Meny

.

Dethleffs Advantage i5842 från 2006, begagnattest

Populär kortis.

Kanske dags att slå till på en begagnad helintegrerad husbil? Vi har synat en populär modell från Dethleffs.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Modellnamnet 5841 är långlivat i Dethleffs sortiment och har genom åren funnits som alkovmodell, halvintegrerad och helintegrerad. Äldsta bilen vi finner på nätet är en alkovmodell från 1997.  Som helintegrerad pensionerades planlösningen 2010.

Idag finns planlösningen kvar i halvintegrerad version i den billigaste modellserien kallad Globe-S.

Det är lite ovanligt att kombinera hörnsäng med fyrsittsdinette. Vanligen försöker man i korta fordon vinna utrymme genom att utelämna den bakåtvända soffan och istället snurra framstolarna mot bordet.

Genom åren har man varierat placeringen av köket: mitt för sittgruppen som på den bil vi kört eller längre bak med bodelsdörren mitt för sittgruppen. Längden har varierat mellan 6,15 och 6,50 meter.

Dethleffs  5841 har sålt bra genom åren och utbudet av begagnade fordon är därför gott. I skrivande stund finns fjorton exemplar på nätet, hel- och halvintegrerade.

Överaskar på vägen

Jag sitter hyggligt bekvämt i förarstolen med bra med stöd för svank och sidfläsk och dubbla armstöd med rejäl stoppning. Det enda som stör komforten är att stolarnas ryggstöd välver bakåt och ger dåligt stöd för skuldrorna. Lutar man sig bak blir det en onaturlig sittställning som måste kompenseras genom att flytta fram stolen för att nå ratten. Då blir det trångt för benen.

Motorn är på 2,3 liter och förfogar över 110 kusar och ett vridmoment på 270Nm. Lådan är femväxlad manuell. Jag har kört drivlinan åtskilliga gånger utan att imponeras. Men testbilens installation är piggare än vanligt. Och tystare. Motorn hörs, men är inte störande – inte ens i motorvägstempo. Vägljudet stör mer – den invändiga plasttrappan  leder effektivt ljudet in i bodelen.

Motorvägstempo klaras utan knot och vägen dit går förvånansvärt fort. Det krävs nedväxling i uppförslut, femmans växel är en ren överväxel. Är motorn försedd med effektbox? Jag hittar ingen, men känslan är att den är piggare än normalt.

Chassit har en mjuk sättning, men är inte svampigt. Det går stadigt genom rondeller och  kurvor. Mjukheten märks mer på dålig väg i låg fart, särskilt över djupa potthål.

I tät trafikmiljö är det nätta formatet lättmanövrerat, men de grova A-stolparna skymmer en hel del och kräver en del uggletittande.

På utrustningssidan är det påvrare än i nya husbilar. På komfortkontot bockar jag av elhiss och CD, men inte AC, backkamera eller farthållare. Säkerhetsutrustningen består av bilbälte, ABS bromsar och antispinnsystem. Inget antisladdsystem och förvånansvärt nog inga airbags.

Stor garderob

Det enda större lastutrymmet ombord är det under sängen, ett utrymme som nås såväl genom att lyfta sängen och genom en utvändig lucka. Här under har även värmaren sin plats så utrymmet är inte så stort som man kan tro.

Innanför bodelsdörren hittar jag en rejäl fullhöjdsgarderob med plats även för skor. Runt hela bodelen löper överskåp med öppen hylla inunder. Här ryms en hel del. Är man två resenärer ryms allt. Tro mig.  Är man fyra får man packa med eftertanke. Lastvikten är 570 kilo.

Sommarnöje

Den här versionen av Fiats kupé har inget värmarutblås på passagerarsidan. Eftersom motorn genererar mycket lite överskottsvärme vid låga varv blir färden kylig när temperaturen kryper en bit under nollan – föralldel, kan kompenseras genom att köra på fyrans växel och hålla varvtalet uppe.

Det som talar för att den här skapelsen gör sig bäst när solen står högt är: Spillvattentanken är inte uppvärmd. Tömningen sitter öppet under bilen. Den luftburna värmaren saknar elpatron (gasen går snabbt åt). Det finns inga utblås som motar kallraset från de stora rutorna i kupén. Okej, runt sängen finns luftspalter som jagar undan kallras och kondens, men ingen sarg hindrar sängkläder från att blockera luftflödet.

Ska bilen användas på vintern krävs extra element, modifieringar och ett utvändigt täcke över framrutan.

Jag tycker

Den öppna planlösningen är tilltalande, de många och stora rutorna är uppskattade, badrummet är funktionellt, det kompakta formatet med en duglig drivlina är attraktivt.

På minuskontot hamnar en alltför hoptryckt sittgrupp med grunt sittdjup i sofforna och en smal och onödigt hög säng där bak.

Bilen lämpar sig bäst för ett par som prioriterar en kompakt bil med god byggkvalitet.

Fakta

Håller än

  • Badrummets planlösning
  • Taksängen – kommer ner djupt, stor
  • Hallen – det saknas fönster i dörren, men garderoben väger upp
  • Gasolutrymmet
  • Många och stora fönster

 

Ute

  • Köket – litet, skåp istället för lådor, låg liten kyl
  • Den franska sängen – för smal och för hög
  •  

Utrustning testbil

Kyl med frys, kassettoa, markis, takräcke med stege, cykelställ, CD stereo, TV-antenn, eltrappsteg, luftburen värme, varmvattenberedare, myggnätsdörr

Vill du läsa mer om Dethleffs? Klicka här!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift