En kompetent vinterbil för pengarna, ett fynd för nybörjaren som vill ha en åretruntbil.
Av Stefan Janeld och Björn Genberg
Foto Stefan Janeld
Jag är entusiastisk inför mötet med den lilla Cabbyn, spänd rentav. Björn ännu mer så. Han paxar förarsätet direkt och utser bilen till sin boning under årets vintertest. Vi tycker visserligen att åttiotalets och tidiga nittiotalets husbilar idag framstår som lätt senila – utvecklingen har gått rasande fort de senaste åren, framförallt vad gäller motorer och chassin – men bodelarna har egenskaper vi saknar i dagens husbilar.
70 km/h är trivselfart
Det börjar lite knackigt. Björn ligger sist i kolonnen på väg ut från Piteå. Siste man bestämmer farten, det lärde man sig i lumpen. Framfarten blir allt långsammare. Väl framme förklarar Björn att han nog kunde hängt med i nittio knyck, men då kändes bilen ansträngd, sjuttio var bekväm trivselfart. Något problem med det bitvis halkiga underlaget hade han inte. Visserligen saknas alla moderna hjälpmedel, ABS, antispinn och antisladd. Men i gengäld är däcken smala och försedda med dubb. Det räcker långt. Enda finesserna i kupén är bilbälte, värmepaket och en kassettradio. Sittkomforten är god, hade det funnits armstöd vore den fulländad, nåja, snudd på. Lite mankemang med fyrans växel, som alltid, eftersom den rattmonterade växelspaken konkurrerar med höger knä om utrymmet.
Två bäddbara dinetter
I bodelen luktar det unket. Nej, inte mögel, mer av ålder. Ett dynbyte skulle göra susen. Planlösningen består av två dinetter, en baköver och en mitt för ingången. Köket är krussidullfritt. Två gaslågor, köksfläkt, kyl stor nog för två personer och en ho. Mer behövs inte. Bristen på lådor till förvaring avslöjar kökets ålder.
Toaletten är förpassad bak på vänster sida. Hela utrymmet agerar duschkabin. Toaletten är av typen manuell spolning med egen inbyggd tank för spolvatten. En bra lösning då ingen el fordras. Enda fasta bädd är alkoven. Men bägge dinetterna är bäddbara vid behov. Den bakre blir barnsäng då den är för kort för vuxna, den främre räcker gott till fullvuxna.
Jämn värme
Värmesystemet är ett Alde, inte lika diskret som dagens, men driftsäkert och lätt att sköta. Att Cabby visste vad de gjorde när de installerade systemet visar den jämna värmen i bilen. Som mest skiljer det sex grader mellan varmaste och kallaste punkt i bilen – varmast i takhöjd inne på toa, kallast vid dinettens golv nära insteget i bilen. Kupén borde vara kallast, och är så förvisso (ett par grader högre än utomhus), men en skjutdörr hindrar kylan från att tränga in i bodelen.
Med en genomsnittlig temperatur på +21 grader förbrukade vi 4,3 kilo gasol under tre dagar. I fem minusgrader klarar man alltså att hålla god värme i åtta dagar på en flaska. Det ger gott och väl två veckors frihet med fullt flaskbatteri. Det slår många moderna husbilar!
God lastvikt
Så värst mycket stuvutrymmen erbjuds inte. Lite överskåp och under sitsar. Men inget rejält lastutrymme åtkomligt utifrån. Blir lite uppochnedvända världen mot dagens garagebilar, som ofta inte får lasta mer än 4-500 kilo. Denna lilla ärta får du plocka i 760 kilo! Men var?
Vi tycker
Normalt anser vi bilar från slutet av åttiotalet vara på tok för dyra. Hade vi testat Cabbyn sommartid hade vi inte varit nådiga. Men när vi ser hur fantastiskt kompetent vinterbil man kan få för styvt 100 000 kronor kan vi bara konstatera att här har vi ett fynd för nybörjaren som vill ha en åretruntbil.
Visst, ett och annat har passerat bäst före datumet. Men boendekomforten är fortfarande god. Troligen behöver motorn en översyn. Inget allvarligt, men den krävde mycket choke vid kallstart och var lite svårstartad.
Om bilen byggts idag hade den bakre dinetten slopats och ersatts av ett kök i vinkel. Bodelsdörren hade flyttas bak och gett plats för en soffa mitt emot fyrsittsdinetten.
Fakta
- Modell Cabby City 585
- Årsmodell 1989
- Ursprungsland Sverige
- Chassi Fiat
- Motor Bensin 86hk
- Växellåda Manuell 5 växlad rattväxel
- Mätarställning 8 100 mil
- Totalvikt 3 200 kg
- Max last 760 kg inkl resande
- Bränsletank 70 liter
- LxB 585 x 225 centimeter
- Antal bäddar 4 + barnbädd
- Antal bältade platser 2
- Pris 109 000 kr
Håller än
- Framkomlighet på halt underlag
- Värmesystemet
- Fiffigheten
Hopplöst ute
- Motorn
- Design
- Den bakre dinetten
Utrustning testbil
Vattenburen värme, kassettoa, gasolvarnare, stereo, köksfläkt, kyl med frys, bäddbara dinetter, alkovbädd