Meny

.

Adria nyheter 2026, 4×4 och jubileumsmodeller

Sveriges populÀraste husbilsfabrikat celebrerar sitt sextionde Är som tillverkare av fritidsfordon. Som traditionen bjuder har man tagit fram födelsedagsversioner av sina populÀraste bilar. Den svenska importören har Àven beslutat att börja sÀlja Adrias exklusivaste plÄtis med start nu i höst.

 

Av Stefan Janeld

 

Sverige har ett sÀrskilt förhÄllande till slovenska Adria. Det gÄr lÄngt tillbaka i tiden. Den första husvagnen frÄn Adria premiÀrvisades i Stockholm och de var först att installera det svensktillverkade vÀrmesystemet frÄn Alde. Detta skrev vi om för nÄgra Är sedan och nu nÀr de fyller 60 Är kan det vara intressant att ta del av historien igen.

 

Nu kommer Supertwin!

PĂ„ Caravan Salon i DĂŒsseldorf förra Ă„ret visade Adria en plĂ„tis baserad pĂ„ Mercedes. Fullt riggad med grova dĂ€ck, takrĂ€cke, packvĂ€skor i bakdörrarna och ett reservhjul hĂ€ngande pĂ„ höger bakdörr. Tydliga outlanding signaler. DĂ„ var det en studie. Men sĂ„ mĂ„ste man skriva pĂ„ tyska mĂ€ssor om serieproduktion inte startat. Att bilen skulle bli verklighet visste vi alla.

Nu Àr den hÀr och jag tog en nÀrmare titt pÄ den och körde Àven en kortare strÀcka. Kan konstatera att det mesta av attributen frÄn förra Ärets mÀssa Àr kvar, inklusive vattenburen dieselvÀrmare frÄn Alde. Inredningen Àr sÄ vitt jag kan bedöma oförÀndrad. En ombonad bodel, lite trÄng, som i de flesta Mercedes baserade plÄtisar.

Bakom ratten var det en stadig fÀrd. Det vÀlkÀnda Mercedes gunget tycks vara förpassat till historien. Detta sÀger jag inte baserat endast pÄ hur Supertwin upplevdes. Alla Mercedesbaserade husbilar, pÄ originalchassi, jag kört pÄ senare tid har varit stabila upplevelser.

 

Adria Supertwin MB 600 SBP

LxBxH 593 x 209 x 286 cm, totalvikt 4 100 kg, 190 hk, automat, 4×4, vattenburen vĂ€rme frĂ„n Alde med vĂ€rmematta i hytten, vĂ€rmevĂ€xlare, spillvattentank uppvĂ€rmd av vĂ€rmesystemet, kompressorkylskĂ„p 84 liter, 100 Ah litiumbatteri, laddbooster, markis, aluminiumfĂ€lgar. Pris ca 1,9 miljoner.

60 Year Selection

Adria sĂ€ljer inte hela sitt modellprogram i jubileumsutförande. Man har valt ut de populĂ€raste i varje modellserie. Utrustat dem till tĂ€nderna, tagit fram en ny möbeldekor och givit dem en attraktiv prislapp. Det Ă€r inte en begrĂ€nsad upplaga. Men det kommer inte tillverkas ett oĂ€ndligt antal. Är du spekulant Ă€r det dĂ€rför en god idĂ© att vara ute i god tid om du ska fĂ„ en bil.

 

Fyra modeller Àr aktuella:

  • Coral 670 DL 60Y – lĂ„ngbĂ€ddarsbil med face-to-face sittgrupp
  • Matrix 670 SL 60Y – taksĂ€ngsbil med lĂ„ngbĂ€ddar och vinkeldinette
  • Compact DL 60Y – smalare modell med lĂ„ngbĂ€ddar och face-to-face sittgrupp
  • Twin 640 SLB 60Y – lĂ„ngbĂ€ddarsplĂ„tis

 

I bildgalleriet nedan visar jag bilder pÄ alla fyra modeller. Klicka för större bilder och bildtexter.

Axess modellerna baseras pÄ Citroën

Adrias billigaste modellversioner lystrar till tillĂ€ggsnamnet Axess. De har en enklare dekor och Ă€r inte lika vĂ€lutrustade som sina pĂ„kostade ”Supremesyskon”.

För att kunna hÄlla nere prislappen sÄ mycket som möjligt vÀljer Adria i Är att bygga dem pÄ Citroën istÀllet för Fiat. I praktiken Àr bilarna identiska. Chassi, motor och vÀxellÄda Àr desamma i Fiat och Citroën. Men Citroën tar mindre betalt för sina chassin. Vilket passar bra nÀr man ska erbjuda prispressade husbilar.

Kan tycka att Citroën har en snyggare front Àn Fiat
Den enklare Twin heter numera kort och gott Twin, man slopar tillÀgget Axess.

Se Àven videon om Adrias 60 Year Selection modeller.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift