Meny

.

Trigo-Van, premium cykelställ för plåtisar

Det finns många lösningar för att få med sig cyklarna på husbilsresan. Det stabilaste och mest praktiska är helt klart Trigo-Van från Sawiko som säljs direkt via AL-KO och deras återförsäljare. Det passar plåtisar baserade på Fiat/Citroën/Peugeot från 2007 och senare samt Opel Movano från 2022.

Vi har varit på plats när det monteras och är imponerade av precisionen, stabiliteten och handhavandet.

 

Av Stefan Janeld

 

Det hela började med att min gode vän Åke frågade om vilket cykelställ för dragkrok jag tyckte han skulle välja till sin plåtis.

”Inget av dem”, var mitt svar. ”Du som har en plåtis ska ha AL-KO:s senaste ställ.”

Dyrt? Frågade han.

”Mycket pengar, men dyrt är bara sånt som inte är prisvärt.” Var mitt irriterande svar.

Några månader senare är jag på plats då Åke backar in sin plåtis i AL-KO:s lokaler i Göteborg för att få ett Trigo-Van monterat.

 

Belastar inte bakdörrarna

Har man en plåtis kan man välja tre olika typer av cykelställ.

  • På dragkroken
  • Monterat på höger dörr
  • I fästena för höger dörrs gångjärn

 

Ett fjärde sätt vore att ha cyklarna inne i bilen under färd. Men det är sällan ett alternativ eftersom garaget är fullt med annat och det är få som väljer att fälla undan sängarna under färd.

Att ha cykelställ på dragkroken är en dålig lösning på plåtisar. Det är helt enkelt i vägen så fort man ska öppna dörrarna bak. Även om man kan vinkla ner stället så att man kan öppna dörrarna är stället i vägen för i- och urlastning.

Att hänga stället på bakdörren är en okej lösning så länge man har lätta cyklar. Men det kommer ändå bända i plåten runt gångjärnen och med tiden kommer det bli problem. Har man en eller flera elcyklar är det inte en lösning att rekommendera. Jag har dessutom mer än en gång irriterat mig på de utstickande skenorna som man får akta sig för då man öppnar höger bakdörr.

Trigo-Van har inga av andra ställs nackdelar. Men det betyder inte att det är helt perfekt. En nackdel är att det bygger lite mer på längden än andra. Åkes 640 cm plåtis passerar nu sju meters längd med cyklarna på stället. En inte obetydlig fördel är att det går att ha dragkrok på bilen med stället i uppfällt läge.

 

Skyhög kvalitetskänsla

Trigo-Van anges ha en maximal lastvikt på 80 kg. Det betyder att det enkelt kan bära tre elcyklar om så behövs, en elcykel och en ”fat bike” eller en lättare scooter. Egenvikten är ca 50 kg. Det finns olika skenor beroende på om det är en vanlig cykel med smala hjul eller en ”fat bike” med ballonghjul.

Priset varierar lite beroende på utförande. Du kan välja till LED-belysning, olika antal skenor (max 3st), olika breda skenor och med eller utan el-sats som är specifik till bilen.
Räkna med 26 000 – 30 000 kronor plus montering.

Monteringen tar ca 4-5 timmar beroende på hur vana montörerna är och om det är en eller två montörer. Två montörer rekommenderas då vissa moment absolut underlättas med två par händer. Den händige med välutrustat garage kan absolut montera detta cykelställ själv. Men jag rekommenderar att man tar hjälp av ett proffs som vet hur det ska sättas ihop.

Många ryggar tillbaka när man nämner kostnaden. Men har man sett hur stället är konstruerat, den galna precisionen och höga kvaliteten – accepterar man prislappen.

 

Montering och första intryck

I bildgalleriet nedan kan du följa monteringen. Klicka för större bilder och bildtexter.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift