Meny

.

Att sköta och hantera gasol

När jag började åka husbil var det vanligaste att man bara bytte den tomma gasolflaskan mot en full vid behov. Sedan kom en mellanperiod där man med olika adaptrar gjorde det möjligt att tanka den själv på bensinmackarna nere i Europa. Livsfarligt och inte tillåtet, varken då eller nu!  

När det sedan kom tankflaskor med överfyllnadsskydd var jag snabb att byta så jag kunde tanka gasol säkert på mina resor.

Men även om tankflaskor är en bekväm och säker lösning finns det regler man ska känna till. Samma regler som för alla gasolflaskor. Dessa redogör vi för i denna artikel.

 

Text: Stig Forsberg

Kunskapskälla: Anders Pålsson, Alugas Sverige

 

Då gällde även att man skulle genomföra årlig en kontroll i samband med kontrollbesiktningen, något man dessvärre tog bort och lade ansvaret på den enskilde gasolanvändaren. Brukaransvar i all ära, men det är inte alla som har tillräcklig kunskap att kontrollera och många som inte ens har intresset! Gasol är en mycket säker energikälla, men i händerna på en ointresserad brukare som inte bryr sig om regelverk och årskontroller är det mindre lyckat.

 

Reglerna stramades åt

När bruket av olika adaptrar blev allt för stort och användarna av och till inte kunde hantera tankningen på ett säkert sätt stramades reglerna åt. Idag gäller i de flesta länder, för att man skall få tanka, att man har ett utvändigt tankintag genom vilket man tankar tankflaskorna, inte vanliga bytesflaskor. I en del länder måste tankningen dessutom ske av mackens personal.

 

Generellt gäller

En gasolflaska skall kontrolleras och provtryckas var 10:e år (nomenklaturen är återkommande kontroll, i dagligt tal revision). Gasolflaskans utgångsår är skrivet/stämplat på gasolflaskan. Vid återkommande kontroll skrivs/stämplas ett nytt datum under förutsättning att flaskan godkänns.

En utgången gasolflaska får inte fyllas på nytt, kvarvarande gas i den får förbrukas. Se därför till att Du får en gasolflaska som Du hinner förbruka innan utgångsåret när Du byter Din gasolflaska. Även för slangar och slangbrottsventiler gäller 10 år. Vid minsta antydan till torrsprickor i slangen skall den bytas ut.

Packningen mot gasolflaskan bör bytas varje år. Tidigare var dessa av gummi, men numera är det en typ av plastmaterial som ofta blir deformerat. Dra aldrig slangens koppling för hårt mot gasolflaskan. Plastnycken som följer med är en momentnyckel som släpper greppet när Du dragit med rätt åtdragningsmoment.

En tankflaska för LPG/GPL, motorgas/autogas, handelsbeteckningarna är många för gasol, följer samma regelverk som en utbytesflaska. Den är bara så mycket mer praktisk när man är ute på resa. Att kunna fylla gasol samtidigt som man tankar diesel är praktiskt och tidsbesparande, när man inte behöver leta efter speciella påfyllningsstationer för gasolen.

 

Vad är en årskontroll?

Man skiljer på Gasoltest och Täthetsprovning enligt Svensk Standard/EN 1949:2021 (provtryckning).

– Gasoltest är en enklare kontroll som erbjuds vid kontrollbesiktning av fordonet, men trots allt bättre än ingen alls. Gasoltest utförs genom att man trycksätter systemet med luft före regulatorn och kontrollerar att systemet är tätt. Eftersom det sker före regulatorn kommer trycket efter regulatorn vara det normala arbetstrycket, 30 mb. Man testar då att flamvakter är stängda och håller tätt om lågan saknas samt att systemet håller tätt under en period vid normalt användningstryck. Perioden brukar vara samma tid som det tar att besiktiga husbilen. Det betyder 10, max 15 minuter, vilket inte är speciellt länge.

Man får efter kontrollen själv koppla tillbaka tuberna. Jag har varit med om att man inte upplyste om det utan bara stängde gasolluckan. Inte speciellt lyckat i slutet av november när bilen är full med vatten och nollan lurar runt hörnet nattetid. Hade jag inte varit uppmärksam och kollat en extra gång vet jag inte hur det slutat.

– Täthetsprovning sker efter regulatorn och man provtrycker med fem gånger normalt arbetstryck, dvs 150 mb vilket ställer betydligt högre krav på att systemets komponenter är täta. Vidare ingår kontroll av anslutningsslangar mot tuberna, kontroll av avbrottsventiler, kontroll av packningar mm.

När Du nästa gång gör kontroll av Din gasolinstallation fråga utföraren om de gör en Täthetskontroll efter Svensk Standard (regulatorn) och inte enbart en Gasoltest. Det är dessvärre många husbilsverkstäder som inte vet skillnaden. Verkstäderna må vara duktiga, men inom området gasol finns dessvärre en hel del okunskap.

Tio år har nu gått för stora mängder tankflaskor

När jag började var tankflaskor förekommande, men inte speciellt vanliga. Idag är de installerade i var och varannan bil. Det betyder att det nu är mängder av flaskor som når sin utgångstid, om de inte redan gjort det.

Jag uppdaterade min gasolinstallation i samband med att min första tankflaska gick ut 2023. Då byttes tankflaskan, DuoControl (regulatorn), anslutningsslangarna med slangbrottsventilerna, oljefiltren och krocksensorn. Min andra tankflaska tömmer jag nu inför bytet, den går som reserv för tillfället. Kolla därför utgångsåret på Din tankflaska.

Detta gäller specifikt för Alugasflaskor i Sverige, den mest sålda typen av tankflaskor

 För Alugas tankflaskor som passerat 10-års datering det finns fyra olika typer av tankflaskor.  Flaskorna började marknadsföras i Sverige när man var inne på generation 3, så de första två generationerna är mindre vanliga i Sverige, men förekommer.

 

  • 1:a generationen har utöver gasuttag en påfyllningsanslutning som är sammanbyggd med ett överfyllnadsskydd och ingen nivåmätare.

 

  • 2:a generationen har utöver gasuttag, påfyllningsanslutning med överfyllnadsskydd också en enkel mätare för innehållet i flaskan, mätaren sitter på gaskranens hals, under gaskranen.

 

  • 3:e generationen kallas Livello och är en ”trehålsflaska” med tre hål på toppen, ett för gasfasuttag, ett för påfyllningsanslutning med överfyllnadsskydd och ett tredje hål med en nivåmätare från Livello.

 

  • 4:e generationen är en etthålsflaska med Multiventil från Rotarex, hela ventilpaketet upptar endast ett hål på flaskan och innehåller gasuttag, påfyllningsanslutning med överfyllnadsskydd och en nivåmätare. Den 4:e generationen kallades från början Multiventil, men kallas numera Alugas TravelMate.
  •  

 

När flaskorna uppnått en ålder på 10år ska de genomgå en återkommande kontroll (revision).

På generation 1, 2 och 3 kan detta göras av två ackrediterade aktörer i Sverige, Gasbolaget i Dalarna och Ringgas i Örkelljunga.

Tillverkaren Alugas i Tyskland har också information på sin hemsida och hänvisning till återförsäljare som kan vara behjälplig med motsvarande service.

Generation 1, 2 och 3 kan även bytas ut mot en nytillverkad Alugas TravelMate, kunden lämnar då in sin gamla flaska för skrotning och får köpa en nytillverkad med viss rabatt, det är återförsäljaren själv som sätter priset. Eventuell frakt tillkommer. Den gamla flaskan skrotas och ett skrotningsintyg utfärdas gentemot Alugas i Sverige.

Om du har ytterligare frågor och funderingar kan du kontakta Anders via mail här.

Bredvid öppningen kan du se det svarta locket till den utvändiga påfyllningen. En dekal med texten "LPG Inside" förtydligar.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift