Meny

.

Caravan Camping & Motorhome Show 2022

Äntligen mässa i England igen. Den första sedan pandemin startade, varmt efterlängtad. Men det var inte självklart att mässan skulle bli av. Branschen motarbetade den och flera stora aktörer har avstått deltagande. Dock inte på grund av pandemin.

 

Av Stefan Janeld

 

Situationen i England är densamma som i Sverige och övriga Europa. Kunderna vill köpa husbilar men fabrikerna får inte fram tillräckligt många eftersom chassitillverkarna lider av bristen på halvledare.

Att i detta läge hålla mässa och locka kunderna med varor som inte finns ansågs av många tillverkare och importörer vara onödigt, rent av negativt.

Men arrangören, brittiska Caravanklubben, tryckte på. Medlemmarna ville ha mässa! När många av de större fabrikaten tackade nej valde flera stora handlare att ställa ut istället, de vill möta sina kunder och även hitta nya.

Mässor är heller inte bara sälj, det är information, positionering av varumärke och inte minst relationsskapande. Ägarna vill se vad deras fabrikat har att erbjuda, de vill få sitt köp bekräftat, prata med representanterna och inte minst ge feedback.

 

Besökarsuccé

Nu var det inte alla tillverkare som valde att avstå. De som trots marknadsläget valde att ställa ut är säkert glada nu när första dagen är över. Det har nämligen varit knökfullt med besökare i de fem hallarna. Jag har varit på många mässor, men aldrig har jag upplevt en trängsel som denna.

Köerna ringlade långa till de populäraste fodonen. Om köerna växte sig allt för långa kom monterpersonal och såg till att man inte stannade för länge i fordonet. Regeln på mässan är att endast ett sällskap i taget får vistas ombord. Pressen från de köande utanför såg som regel till att hålla husesynen till ett par minuter.

Att mässan skulle bli en besökssuccé stod klart tidigt. Redan en vecka innan mässan öppnade hade 95 000 biljetter sålts.

Även om många fabrikat saknades var det inte ont om husbilar på mässan. Men det var lite rörigt. Eftersom det var många handlare som ställde ut kunde man hitta fordon från en och samma tillverkare i flera montrar.

Det fina med detta var att man kunde hitta modeller från tillverkare som valt att avstå mässan. Som exempelvis Swift. Deras nya Kon-Tiki fanns att se hos en av deras handlare.

 

Få nya modeller

För mig som besökt både Caravan Salon i Düsseldorf och Salon VDL i Paris i höstas var det skralt med nyheter på mässan. Om jag inte räknar nya versioner av de många VW-baserade campingbilarna fann jag fyra nya modeller från brittiska fabrikat.

  • AutoTrail visade en helintegrerad modell, en av de första som byggts i England.
  • Swift Kon-Tiki i ny version
  • Coachman Travel Master, byggd av Kabe
  • Bailey Adamo, instegsmodell på Ford

 

För britterna var nyheterna fler. Många Europeiska tillverkare visade sina 2022 års nyheter på mässan. Men dessa är som sagt inte nyheter för mig eller ni som följer Alltomhusbilen.se.

 

Britterna vill ha sina husbilar på eget vis

Husbilskulturen är olika på de olika marknaderna. Varje land har sitt tycke och smak. I Sverige vill vi ha rymliga kylskåp placerade i bekväm höjd, värmare med elpatron och vintersäkrade spillvattentankar. Dylikt kan britterna inte bry sig mindre om. De vill ha golvyta, stora sittgrupper och i köket ska det vara rejält med bänkyta, ugn och mikrovågsugn. Japp, två ugnar.

För att få till golvyta i bilarna är borden ombord bara framme vid behov. Mesta tiden spenderar de fastsurrade i en garderob. De stora sittgrupperna tar plats, så fasta sängar är inte en självklarhet. Istället bäddar man upp sittgruppen på kvällen och bäddar undan den igen på morgonen.

Varför det är så här? Svaret är enkelt. Vädret på ö-riket är så uselt att man inte kan ta för givet att sitta under markisen och umgås. Man sitter mestadels inne i husbilen.

 

Under de kommande dagarna publicerar vi de intressantaste fordonen från mässan. Så titta in dagligen för att inte missa något.

Utsålt! Ingen tilläts in i gången som leder från tågstationen och flygplatsen ner till mässan utan att visa upp förköpt biljett.
Innan öppnandet var det trångt vid alla fem entréer.
Kabe ägda Coachman var ett av de hetaste namnen på mässan. De nya husbilarna lockade. Som svensk var det lite extra speciellt att se det stora intresset. Det är ju Kabe som bygger dem och exporterar. Inredningarna och dekoren är unika för Coachman.
En välbesökt mässaktivitet var Inspiration Theatre där erfarna campare delar med sig av sina reseupplevelser och även ger en hel del tips och råd. Man hade placerat ut sittplatser för ca 150 personer, det räckte inte långt, minst lika många stod upp och lyssnade.
Svenska Alde är stora i England och hade monter därefter.
Carthago var en av få utländska utställare. Montern var liten och full med bilar, det blev snabbt trångt. Hade man månne underskattat intresset?
Barnen kunde lära sig SUP på en stor bassäng i hörnet av hall 5.

Mässfakta

Jag kan rekommendera ett besök på denna mässa eller den som kommer hållas I oktober senare I år. Här finns ett helt annat tänk runt husbilar. Inte minst när det gäller plåtisar och campingbilar. Det är dessutom väldigt enkelt att besöka mässan. Man flyger till Birmingham, tar ett gratis minitåg till NEC och sedan en kort promenad till mässhallarna.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift