.

Dethleffs Globebus I7 GT

Dethleffs Globebus var en av de första kompakta modellserierna på marknaden. Den första modellen presenterades på Caravan Salon i Düsseldorf 2005. Det var en halvintegrerad modell baserad på Fiat Ducato. Med en bodel på blott 212 centimeters bredd. Målgruppen var aktiva resenärer som ville ta sig dit husbilar av ”normal” storlek kändes klumpiga. Idag är biltypen väldigt populär ute i Europa. Inte bara för att man får en smidig husbil. De är lättare också, vilket gynnar lastvikten.

 

Av Rok Vizovišek

Översättning/bearbetning Stefan Janeld

 

Den nuvarande Globebus-modellen introducerades 2016 (säsongen 2017). Det finns tre planlösningar, i antingen halv- eller helintegrerat utförande.

Halvintegrerade T/I1 är den mest minsta, endast599 centimeter, vilket innebär att den är lika kort som många inredda skåpbilar. Men eftersom den är 15 cm bredare och har raka väggar erbjuder den mycket mer utrymme. I sovrummet en tvärbädd på 200 x 145 centimeter, under vilken ett garage placerats. Utan skotvägg mellan kök och sovrum blir bodelen ovanligt öppen för en bil med denna planlösning.

T/I6 och T/I7 är båda 695 centimeter långa. T/I6 har långbäddar och samlat badrum, T/I7 fristående dubbelsäng och delat badrum.

GT-utförande

För att göra redan attraktiva Globebus än mer lockande finns ett GT-paket. GT står för Grand Turismo och är mer förknippat med exklusiva sportbilar än husbilar. Och jag måste säga att GT dekaleringen lyfter intrycket av bilen. Den ser faktiskt sportig ut. Men allt är inte ögongodis. I paketet ingår också klimatanläggning istället för manuell AC, bättre högtalare (Jehnert), Fiats mest påkostade förarmiljö, LED DRL-ljus, plisségardiner i förarhytten, ett stort panoramafönster ovanför sittgruppen, mysbelysning, bodelsdörr med fönster och infopanel för bodelen i nautisk stil.

Prisfördelen mot att utrusta en vanlig Globebus till GT nivå är ca 30 000 kronor.

Den berömda damskon

Det är otroligt vad en lite smalare bodel gör för känslan bakom ratten. Bilen känns smidig att ratta. Säkerligen bidrar det korta axelavståndet, blott 3800 mm, till smidigheten. Det är mindre än vad en sex meters plåtis har. Vi kan vända på den berömda femöringen.

Man tvekar inte att ge sig in på trånga byvägar eller på den ringlande grusvägen ner mot vattenbrynet.

I ärlighetens namn. Skillnaden i volym ombord jämfört med storasyskonet Esprit som är 13 cm bredare känns inte stor. Aldrig upplevde vi att det var trångt att röra sig ombord.

Bodelen är exakt 200 cm bred invändigt. Det gör att lilla T/I1 får en längre säng bak än i sina plåtisrivaler. Modellen vi synar har en fristående dubbelsäng i sovrummet, en queensbed.

Bodelsdörren är hela 70 cm bred. Bredden är välkomnande. Men den stjäl en del väggyta invändigt, ca 15 cm mot en vanlig dörr. Jag offrar gärna lite väggyta för att få den bredare dörren.

Sittgruppen är också den rymlig. Vinkelsoffa, pelarbord och en extra sittplats innanför dörren. Man sitter fem. Men bordet rymmer endast fyra kuvert.

Ståhöjden i bilen är 198 cm, utom under den främre taksängen.

Att sova

Bilen må vara kompakt. Men det är en fullt fungerande familjebil för fyra personer. Ovanför förarplatsen en taksäng som dras ner vid behov. Man kommer dit utan hjälp av stege. Ett steg i lillsoffan så är man på plats.

Här är det 66 cm till taket, det räcker för att slippa klaustrofobisk känsla. Är man medellängd eller kortare kan man sitta upp utan att slå i taket.

Bäddmåttet är 150 x 185 cm. Bredden är generös men längden är en av få saker som tar stryk på grund av att bilen är smalare än vanligt.

Den största plumpen i protokollet är dock att det saknas vettiga läslampor som man kan rikta mot bokens sidor.

Sängen i sovrummet är smalare än den främre sängen, 140 cm. En nödvändig kompromiss för att man ska kunna ta sig fram längs sängens sidor. Även längden är lite av en kompromiss. 190 cm är 5 cm mindre än vårt minimimått.

Att man kan hissa och sänka sängen är en bra finess. I nedersta läget är det smidigare att röra sig i sovrummet. I högsta läget kan man last in sina cyklar före avfärd.

Som brukligt är det garderober i hörnen och överskåp mellan garderoberna.

Vi trivs i sovrummet.

Badrum

Som i de flesta husbilar med queensbed är det ett delat badrum i bilen. Fördelen är att man kan ha duschens vikväggar invikta och på så vis blir duschens golv en del av sovrummsgolvet.

Det är inget att klaga på i badrummet, här finns gott om plats för skönhetsprodukter och hela tre speglar.

Toaletten är ur vägen, har bekväm sitthöjd och man trängs inte med väggarna runt om. Även benen har gott om plats.

Kök

Vinkelkök är inte en helt rättvisande beskrivning av köket. Men det är heller ingen rak kommod. Vi gläds åt att det är exakt 90 cm högt, precis som byggnormen föreskriver.

Arbetsytan räcker gott och vi gläds åt det rymliga underskåpet. Jag vet, lådor är enklare att överblicka och mer praktiska. För de flesta. Men jag har en stor bunke som jag ofta använder när jag lagar mat, bakar eller ska slunga sallad. Normalt är det svårt att finna en plats åt denna bunke i moderna husbilar. Men här har den en given plats. Bredvid skåpet finns tre lådor.

Får man med sig packningen?

Även om det är en kompakt husbil finns det många skåp. Tyvärr ärdet ingen stuv under den sängen i sovrummet. Här har man placerat värmaren, en Truma Combi.

Garaget är som tidigare nämnts justerbart i höjd. I högsta läget, 110 cm, får man in cyklar.

I lägsta läget är utrymmet 75 cm. Fortfarande rymligt. Dörrar på båda sidor gör det enkelt att komma åt sina prylar och att fördela vikten på det man lassar in jämt över bilens bredd.

Att värmaren har sin plats under sängen gör att det finns risk för ojämn värme ombord. Detta kunde vi dock inte testa. Men vill nämna ifall du planerar för en lång säsong och kanske även att campa vintertid.

Fakta

Vi gillar

  • – Utrustningsnivå med GT-paket
  • – Bekväm sittgrupp
  • – Bred bodelsdörr
  • – Höjdjusterbar säng

 

Vi önskar

  • – Centralt placerad värmare
  • – Att taksängen fram kunde vara lite längre
  •  

Vill du läsa mer om Dethleffs? Klicka här

Vill du läsa mer om Dethleffs? Klicka här!