Ju nyare motor desto snålare! En sanning vi beslutat att dubbelkolla. Duellen står mellan Fiats 2,8JTD och 2,3MJ. De två vanligaste husbilsmotorerna på marknaden.
Testlag: Björn Genberg, Stefan Janeld
Text och foto: Stefan Janeld
För varje motorgeneration blir de renare, starkare och snålare. Det verkar gå att trolla hur mycket kraft som helst ur en dieselmotor och ändå hela tiden pressa förbrukningen. En av förklaringarna är en allt mer exakt insprutningsteknik, en annan är en allt effektivare turbo.
Lika men olika
För husbilsspekulanten finns två vanliga motorgenerationer från Fiat på menyn; JTD och MJ. Den förstnämnda en turbodiesel med elektronisk insprutning. Den andra en vidareutveckling med så kallat Common Rail insprutningssystem.
De två vanligaste motorerna inom respektive familj har på papperet snarlika specifikationer. Den äldre har 128 hästar och ett vrid på 300Nm. Dagens motor är på 130 hästar och utvecklar 320Nm. Ändå upplevs de bakom ratten som natt och dag.
JTD motorn drar villigt upp till 100-110 km/h i en delintegrerad husbil. Därefter blir färden både ljudlig och ansträngd. MJ motorn däremot marschar 130 knyck utan problem. Den äldre motorn är på 2,8 liter och femväxlad. Den moderna är på 2,3 liter och sexväxlad. De differenserna spelar nog mindre roll än inom vilket varvtalsspann vridmomentet finns tillgängligt.
En joker i leken
Vi lånade ihop två bilar med likartade specifikationer bortsett från motorerna. I den ena satt den äldre 2,8 litersmotorn, i den andra den moderna på 2,3 liter. Vi körde dem i karavan från Södertälje till Sundbyholm tur och retur, en sträcka på dryga sjutton mil. Förhållandena var idealiska, vindstilla och sjutton grader varmt.
Som en joker tog vi även med en tredje husbil, en alkovbil med eden äldre 2,8JTD-motor för att få svar på en enkel fråga som gnagt i oss en tid:
Var gårdagens alkovbilar törstigare än dagens? I en tidigare artikel har vi konstaterat att vid lugn körning i 90km/h skiljer det en ynka deciliter mellan halvintegrerad husbil och alkovbil med den moderna 2,3MJ 130 hk. Den artikeln hittar ni här.
Vi väljer att köra i normal husbilslunk – lagligt men max 90km/h. Vi mäter farten med GPS. Mätaren visas 4-5 km/h mer.
Vi noterar att båda motorerna snurrar kring 2 000 varv i 90km/h. I teorin ska alltså den större motorvolymen hos den äldre motorn straffa sig. Men icke!
Efter avslutad körning skiljer det ynka sex centiliter i förbrukning mellan bilarna. Felmarginalen vid tankning, körstil, hjulinställningar och annat är långt större än dessa ynka centiliter.
Alkovbilen, vår joker, har däremot slickat i sig en hel del mer. 20 procent mer för att vara exakt.
Ci Riviera 110 -06
Längd 655 cm
Bredd 228 cm
Vikt 2900 kg
Motor Fiat 2,8JTD 128hk, 300Nm
Elnagh Joxy 36 -02
Längd 700 cm
Bredd 223 cm
Vikt 3060 kg
Motor Fiat 2,8JTD 128hk, 300Nm
Ci Elliot 55P -08
Längd 690 cm
Bredd 231 cm
Vikt 2800 kg
Motor Fiat 2,3MJ 130hk, 320Nm
Vår slutsats
Ingen skillnad i förbrukning mellan dagens och gårdagens motorgeneration så länge man kör i maklig takt. Däremot skiljer det i körbarhet, komfort, utrymme, värmesystem, strålkastarljus och annat.
Belastas motorn märks skillnaden. Dagens motorer drar cirka tio procent extra om de ska släpa runt på en alkov, gårdagens det dubbla.
Den som prompt vill hänga med i motorvägstempo bör välja den mer körbara och vid belastning snålare moderna motorn med Common Rail insprutning.
Den som är ute efter en alkovbil ska fastna för en med senaste snitt på motorn om körsträckan tenderar att bli lång.
Så gjorde vi testet
- Sträcka: Södertälje – Sundbyholm – Södertälje
- Laglig hastighet men max 90 km/h
- Hastigheten mäts med GPS
- Högsta växel i farter över 80 km/h
- Vi kör i kolonn för att få så lika förhållanden som möjligt, dock med väl tilltaget avstånd för att inte påverkas av bilen framför.
- Tomma bilar sånär som på bränsletanken.
- Vid tankning fyller vi ända upp i påfyllningsröret.
- Alla bilar tankas vis samma pump och placeras lika vid pumpen.
Felkällor
Ett test av denna typ är i princip omöjligt att göra vetenskapligt. Felkällorna är på tok för många. Bodelens utformning, vikt, hjulinställningar, däckmönster, förarens körstil, motorernas servicehistoria för att nämna några. Siffrorna bör därför tas med en, nej inte nypa, men väl en knivsudd salt.