Jag hänger ibland på husbilsverkstäder. Det är intressant att se hur installationer av teknisk utrustning går till. Och även att följa en reparation är lärorikt.
En röd tråd vid alla mina besök är att det alltid tillstöter oväntade problem. Fördyrande problem. Trots att mekanikern är erfaren och sett det mesta efter att ha mekat med tusentals husbilar. Om kunden fått ett fast pris får verkstaden ta smällen, om jobbet går på timme är det husbilsägaren.
Av Stefan Janeld
Mycket av det som fördyrar verkstadsbesöket är småsaker. Som att man inte kommer åt en skruv för att man monterat något i vägen som behöver demonteras först. Eller att slangklämmorna i det vattenburna värmesystemet eller bilens VVS-system är vända mot ytterväggen istället för inåt mot bodelen. Att de är vända utåt är för att man vid monteringen står bredvid bilen och monterar. Innan väggarna kommer på plats. Det skulle vara lika enkelt att vända dem inåt, om bara montören gjordes uppmärksam på problemet.
Tre önskemål som skulle göra stor skillnad
- 1: Om det fanns en standard för vilka tätningsmedel som används var, vore det enkelt att förutse arbetskostnad och vad verkstaden behöver ha hemma.
- 2: Att man skruvar fast inredning på ett sätt som inte gömmer skruvarna låter som en självklarhet, men är det inte.
- 3: Det vore också tacknämligt om man kom överens om var man placerar saker under husbilen. Som tankar till exempel. Ibland är de placerade så att man inte, på ett tidseffektivt vis, kan eftermontera stödben, fast gasoltank eller kanske en extra dieselvärmare.
Organiserad feedback
Min tanke är att det ska finnas ett råd bestående av representanter från alla de stora koncernerna, de fristående tillverkarna, servicepersonal hos handlarna och de fristående verkstäderna.
Till detta råd kan verkstäderna rapportera in dåliga lösningar. Rådet meddelar i sin tur alla tillverkare hur man kan förbättra service- och reparationsvänligheten på husbilarna.
Över tid skulle kostnaderna för service, reparationer och försäkring sjunka. Eftersom det går åt mindre tid. Och inte bara det. Det skulle bli kortare väntetider.
Den eviga konflikten mellan tillverkarna och verkstäderna vad gäller ersättning för garantireparationer skulle minska betydligt om bilarna gick fortare att åtgärda.
Jag inser att problemet inte kommer försvinna helt hur mycket man än försöker standardisera och förenkla. Men som det är nu kostar det miljontals kronor i onödig timdebitering på grund av att man hos producenterna bara har en sak för ögat – produktionsvänlig konstruktion.
Man skulle lika gärna kunna ge användarvänlighet, servicebarhet och reparationsvänlighet prioritet. Utan att det behöver bli dyrare att bygga husbilen. Kanske det till och med blir billigare eftersom mycket mer blir standardiserat och därmed inte behöver ändras från modell till modell.