.

Winnebagos första

Idag är deras namn synonymt med husbilar. Men företaget som är baserat i Forest City, Iowa, var egentligen tillverkare av husvagnar sedan tio år när denna husbil byggdes 1967. Den ganska fula skapelsen är tillverkad på ett Ford chassi med rak sexa och är nitton fötter lång. Den sover sex personer i tre dubbelsängar och kostade 5000 dollar när den var ny.

 

Modellen är den första serieproducerade husbilen och var startskottet för tillverkningen av husbilar vanligt folk har råd med. Något modellnamn har den inte utan heter kort och gott Winnebago Motor Home.

 

Bilen står idag på RV Hall of Fame i Elkhart Indiana. Ett helt unikt museum som drivs av Amerikas branschförbund för fritidsfordon.

Är det en alkovbil eller en helintegrerad?
Motorn fram mellan sittplatserna. Hoppas det var en väl isolerad motorinstallation.
I aktern en bäddbar fyrsittsdinette. En trevlig lösning som inte finns på marknaden idag. Troligen för att det endast går att använda den när man står stilla, omöjligt att få den godkänd som sittplats under färd. Och vem vill sitta längst bak och skumpa?
Med delad vindruta och en minst sagt kantig nuna är det ingen skönhet.
Skylt som visar att husbilens installationer av vatten, värme och elektricitet följer Mobile Homes Manufacturers Association och Trailer Coach Assosiations regelverk så som fastställt i ”American Standard A119.2”. MHMA och TCA bildades på trettiotalet med avsikt att standardisera tillverkningen av fritidsfordon. 1964 slogs de två ihop. Idag har de gått upp i det mer övergripande organet MHI – the Manufactured Housing Institute.