Meny

.

Bürstner Ixeo I 744

Lounge på hjul.

Uppenbarligen har Bürstners Aviano-serie inte tilltalat kunderna eftersom den lagts ner. Uppföljaren heter Ixeo I och är en helintegrerad mellanklassare. Sju planlösningar finns att välja bland. Vi föll som furor för planlösningen med loungehörnan bak, där sovrummet vanligen är beläget.

 

Text och fotografi: Carla och Kees Witvliet

 

Att det är en Bürstner syns lång väg. Vilket bara är bra. Nosen med sin kromfärgade bygel över grillen som skarvlöst och mjukt övergår i LED-dagbelysningen är snyggt. Likaså är de runda formerna vid takets kanter. Den champagnefärgade lacken (tillval) sätter pricken på i. Vi tycker om vad vi ser.

Taket i glasfiber överlappar väggarna av aluminium, en elegant men också stabil lösning som ger ett bra skydd mot vatteninträngning. Bygget är modernt med plastreglar och isolering med slutna celler.

Golvet inne i Ixeo är är utan nivåskillnader. I dubbelgolvet har tekniken sin plats vilket frigör stuvutrymmen i bodelen. Bürstner kallar det för Thermo-Floor.

De nya baklyktorna kommer inom kort att pryda alla Bürstners husbilar. Att byta en lampa är nu lätt som en plätt.

En bra detalj när motorblocket skall kontrolleras är att motorhuven kan öppnas rejält.

I en praktisk servicebox på vänstra sidan hittar vi intaget för 230 volt, frostsäkringen och vattenpåfyllningsventilen. Den medlevererade påfyllningshjälpen till vattentanken är praktisk. Synd bara att kabeln dragits lite klumsigt, vilket leder till att locket inte kan stängas till ordentligt när kabeln anslutits till elskåpet.

Vattentanken och värmaren (Truma luftburen värme) är placerade i dinettbänken, gråvattentanken ligger framför bakaxeln. Förvaringsutrymmet bak lämpar sig inte för cyklar (87 cm). De får placeras på bakstammen.

Interiör

Först vill vi nämna den lyxiga delen av husbilen – loungen längst bak. Här kan man koppla av i en bekväm hörnsoffa, komplett med vitrinskåp, rullbart sidobord och en stor TV-skärm. Stora fönster på alla sidor ger bra utsikt, gardinerna ger hemmakänsla.

Framtill hittar vi sittgrupp nummer två! Här ges bra sittplats åt fem vuxna. I denna bil behöver man inte kivas för att få sig en lugn läs- eller TV-hörna. Vilken lyx!

Och vad gäller interiören har Bürstner träffat rätt med mottot ‘välmåendekänsla’. Läderklädseln känns lyxig och passar väl ihop med de glänsande och stilfulla skåpsluckorna. Vinkelköket är placerat mitt emot entrédörren. Köksbänken med tre gasbrännare och rund diskho har gott om arbetsyta. Fyra mjukstängande lådor och ett praktiskt apotekskåp ger bra överblick av köksförrådet. Skåpet med espressokoppar och en kaffekoppshållare avslöjar att här finns det en kaffeapparat. Gömd bakom en lucka ovanför köksbänken. Illa vald placering eftersom höjden gör den opraktisk att hantera. Men en god kopp kaffe kompenserar säkert strulet!

Dusch- och toalettutrymmen är placerade mittemot varandra i gången till loungehörnan. Också här har man inte sparat på detaljerna. Toalettutrymmet stängs med en stabil trädörr som också kan stänga av den främre bodelen. Den långa spegeln på dörren är praktisk. Duschutrymmet är kanske något begränsat men fungerar. Stängs med en vikdörr. En liten lucka i taket transporterar bort fukten.

För den ack så viktiga nattsömnen hänger två dubbelsängar klara i taket, båda med elektrisk styrning. Det enda du behöver göra i loungehörnan är att plocka bort ryggstöden. Här måste du dock använda en trappa för att krypa i säng. Trappan är praktiskt placerad i ett stort golvfack i gången.

Tak sängen i förarhytten sänks så mycket att du kan kliva in via sidosoffan.

Installationer

Vad gäller elanslutningar inomhus får Ixeon högt betyg, Särskilt uppskattar vi de 3 USB-uttagen. Om man bortser från ledningen till serviceboxen är alla anslutningar OK och helt i linje med vad man kan förvänta sig i den här prisklassen.

En Truma Combi 6 värmare är placerad i dinettebänken. En bra placering centralt i bilen som brukar v´borga för jämn värme ombord. Detta har vi dock inte kunnat testa praktiskt. Serviceboxen är praktisk att använda. I prototypen som vi testade fungerade inte den elektriska sänkbara sängen i fören som den skulle.

Vi tycker

En tilltalande bil där planlösningen är riktigt lyckad. Utförandet känns rejält och ger ett påkostat intryck. Dock är lastvikten låg och 3 500 kg totalvikt räcker inte. Bilen behöver vägas upp för att fungera i praktiken.

Fakta

Vi tycker om

  • Planlösningen
  • Lyxig känsla
  • Köket
  • Bred bodelsdörr

 

Vi önskar

  • En bättre lösning för 230V kabeln
  • Att 3 500 kg totalvikt fungerade i praktiken
  •  

Utrustning testbil

Beklädda vridbara Agutistolar, 2 airbags, ABS, ESP, Hill Holder, farthållare, AC, Fix & Go-kit (inget reservdäck), 90 liters bränsletank, automatisk fordonsbelysning. Truma Combi 6 kW värmepanna + CP Plus, 3 gasbrännare, kassettoa, 145 liters kylskåp, LED inomhusbelysning, 95 AH Gel bodelsbatteri, 2x 11 kg. gasflaskor.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift