Meny

.

Wingamm Brownie 5.8

Liten och naggande god.

Med hög finish, god isolering och smidiga köregenskaper hoppas Wingamm charma de svenska husbilisterna. Ska de lyckas mÄste svensken acceptera de kompromisser som följer med konceptet.

Text och foto Stefan Janeld

Namnet Wingamm Ă€r en ordlek Ă€mnad att ge mobila associationer. Engelskans Wing – vinge – och Indiskans Amm – tĂ€lt – har kombinerats. Rakt översatt blir det VingtĂ€lt, klart som korvspad!

Fabriken ligger i Verona i Italien och Àr ett familjeföretag. FrÄn början möbelbyggare Ät ett lokalt husvagnsföretag men sedan 1977 Àr det husbilar som gÀller.

Man bygger i monocoque, skarvlös bodel i glasfiber, med en exteriör finish som Àr makalös. Inriktningen Àr smÄ resevÀnliga bilar.

Brownie Ă€r den senaste serien frĂ„n fabriken och tillverkas i tvĂ„ storlekar och fyra planlösningar. Den ligger under toppserien Oasi i mĂ„tt och pris. Men kvalitetsmĂ€ssigt Ă€r de pĂ„ samma nivĂ„, Wingamm har bara en nivĂ„ pĂ„ byggkvalitet – högsta möjliga.

Körglad och tyst

Testbilen Àr byggd pÄ Fiat med ett lÄgt AL-KO chassi, motorn Àr den nya versionen av 2,3 liters motorn och ger med sin variabla turbo 30 Nm mer vrid och hela 148 hÀstar, nÀrapÄ overkill. 130 hÀstars versionen rÀcker utmÀrkt.

Med sĂ„ pass smal bodel Ă€r det ingen konst att ratta runt pĂ„ trĂ„nga italienska gator. ÄndĂ„ lyckas jag smĂ€lla i höger backspegel i en stolpe vid ett möte, det smög in sig vĂ€l mycket personbilskĂ€nsla i körningen och jag slarvade med uppsikten. Bilen kĂ€nns helt enkelt mindre Ă€n den Ă€r. 

Korta bilar har en tendens att bli nickiga pÄ vÀgen, men inte den hÀr. AL-KO chassit har sÄ lÄng hjulbas som möjligt och svÀljer ojÀmnheter i vÀgen med bravur. Under fÀrd Àr bodelen tyst, det enda som stör Àr den manuella trappan till bodelen som skramlar en del nÀr underlaget brister. Vi önskar en elektrisk trappa som hÄller steget stilla men fÄr veta att den inte ryms under bilen.

Utrustningen i kupén Àr hygglig inte mer, dubbla airbags, elhissar, AC, farthÄllare. Jag saknar stereo, elspeglar, antispinn och antisladd. Den svenska agenten kommer ha rikligare standardutrustning.

Bilen sover fyra personer, tvÄ i taksÀng och tvÄ i vÄningssÀng bak. Men mÄlgruppen Àr paret som önskar garage. Den undre bÀdden lyfts enkelt upp och garaget rymmer dÄ tvÄ cyklar. UtvÀndig stuv Àr det annars ont om, och invÀndigt Àr det begrÀnsat. I sÄ hÀr smÄ bilar finns naturliga grÀnser för hur mycket man kan trolla med utrymmena. Bilen fÄr lasta 850 kilo och dit nÄr man inte med all vilja i vÀrlden.

Duglig Ă„ret om

Vintertid sörjer en dieselvÀrmare för uppvÀrmningen. Den Àr luftburen och vÀrmer sÄvÀl bodelen som tankarna placerade i chassit. Bilen saknar dubbelgolv men tankarna Àr rejÀlt isolerade med en luftspalt dit vÀrmarutblÄs Àr dragna. Bodelen Àr mycket vÀlisolerad och med den lilla luftvolymen blir det knappast kallt ombord.

Wingamm tar vinteregenskaperna pÄ allvar och har en hög ambitionsnivÄ. Men det Àr tydligt att de inte upplevt svensk vinter. Testbilen saknar exempelvis isolering i de utvÀndiga luckorna och uppvÀrmd vevhusventilation har de aldrig hört talas om. Men detta kommer finnas pÄ bilarna som kommer till Sverige.

Den relativt lÄnga hjulbasen ger kort överhÀng och gör att drivhjulen fram fÄr bra fÀste, en fördel pÄ hala vintervÀgar. Som helhet bedömer jag bilen som en mycket duglig vinterbil. Köp bara till ett rejÀlt utvÀndigt tÀcke för kupén.

Jag tycker

Wingamm Brownie 5.8 spelar i en egen liga. Den Àr mindre och nÀttare Àn en vanlig husbil men rymligare Àn en inredd skÄpbil. Med tanke pÄ att skÄpbilar ökar i popularitet tack vare sin körsmidighet men samtidigt avskrÀcker vissa köpare med sina smÄ bodelar kan Wingamm fylla glappet.

Styrkorna Àr kvaliteten pÄ bygget, det nÀtta formatet och omsorgen för detaljer. Att Àgarfamiljen sjÀlva campar i sina produkter mÀrks. AnvÀndarvÀnlighet har gÄtt före produktionsvÀnlighet. De runda formerna ombord Àr för att trolla fram mer volymkÀnsla, att det blir snyggt Àr sekundÀrt.

Man kan inte komma ifrÄn att formatet begrÀnsar. Brownie 5.8 sover fyra men Àr i allt övrigt en bil för tvÄ. MÄlgruppen Àr vana husbilister som tidigare Äkt stora husbilar i premiumklassen men som nu vill Äka smÄtt och smidigt utan att tulla pÄ premiumkÀnslan.

Ska bilen bedömas som familjebil, sÄ som Wingamm ser den, fÄr den ett G i betyg. I mina ögon Àr det en tvÄpersonersbil med garage och extrabÀdd, som sÄdan blir det ett MVG.

Fakta

Vi gillar

  • Kvaliteten – sĂ„vĂ€l upplevd som faktisk
  • Köregenskaperna
  • DieselvĂ€rmare
  • 100 procent LED belysning
  • Design hĂ€rleden ur funktion

 

Vi önskar

  • Mer utrymme kring toasitsen
  • Bredare taksĂ€ng
  • Mindre dinettebord

 

Vi gillar inte

  • Dinetten – för smal för fyra personer, otillrĂ€ckligt sittdjup
  •  

Utrustning testbil

ABS, elhissar, dubbla airbags, AC, farthÄllare, centrallÄs inkl bodel, dieselvÀrmare, isolerade och uppvÀrmda tankar, kyl med frys, tvÄlÄgig spis, draperi för insynsskydd, manuellt trappsteg till bodel.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift