Gasolfritt Àr en av de starkaste globala trenderna i husbilsvÀrlden just nu. FÄ fordon Àr helt gasolfria. Ofta Àr spisen fortfarande en gasolspis. Dock inte i svenska Northern Lights Campers, hÀr Àr det dieselspis, dieseldriven vattenburen vÀrme och kompressorkylskÄp.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Jag tillhör dem som omfamnar den gasolfria trenden. Med litiumteknikens intÄg kan man ha eldrivet kompressorkylskÄp, dieselvÀrmare och spis som gÄr pÄ diesel eller till och med induktion utan att behöva stÄ fjÀttrad vid en elstolpe.
Â
Första gÄngen med dieselspis
Jag har pĂ„ senare Ă„r Ă„kt en hel del i husbilar med dieselvĂ€rmare och kompressorkylskĂ„p. Ăven spenderat en vecka i en bil med induktionshĂ€ll. Men aldrig har jag anvĂ€nt en dieselspis. DĂ€rför var det extra intressant att fĂ„ anvĂ€nda en Northern Lights Camper med dieselspis under tvĂ„ mĂ€ssveckor. Jag bodde i campern bĂ„de pĂ„ Elmia Husvagn Husbil och Caravan Xpo i Oslo.
Dieseldrivna spisar Àr inget nytt. Det har funnits sedan 90-talet (troligen lÀngre). Men deras rykte Àr inte det bÀsta. LÄngsamma och lÄg effekt brukar vara omdömet. Men tekniken har utvecklats pÄ senare Är. HÀr sitter senaste versionen frÄn finska Wallas. Ett namn som Àr vÀl kÀnt hos bÄtfolk. Wallas har vÀrmt nordiska bÄtÀgare sedan 1972.
Â
Standardtestet
Hur fort en liter vatten kokas upp brukar vara ett populÀrt sÀtt att beskriva effektiviteten pÄ en spis. SÄ vi gjorde ett sÄnt test. Fyllde en enliters kastrull utan lock. Startade spisen och telefonens tidtagare.
Det tog nÀstan 4 minuter innan spisen började skicka vÀrme till plattan. En ganska lÄng startprocess. Efter ytterligare 9 minuter kokade vattnet. 13 minuter kan kÀnnas lÄngt, sÀrskilt dÄ man sitter och glor pÄ kastrullen.
NÀr vi stÀngde av spisen startade en kylflÀkt. Den gick i nÀstan en kvart.
I vardagen
Nu Àr det sÀllan man stÄr och glor pÄ kastrullen i vÀntan pÄ att vattnet ska koka. Man har andra saker att tillreda och ordna med nÀr det vankas middag.
NĂ€r jag bodde i bilen och kokade mina Ă€gg, pasta eller potatis kĂ€nde jag aldrig att spisen var för lĂ„ngsam. NĂ€r den vĂ€l Ă€r varm kĂ€nns den inte mindre effektiv Ă€n gasolspis. Det Ă€r de dĂ€r första 4 minuterna som Ă€r den stora skillnaden. Och, i Ă€rlighetens namn, vad spelar 4 minuter för roll? Ăr man sĂ„ pass stressad nĂ€r man lagar mat ska man nog lĂ€ra sig att planera sin tid lite bĂ€ttre. Och vi lever ju inte husbilsliv i samma tempo som vardagslivet.
En sak jag noterade var att man kan dra ner effekten rejÀlt nÀr vattnet vÀl kokar. Max effekt Àr lÀge 6. Jag drog ner till lÀge 2 och dÄ kokade det lugnt och fint.
Det Àr bara en brÀnnare i spisen. Den andra plattan drivs av vÀrmen frÄn den första. För mig fungerade det bra. Jag kokade potÀterna pÄ huvudplattan och vÀrmde fÀrdiggrillade kycklingbitar pÄ den andra.
Barnfamiljer bör tÀnka till
Ăr man en familj med smĂ„ barn rekommenderar jag nog inte dieselspisen. Detta för att det tar lĂ„ng tid innan den blir kall. Ett spralligt och nyfiket barn kan brĂ€nna sig om man inte har full koll. Ă andra sidan sitter man och Ă€ter medan spisen svalnar sĂ„ jag överdriver kanske risken.
Â
Kan fricampa 3 dagar i mulet vÀder, en dryg vecka i solsken
Jag stod mestadels vid elstolpe. Men de första dagarna valde jag att avstÄ. Helt enkelt för att jag ville se hur jag klarade mig.
Som jag anvÀnde campern förbrukade jag 35-50 Ah per dygn. Mer de dagar det inte var mÀssa eftersom jag dÄ sitter och jobbar.
BegĂ€rd innetemperatur var 23 grader under veckorna, jag lever med shorts och T-shirt. VĂ€rmaren gick en del, sĂ€rskilt pĂ„ natten. NĂ„gra nĂ€tter blĂ„ste och regnade det, nĂ„got som kyler av bodelen en hel del. Varmvattnet var pĂ„ hela tiden, kylskĂ„pet vill ha 25-30 Ah per dygn och min dator drar 2A med full skĂ€rmstyrka. LĂ€gg till det att jag ska hĂ„lla kameror, drönare och telefon laddade. Om jag samtidigt laddar dator, telefon, kamera och drönare drar det drygt 8A. Ăven LED belysningen drar ström, Ă€ven om det inte Ă€r mycket sĂ„ bidrar det. Den belysning jag föredrar kvĂ€llstid kostar ca 1,5-2A.
Campern har ett 180 Ah litiumbatteri och en solpanel som nĂ€r solen sken fyllde pĂ„ batteriet med cirka 25-30 Ah/dag. Om solen skiner varje dag kan man fricampa riktigt lĂ€nge. Troligen en dryg vecka. Men utan solenergi blev tre dagar mitt max. Observera att jag skriver âmitt maxâ. Alla har vi olika vanor och förbrukar olika mycket energi.
Som jag normalt anvÀnder husbil skulle jag vara helt oberoende av energi eftersom jag kör Ätminstone varannan dag. En 40A DC-DC laddare ser till att fylla batteriet snabbt under fÀrd.

Ljud, lukt, förbrukning
De vanligaste invÀndningarna mot dieselvÀrmare Àr att de lÄter och luktar. Och visst lÄter dieselspisen och diesevÀrmaren mer Àn sina gasoldrivna motsvarigheter. Aldepannan ger ifrÄn sig ett dÀmpat tickande och en del brÀnnarljud. Jag stördes inte det minsta, men jag Àr inte ljudkÀnslig. TvÀrtom blir jag lugn av att höra att allt Àr igÄng och fungerar som det ska. NÄgon lukt kÀnde jag inte inne i campern. Varken frÄn vÀrmaren eller spisen. Har man öppna fönster kan det kanske kÀnnas lukt frÄn de utvÀndiga skorstenarna.
Man kan fÄ skrÀmselhicka om man tar en titt pÄ elförbrukningen nÀr vÀrmaren eller spisen startar. De vill ha 10-12A de första minuterna. Men det Àr under sÄ kort tid att det inte har nÄgon större betydelse. NÀr de Àr igÄng drar de ett par ampere ungefÀr. SÄ hÀr pÄ hösten Àr vÀrmaren inte igÄng sÀrskilt lÄnga stunder.
Största eltjuven Àr kylskÄpet. SÀrskilt nÀr det börjar bli tomt. Om man hÄller det fullt och stoppar in redan kalla varor minskar förbrukningen rejÀlt. RÀkna med 25-30Ah/dygn för kylskÄpet.
Campern har en egen dieseltank pÄ 30 liter. Den rÀcker lÀnge, vÀldigt lÀnge. Jag hade vÀrmaren instÀlld pÄ max 3kW effekt pÄ diesel och 1 kW effekt pÄ el. En lÀmplig höstkonfiguration. DÄ drar den max 3 dl diesel/timme. Mer om vÀrmarens teknik och förbrukning kan du lÀsa hÀr.

Jag tycker
Precis sÄ hÀr vill jag ha en camper/husbil utrustad. Aldes vattenburna vÀrmepanna Àr en mycket bra vÀrmekÀlla, men Àr det luftburen dieselvÀrmare gÄr det för mig lika bra. Dieselspisen frÄn Wallas passar mitt sÀtt att leva husbilsliv och kylskÄpet Àr inte större Àn att jag kan hÄlla det hyggligt fyllt.
Att ha 180 Ah litiumbatteri som varje gÄng jag kommer till en stÀllplats Àr fulladdat gör att jag inte Àgnar en tanke Ät strömförsörjningen. Vore det mitt ekipage hade jag lÀmnat 230-kabeln hemma.
Att bodelen har en egen dieseltank uppskattar jag. DÄ har jag full koll pÄ vad bilen förbrukar. NÀr vÀrmare och motor dricker ur samma tank vet man inte vad de drar var för sig. Dessutom Àr trenden att husbilars tankar blir allt mindre för att spara vikt. En trend jag hoppas vÀnder tillbaka nu nÀr diesel anvÀnds till mer Àn motorn.
Â