Det är sex år sedan vi testade halvintegrerade Lyseo T744. Nu har turen kommit till den helintegrerade versionen. En kompetent husbil för rimlig slant.
Av Stefan Janeld
När Bürstner först presenterade sin 744 planlösning, med vardagsrum bak istället för sovrum var det många som höjde ett ögonbryn eller två. I England har det funnits liknande modeller i många år. Men på andra marknader var det en udda företeelse. Många trodde nog att det skulle bli en kortlivad modell. Men icke! Planlösningen har en fast plats i Bürstners program.
Konstigt nog har få andra tillverkare tagit efter idén. De som gjort det har lagt ner modellerna efter ett par säsonger.
På vägen
Exemplaret vi testar är en 2022 års modell baserad på ett chassi från 2021. Det betyder att den har den äldre förarmiljön från Fiat och förra motorgenerationen. Skillnaden är inte jättestor mot dagens. Men de finns. De nya motorerna har en mjukare gång och styrningen är trevligare. Ni kan läsa om skillnaden här.
Det som först blir uppenbart när vi styr ut på vägen är den grova A-stolpen, eller inte själva stolpen. Men mörkläggningsgardinerna som är monterade på stolpen. Dessa i kombination med buss-speglarna skapar en rejäl död vinkel när man kör in i exempelvis en rondell. Man måste ta det lugnt för att säkerställa att ingen bil döljs.
På vägen får jag snabbt en uppfattning om bilens dimensioner. Jag upplever den som lättkörd. Trots avsaknad av backkamera på testbilen kan jag manövrera den i trång miljö.
Motorn på 160 hk kopplad till en nioväxlad automatlåda passar bilen bra. Numera är 180 hk och automat standard på modellen.
I motorvägstempo är det en hel del vindbrus från förardörren, troligen/förhoppningsvis en justeringsfråga. Bodelen tiger still, inget gnek eller gnäll.
Vinterduglig
Med dubbelgolv, Alde vattenburen värme ända fram till hyttgolvet, isolerad och uppvärmd spillvattentank inklusive tömningskranen, är modellen väl lämpad för nordiskt klimat. För att vara en mellanklassmodell är vinterkompetensen god.
Det som kan förstöra vinternöjet är om du packar tungt i garaget. Överhänget är långt och med tung last i garaget blir framhjulens grepp sämre. Jag skulle även avråda från att ha två tunga elcyklar på bakstammen. Något att ha i åtanke.
Fem bältade platser
Lastvikten är 800 kg, tillräckligt för en barnfamilj. Det finns sängplatser för fyra personer och man kan resa fem personer om behovet uppstår.
Bäst fungerar nog ändå modellen för två personer. Jag ser framför mig hur man äter middag i den främre dinetten och sedan drar sig tillbaka till vardagsrummet för en film eller en god bok.
När det blir läggdags sover man i den främre taksängen och tar hand om disken nästa dag. Om man föredrar att ha riktigt gott om plats när man sover kan man sova i var sin stor säng. Både taksängen fram och den i vardagsrummet är bekväma och enkla att ta sig i och ur.
Varför jag ser den främre taksängen som huvudsäng är för att man måste riva en hel del i vardagsrummet för att få ner sängen så djupt som det är tänkt.
I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med bilen. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
Lyseo I 744 är en på många sätt komplett husbil. Välutrustad. Kompetent. Klarar vinter. Allt detta för en rimlig prislapp.
Att inte ha fasta bäddar utan istället en matplats och ett vardagsrum är ett klokt sätt att inreda en husbil. Man är trots allt vaken en större del av dygnet än man sover.
Det som i mitt tycke drar ner betyget är att inredningen känns kal, jag saknar värme i form av textilier, färg. Med ett textilklätt tak, lite trädetaljer, kanske en vägg målad i en lite murrig färg skulle det kännas mer ombonat. Å andra sidan. Med stora vita ytor kan man själv sätta sin prägel på interiören.
Detta är en mellanklassmodell, den saknar premiumhusbilarnas mer gedigna känsla. Men kvalitetskänsla och faktisk kvalitet är två olika saker. Det finns inget som antyder att denna modells faktiska kvalitet brister.
Ni som letar en prisvärd helintegrerad husbil bör ta en titt på Lyseo I. Om just denna planlösning inte känns rätt finns det mer ordinära planlösningar med långbäddar eller queensbed i sovrummet. Men personligen ser jag avsaknaden av fast säng som lite av poängen.
Fakta
- Modell Bürstner Lyseo I 744 Harmony Line
- Årsmodell 2022
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Camper
- Motor Fiat 2,3 MJ2 160 hk (180 hk standard från 2023)
- Vridmoment 400 Nm (350 med manuell låda)
- Växellåda 9 vxl automat
- LxBxH 737 x 233 x 291 cm
- Invändig höjd 2,0 meter
- Totalvikt 4 400 kg (standard från 2023)
- Lastvikt 803 kg
- Hjulbas 4 035 mm
- Diesel 90 liter
- AdBlue 19 liter
- Färskvattentank 120
- Gråvattentank 90
- Toatank 17 liter
- Grundpris 1 389 900 kr (2023 års prislista)
- Pris testbil 1 594 890 kr (2022 års pris)
- Hemsida https://www.buerstner.com/se/sv
- Vi lånade bilen av Tumbo Husbilar www.tumbo.se
Jag gillar
- Planlösningen
- Högt ryggstöd i soffan ger utmärkt sittkomfort
- Stora fönster i vardagsrummet
- Välutrustad
- Lastvikten, 800 kg
- Toalettutrymmet
Jag önskar
- En mer ombonad känsla
- Trappsteg till förardörren
- Täcklock till diskhon
Utrustning: ABS, 2 airbags, ESP, antispinn, AC motor, farthållare, elhiss, aluminiumfälgar 16”, jalusi framruta, markis, Alde vattenburen värme inklusive värmematta i hytt, kyl med separat frys, spis med ugn, köksfläkt, gasolomkopplare, myggnätsdörr, 2xTV, isolerad och uppvärmd spillvattentank inklusive tömningsventil.