Meny

.

Bürstner satsar på kompaktsegmentet!

Allt Om Husbilen var i början av december på Weingut Schloss Ortenberg för att delta i Bürstners lansering av två nya kompaktmodeller.

 

Platsen är väl vald. Vägen hit är smal, omgärdad av höga murar och bjuder flera tvära girar när den ringlar sig uppför bergssidan. En vanlig husbil kan näppeligen ta sig upp hit. Absolut inte Bürstners treaxlade Elegance. Något Bürstners försäljningschef påpekade med ett leende.

I Tyskland är kompaktsortimentet 53% av marknaden och står i princip för hela den tyska marknadens ökning de senaste åren.

Något som en volymtillverkare som Bürstner inte kan bortse från.

Kompakt betyder inte bara inredda skåpbilar, det omfattar även vanliga husbilar med smalare midja än vanligt.

Tillväxten är så hög att man på Bürstners fabrik i Kehl ökat produktionskapaciteten till max.

Men det räcker inte.

De handlare som beställer en husbil idag får en 2022 års modell.

Här åker man inte gärna med en stor helintegrerad husbil

Vardagsliten med popup-tak

Bürstner Copa är en campingbil baserad på Ford Transit Connect. Med popup-tak som standard. Sängen är ingen simpel historia. Madrassen vilar på tallriksfjädrar för bästa komfort.

Copa kan fås i två versioner, med bäddbar soffa eller med pilotstolar. Väljer du med stolar kan du få upp till fyra baksäten.

De flesta väljer nog ändå bäddsoffan och får en smidig vardagsbil som kan husera en familj om fyra.

Kök, vattentank, spillvattentank, värmare och möjlighet att beställa en utomhusdusch. Men ingen toalett.

4x4 som standard

Det som gjorde att Allt om Husbilen tog en tur till Ortenberg mitt i pandemin var dock en annan modell – Bürstner Campeo 4×4.

En 540 cm kort skogsmulleplåtis. Eller nåja, den är förvisso fyrhjulsdriven. Men främst för att man ska färdas tryggt på snöig eller lerig väg. Eller sand och vått gräs, hinder som satt stopp för mången husbil.

Fyrhjulsdriften är inkopplingsbar med en knapp. Man kan även beställa bilen med diffspärr på bakaxeln för extra god framkomlighet.

Systemet som är baserat på en viskokoppling kommer från franska Dangell, ett företag som specialiserat sig på att konvertera transportbilar till fyrhjulsdrift.

Under färd, med fyrhjulsdriften inkopplad, märks ingen skillnad mot en vanlig tvåhjulsdriven plåtis.

Vi försöker provocera modellen genom att stå med höger sidas hjul på asfalt och vänster sidas hjul på lera och göra en rivstart. Helt odramatiskt.

Uppför en lerig skogsväg både kör vi upp och backar upp. Återigen är det ingen utmaning för fyrhjulsdriften.

Det hade varit intressant med snömoddig väg, men det stod inte till buds.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift