Vi installerade det norska larmsystemet Avara Moist i två husbilar i januari 2022. Larmet inkluderar en funktion för kontinuerlig fuktmätning. Nu, efter nästan tre år är det dags att sammanfatta erfarenheterna.
Text och foto: Tore Afdal
Vi träffar den kreativa kraften bakom Avaras lösningar, Rudy Steen Johansen, på hamnen i Moss. Med oss har vi en av de två husbilar som har haft ”full paketlösning” med Avaras Moist-lösning. Kort sagt är Avara ett norskutvecklat larmsystem med trådlösa sensorer för följande funktioner:
- -Rökdetektor
- -CO-varnare
- -Gaslarm för propan
- -Smart nattlarm
- -GPS-positionering
Dessutom ger Moist-versionen av Avara kontinuerlig fuktmätning på 12 olika platser i ditt fordon. All historik lagras och kan användas för att avgöra om något behöver göras för att förhindra att en eventuell fuktskada orsakar allvarliga skador. Varningar skickas automatiskt via SMS eller e-post när fuktvärdena blir för höga.
Efter att Din Fritid fick systemet installerat har två nya funktioner tillkommit:
- -Mössvarning
- -Temperaturmätare
Temperaturmätning kan vara särskilt användbart för den som reser med husdjur.
Installationen
Om du undrar hur Avara Moist installeras kan du läsa artikeln om installationen här.
Erfarenheterna
Insikt och kunskap ger trygghet. Med hela 12 sensorer som kontinuerligt mäter fuktnivån i husbilen, får man just detta.
Vi var relativt tidigt ute med installationen på våra två testhusbilar. Det innebar att vi också gick igenom en period då resultatet och behandlingen av mätningarna utvecklades vidare. Avara har bland annat hämtat in extern kompetens från företaget Mycoteam.
Vi upplevde som användare att vi fick för många varningar om höga fuktnivåer i början. Det kan göra vem som helst osäker. Men Rudy berättar att detta nu är justerat.
– En dag eller två med höga värden har en annan förklaring än att du har en stor fuktskada på gång. Men om värdena är konstant höga betyder det att du har ett problem som du behöver åtgärda. Då bör du kontakta fackfolk, säger Rudy.
Varning!
På en av våra husbilar har det under en period funnits höga värden vid garaget. Rudy tar fram fuktmätaren, och vi börjar undersöka området närmare för att ta reda på vad som händer.
I det aktuella området består konstruktionen av vattentålig fanér som ligger relativt öppet bakom bakaxeln. Det betyder att materialet utsätts för mycket vattensprut från hjulen. Dessutom finns ett hörn där ändträet är synligt och därmed extra utsatt. Slutsatsen efter att ha gjort manuella mätningar är att ingen allvarlig skada har inträffat, men det måste vidtas åtgärder för att förhindra att det blir en fuktskada.
Rudy rekommenderar att torka upp området ordentligt och sedan impregnera träet regelbundet. Dessutom bör ett bättre fysisk skydd, stänkskydd, monteras för att förhindra direkt vattensprut.
Intelligent larm
Larmet i Avaras lösning är smart. För det första finns det två typer:
- Ett som du aktiverar när du lämnar fordonet.
- Ett nattlarm som du kan använda när du sover i husbilen.
Det senare är smart. Även om du glömmer att stänga av det, kommer det att slå av sig självt om du går ut från husbilen. Kommer någon från andra hållet, kommer larmet att aktiveras. Det finns också utomhusbelysning som tänds och blinkar om någon är nära din husbil på natten. Under de tre åren har vi – lyckligtvis – inte haft någon situation där vi haft nytta av dessa alarm. Men det ger så klart en trygghet att bara ha dem där.
Slutsats
Det handlar i grunden om trygghet. Då tänker jag inte först och främst på alarmdelen i Avaras lösning. Jag tänker på konsekvenserna av en fuktskada, som kan bli mycket kostsam. Med Avara Moist får du ett stort antal fuktmätare i ditt fordon och du har ett unikt verktyg för att upptäcka fuktskador och potentiella fuktskador i din husbil på ett tidigt stadium. Det har vi själva erfarenhet av!
Bakgrunden till fuktskador
Det finns i princip två olika typer av isolering i en klassisk husbil med tak, väggar och golv i sandwichkonstruktion. Båda isolerar nästan lika bra, men deras egenskaper när de utsätts för fukt skiljer sig avsevärt: Den klassiska vita expanderade polystyrenplasten (frigolit) suger åt sig och tar skada av fukt, medan den hårdare extruderade polystyrenplasten (markisolering) är konstruerad för att tåla fuktig miljö och tar inte skada av fukt.
Du kanske undrar varför inte tillverkare bara använder den fukttåliga varianten? Svaret handlar om pris. Tillverkare som använder frigolit säljer husbilar i det billigare prissegmentet. Då är det viktigt för konkurrensens skull att inte dra på sig extra kostnader.
En vägg i en klassisk husbil kan typiskt ha omkring 50 hål som måste tätas under produktionen för att säkerställa att inga fuktskador uppstår. Det säger något om hur komplicerad produktionen är och varför du inte bör använda högtryckstvätt – åtminstone inte ofta. Dessutom behöver även något så enkelt som en husbilsvägg uppföljning och kontroll för att säkerställa att tätningsmaterialen gör sitt jobb. Avara Moist fungerar optimalt på frigolit, eftersom fuktigheten sprider sig snabbt i den.
Så här ser mätningarna ut i ägarens app. Dessutom får man varningar om höga värden via SMS. Beskedet från Rudy på Avara är tydligt: ”Här har ingen skada inträffat, men det kan hända. Slappna av, men åtgärda det!”
Avaras utmaningar
Den första tiden efter produktens färdigutveckling var företaget fokuserat på den norska och skandinaviska marknaden. Det kostar att utveckla och producera ett helt nytt larmsystem, särskilt när man har höga ambitioner. Därför bjöd Avara in till en nyemission i januari 2023 för en satsning på den europeiska marknaden. Nästan 80 personer och företag investerade sammanlagt drygt sex miljoner norska kronor i denna fas. Det visade sig inte vara tillräckligt, och i mars i år gick Avara i konkurs.
Men! Tack vare ett namnbyte, nyetablering och köp av konkursbo kunde företaget återupplivas på relativt kort tid och är nu tillbaka i normal drift. Några privata investerare förlorade pengar på konkursen, vilket även ägarna gjorde. Alla kunder har hela tiden haft fungerande system, och nu ser Avara fram emot en ny satsning på sin unika teknologi.