Jag kör pÄ smala landsvÀgar under ösregn, de mörka molnen stjÀl mycket av dagsljuset och gör det hela lite vanskligare. En bra förare har en kÀnsla för bilens position pÄ vÀgbanan, utan att behöva anvÀnda speglarna hela tiden. I den hÀr e-line modellen Àr speglarna bra, den enorma vindrutan ger gott om sikt rakt fram och ner till sidorna. Det gör att jag inte behöver köra mÄnga kilometer innan jag kÀnner att jag fÄr klÀm pÄ hur stor bilen Àr, var den ligger pÄ vÀgen och avstÄndet till vÀgkanten.

God utsikt frÄn förarplatsen har lÀnge varit ett kÀnnetecken för Carthago. Om du Àr ute pÄ marknaden för att köpa en helintegrerad husbil bör du definitivt jÀmföra sikten för föraren. Det Àr en enorm skillnad mellan de olika mÀrkena, du blir sÀkrare och gör ett bÀttre jobb som förare ju bÀttre utsikt du har. SÀrskilt i bilens nÀromrÄde.

Vi Äkte mycket under testet. Tidvis pÄ rejÀlt slingrande och smala vÀgar. Det fungerade bra. Komforten Àr hög, Mercedes drivlina följsam och förarmiljön Àr bland de bÀttre pÄ marknaden. Nu tÀnker sÀkert mÄnga att det Àr ju samma förarmiljö som i andra husbilar pÄ Mercedes. Men sÄ Àr det inte. Det skiljer mycket mellan olika tillverkares integrering av Mercedes förarmiljö.

 

NÄgra exempel:

  • – Enkel justering av armstöden. Du lutar ner dem och hĂ„ller ner en knapp som du slĂ€pper nĂ€r den Ă€r i önskat lĂ€ge.
  • – PĂ„ billigare helintegrerade modeller kan man ofta se en tydlig skillnad mellan biltillverkarens del av förarmiljön och husbilstillverkarens. PĂ„ chic e-line Ă€r övergĂ„ngen vĂ€ldigt genomarbetad.
  • – A-stolpen Ă€r bred, det Ă€r svĂ„rt att undvika.
  • – Förarsidan har en elektrisk sidoruta som Ă€r större Ă€n passagerarens, som mĂ„ste öppna sitt fönster manuellt.
  • – OmrĂ„det runt B-stolpen Ă€r mest genomarbetat pĂ„ förarsidan.

 

MotorvÀg

Vi körde Àven motorvÀg i hastigheter runt och över 100 km/h. Man kÀnner och hör att motorn mÄste jobba i uppförsbackarna. Det Àr inte förvÄnande med tanke pÄ att det hÀr Àr en tung bil. Det Àr lite vindbrus i motorvÀgsfart, men saktar man ner mÀrks det knappt. Det finns en backkamera pÄ vÀnster sida, som Àr integrerad i Carthagos instrumentbrÀda. HÀr finns Àven fem uppsÀttningar knappar som styr bland annat frontgardinen, trappor och lampor.

Dessutom finns det flera eluttag i instrumentbrÀdan, bÄde USB och den gamla cigarettÀndarversionen. Var du lÀgger din telefon Àr upp till dig, nÄgon hÄllare finns inte. Mercedes tycker nog att den ska sitta i det stÀngda utrymmet pÄ instrumentbrÀdan, dÀr den ocksÄ har tillgÄng till ström.

Om du vill ansluta din mobiltelefon för navigering, anslut den till MBUX-systemet med Apple CarPlay eller Android Auto och fÄ all information pÄ den stora, tydliga, skÀrmen. HÀr finns mÄnga mugg- och flaskhÄllare i olika storlekar. Mycket bra!

 

Litium standard

Det Àr lÄgsÀsong. Vi delar den rymliga husbilsplatsen i Pfullendorf med en annan husbil. Det Àr blött pÄ grÀsmattan, vi parkerar tvÀrs över en markerad plats. Jag tittar pÄ elstolpen och kan glatt konstatera att vi inte behöver koppla in oss pÄ den. Testbilen Àr utrustad med inverter, dc-dc laddare och gott om kapacitet pÄ litiumbatterierna. Standard Àr 150 Ah, men de flesta som köper en bil i den hÀr prisklassen uppgraderar batterikapaciteten. Vi förfogar över 300 Ah, nice.

NÀr jag tÀnder belysningen i vardagsrummet blir det ljust som dagen. SjÀlvklart kan du bÄde dimma och slÄ pÄ och av den som du vill. Det rÄder ingen tvekan om att stora resurser har lagts pÄ att skapa vacker belysning, bÄde direkt och indirekt, arbetsbelysning och stÀmningsbelysning. Du kommer sÀllan anvÀnda allt samtidigt.

 

Komfortkoll av bodelen

NÀsta punkt pÄ agendan Àr att utforska husbilens inre. Vi drar upp TV:n frÄn sin dolda plats bakom passagerarsÀtets rygg och hör parabolantennen pÄ taket snurra tills den fÄr signaler. En tysk kanalvÀrd chattar ivÀg medan jag kollar att Alde-vÀrmaren beter sig som den ska. Det vattenbaserade vÀrmesystemet ger behaglig vÀrme och Àr helt tyst Àven om det vÀrmer en stor volym.

PÄ displayen kan jag snabbt se att alla system Àr igÄng, och batterikapaciteten Àr pÄ topp efter dagens fÀrd.

Vi Àr tvÄ pÄ resa och vi sÀtter oss vid bordet för en bit mat, hÀr finns plats för sex personer. En extra bordsskiva kan trollas fram mitt pÄ bordet om ni Àr mÄnga. Nu har vi varsin soffa och det tar inte lÄng tid innan en lÄng dag ebbar ut i horisontalplanet.

Att man kan ha var sitt sovrum Àr otroligt praktiskt, jag sover i taksÀngen lÀngst fram, den Àr rymlig och bekvÀm Àven om jag tycker att madrassen (pÄ trÀribbor) Àr lite för hÄrd. Min personliga preferens Àr mjuka madrasser. Men troligen passar en fast madrass fler.

Det Àr över nollan ute, men under natten kÀnner jag fortfarande att det börjar bli kallt och mÄste upp och skruva upp vÀrmen. HÀr finns tvÄ lÀslampor och en liten hylla för förvaring av smÄsaker. Det gÄr snabbt att bÀdda och skicka upp sÀngen i taket pÄ morgonen. Ska tillÀgga att sÀngen Àr mycket stabil.

 

Sovrum och badrum

Den bakre sÀngen har en tjockare och nÄgot mjukare madrass Àn taksÀngen. NÀr jag nÀsta natt sover hÀr bak rÄder det ingen tvekan om att det Àr varmare hÀr. Logiskt dÄ du inte har den stora oisolerade vindrutan.

Det Àr bra höjd i sovrummet, du kan sitta pÄ sÀngen utan att slÄ i huvudet. Laddningskontakterna Àr lite ologiskt placerade, precis ovanför ditt huvud. Varför inte ha dessa i mitten, mellan sÀngarna?

NÀsta morgon börjar med en dusch. Kabinen Àr rymlig, bra vattentryck. Du kan stÀnga mot bÄde sovrummet och köket. Det blir ett riktigt bekvÀmt bad- och omklÀdningsrum.

HÀr kan du göra mer Àn det sjÀlvklara, det finns massor av speglar, mycket bra ljus och faktiskt ett vÀldigt litet dansgolv ocksÄ. Perfekt för att upprÀtthÄlla standarden Àven pÄ husbilsresor.

Jag har en skön kÀnsla i kroppen nÀr jag kommer ut ur duschen. Det enda utrymmet som Àr trÄngt bak i husbilen Àr toaletten. Du kommer nog aldrig att spendera sÄ mycket tid hÀr, men det Àr lite konstigt att Carthago inte anvÀnder toalettdörren för att stÀnga av framÄt. Det gör istÀllet en skjutdörr. Man skulle ha sparat lite vikt, men frÀmst kÀnns dörren till toaletten lite i vÀgen nÀr den Àr öppen och rummet kÀnns lite trÄngt nÀr den Àr stÀngd.

 

Hög lastvikt, gott om stuvutrymmen

Överlag Ă€r förvaringsutrymmena i bilen imponerande. Det finns tvĂ„ stora skĂ„p under sĂ€ngarna. Fler skĂ„p och lĂ„dor i bodelen Ă€n jag kan lista. ÖverskĂ„p bĂ„de bak och fram i husbilen. Bredvid kylen en stor hylla med plats för sex stora flaskor pĂ„ fyra höjder. Imponerande!

En praktisk detalj Àr att du aldrig glömmer att lÄsa en lÄda i denna bil, ett centrallÄssystem ser till att alla lÄdor lÄses automatiskt nÀr du startar bilen. Underbart!

Det finns en TV i sovrummet. SÄ diskret placerad i ett skÄp vid fotÀndan av sÀngen att det tog ett dygn innan vi sÄg den. Du skjuter helt enkelt ut den ur skÄpet och den Àr redo att anvÀndas.

UtvÀndigt tillgÀngliga förvaringsutrymmen Àr lika imponerande. Garaget Àr enormt. Det Àr bÀst att inte fylla pÄ detta okritiskt, det kan snabbt pÄverka köregenskaper och sÀkerhet, Àven pÄ en bil i den hÀr klassen. Det finns flera utrymmen i dubbelgolvet som du nÄr bÄde utifrÄn och inifrÄn.

Med tanke pÄ att bilen fÄr lasta över ett ton Àr det viktigt att det Àr vÀl försett med utrymmen och enkelt att hÄlla ordning ombord. Chic e-line levererar pÄ alla punkter.

 

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med denna premiumhusbil. Klicka för större bilder och bildtexter.

Jag tycker

Den hÀr husbilen har sÄ mycket utrustning och komfort att inte ens ett utökat test som detta kan fÄ med allt. Designen har en medveten lyxkÀnsla, det tar inte lÄng tid att vÀnja sig vid den. Detta gÀller Àven all utrustning. VÄr testmodell var utrustad med det mesta. Om jag skulle bestÀlla den ny hade jag avstÄtt parabolen men behÄllit allt annat.

Om det hÀr Àr en modell i din prisklass, levererar Carthago kvalitet frÄn högsta hyllan. Det enda jag tycker kan förbÀttras Àr placeringen av ladduttagen i sovrummet och jag tror att det finns smartare lösningar för toalettdörren.

Sammanfattningsvis Àr detta en husbil för de som vill ligga ute lÄnga perioder, Äret runt, utan att behöva söka upp en camping eller stÀllplats. BÄde tankar och elsystem Àr dimensionerade för detta.

Prislappen mÄ vara hög, men sÄ Àr Àven kvalitet, komfort och kompetens.

Fakta

Jag gillar

  • KvalitetskĂ€nslan
  • UtrustningsnivĂ„n
  • Åkkomforten
  • Lastvikten
  • Gott om stuvutrymmen

 

Jag önskar

  • Rymligare toalett
  • Extra toakassett
  • Att man centrerade USB uttagen i sovrummet

Tore gjorde Àven en film om bilen. PÄ norska visserligen, men det Àr knappast ett problem.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift