Dethleffs Globebus var en av de första kompakta modellserierna pĂ„ marknaden. Den första modellen presenterades pĂ„ Caravan Salon i DĂŒsseldorf 2005. Det var en halvintegrerad modell baserad pĂ„ Fiat Ducato. Med en bodel pĂ„ blott 212 centimeters bredd. MĂ„lgruppen var aktiva resenĂ€rer som ville ta sig dit husbilar av ânormalâ storlek kĂ€ndes klumpiga. Idag Ă€r biltypen vĂ€ldigt populĂ€r ute i Europa. Inte bara för att man fĂ„r en smidig husbil. De Ă€r lĂ€ttare ocksĂ„, vilket gynnar lastvikten.
Â
Av Rok VizoviĆĄek
ĂversĂ€ttning/bearbetning Stefan Janeld
Â
Den nuvarande Globebus-modellen introducerades 2016 (sÀsongen 2017). Det finns tre planlösningar, i antingen halv- eller helintegrerat utförande.
Halvintegrerade T/I1 Àr den mest minsta, endast599 centimeter, vilket innebÀr att den Àr lika kort som mÄnga inredda skÄpbilar. Men eftersom den Àr 15 cm bredare och har raka vÀggar erbjuder den mycket mer utrymme. I sovrummet en tvÀrbÀdd pÄ 200 x 145 centimeter, under vilken ett garage placerats. Utan skotvÀgg mellan kök och sovrum blir bodelen ovanligt öppen för en bil med denna planlösning.
T/I6 och T/I7 Àr bÄda 695 centimeter lÄnga. T/I6 har lÄngbÀddar och samlat badrum, T/I7 fristÄende dubbelsÀng och delat badrum.
GT-utförande
För att göra redan attraktiva Globebus Àn mer lockande finns ett GT-paket. GT stÄr för Grand Turismo och Àr mer förknippat med exklusiva sportbilar Àn husbilar. Och jag mÄste sÀga att GT dekaleringen lyfter intrycket av bilen. Den ser faktiskt sportig ut. Men allt Àr inte ögongodis. I paketet ingÄr ocksÄ klimatanlÀggning istÀllet för manuell AC, bÀttre högtalare (Jehnert), Fiats mest pÄkostade förarmiljö, LED DRL-ljus, plisségardiner i förarhytten, ett stort panoramafönster ovanför sittgruppen, mysbelysning, bodelsdörr med fönster och infopanel för bodelen i nautisk stil.
Prisfördelen mot att utrusta en vanlig Globebus till GT nivÄ Àr ca 30 000 kronor.
Den berömda damskon
Det Àr otroligt vad en lite smalare bodel gör för kÀnslan bakom ratten. Bilen kÀnns smidig att ratta. SÀkerligen bidrar det korta axelavstÄndet, blott 3800 mm, till smidigheten. Det Àr mindre Àn vad en sex meters plÄtis har. Vi kan vÀnda pÄ den berömda femöringen.
Man tvekar inte att ge sig in pÄ trÄnga byvÀgar eller pÄ den ringlande grusvÀgen ner mot vattenbrynet.
I Àrlighetens namn. Skillnaden i volym ombord jÀmfört med storasyskonet Esprit som Àr 13 cm bredare kÀnns inte stor. Aldrig upplevde vi att det var trÄngt att röra sig ombord.
Bodelen Àr exakt 200 cm bred invÀndigt. Det gör att lilla T/I1 fÄr en lÀngre sÀng bak Àn i sina plÄtisrivaler. Modellen vi synar har en fristÄende dubbelsÀng i sovrummet, en queensbed.
Bodelsdörren Àr hela 70 cm bred. Bredden Àr vÀlkomnande. Men den stjÀl en del vÀggyta invÀndigt, ca 15 cm mot en vanlig dörr. Jag offrar gÀrna lite vÀggyta för att fÄ den bredare dörren.
Sittgruppen Àr ocksÄ den rymlig. Vinkelsoffa, pelarbord och en extra sittplats innanför dörren. Man sitter fem. Men bordet rymmer endast fyra kuvert.
StÄhöjden i bilen Àr 198 cm, utom under den frÀmre taksÀngen.
Att sova
Bilen mÄ vara kompakt. Men det Àr en fullt fungerande familjebil för fyra personer. Ovanför förarplatsen en taksÀng som dras ner vid behov. Man kommer dit utan hjÀlp av stege. Ett steg i lillsoffan sÄ Àr man pÄ plats.
HĂ€r Ă€r det 66 cm till taket, det rĂ€cker för att slippa klaustrofobisk kĂ€nsla. Ăr man medellĂ€ngd eller kortare kan man sitta upp utan att slĂ„ i taket.
BÀddmÄttet Àr 150 x 185 cm. Bredden Àr generös men lÀngden Àr en av fÄ saker som tar stryk pÄ grund av att bilen Àr smalare Àn vanligt.
Den största plumpen i protokollet Àr dock att det saknas vettiga lÀslampor som man kan rikta mot bokens sidor.
SĂ€ngen i sovrummet Ă€r smalare Ă€n den frĂ€mre sĂ€ngen, 140 cm. En nödvĂ€ndig kompromiss för att man ska kunna ta sig fram lĂ€ngs sĂ€ngens sidor. Ăven lĂ€ngden Ă€r lite av en kompromiss. 190 cm Ă€r 5 cm mindre Ă€n vĂ„rt minimimĂ„tt.
Att man kan hissa och sÀnka sÀngen Àr en bra finess. I nedersta lÀget Àr det smidigare att röra sig i sovrummet. I högsta lÀget kan man last in sina cyklar före avfÀrd.
Som brukligt Àr det garderober i hörnen och överskÄp mellan garderoberna.
Vi trivs i sovrummet.
Badrum
Som i de flesta husbilar med queensbed Àr det ett delat badrum i bilen. Fördelen Àr att man kan ha duschens vikvÀggar invikta och pÄ sÄ vis blir duschens golv en del av sovrummsgolvet.
Det Àr inget att klaga pÄ i badrummet, hÀr finns gott om plats för skönhetsprodukter och hela tre speglar.
Toaletten Ă€r ur vĂ€gen, har bekvĂ€m sitthöjd och man trĂ€ngs inte med vĂ€ggarna runt om. Ăven benen har gott om plats.
Kök
Vinkelkök Àr inte en helt rÀttvisande beskrivning av köket. Men det Àr heller ingen rak kommod. Vi glÀds Ät att det Àr exakt 90 cm högt, precis som byggnormen föreskriver.
Arbetsytan rÀcker gott och vi glÀds Ät det rymliga underskÄpet. Jag vet, lÄdor Àr enklare att överblicka och mer praktiska. För de flesta. Men jag har en stor bunke som jag ofta anvÀnder nÀr jag lagar mat, bakar eller ska slunga sallad. Normalt Àr det svÄrt att finna en plats Ät denna bunke i moderna husbilar. Men hÀr har den en given plats. Bredvid skÄpet finns tre lÄdor.
FĂ„r man med sig packningen?
Ăven om det Ă€r en kompakt husbil finns det mĂ„nga skĂ„p. TyvĂ€rr Ă€rdet ingen stuv under den sĂ€ngen i sovrummet. HĂ€r har man placerat vĂ€rmaren, en Truma Combi.
Garaget Àr som tidigare nÀmnts justerbart i höjd. I högsta lÀget, 110 cm, fÄr man in cyklar.
I lÀgsta lÀget Àr utrymmet 75 cm. Fortfarande rymligt. Dörrar pÄ bÄda sidor gör det enkelt att komma Ät sina prylar och att fördela vikten pÄ det man lassar in jÀmt över bilens bredd.
Att vÀrmaren har sin plats under sÀngen gör att det finns risk för ojÀmn vÀrme ombord. Detta kunde vi dock inte testa. Men vill nÀmna ifall du planerar för en lÄng sÀsong och kanske Àven att campa vintertid.
Fakta
- Modell Dethleffs Globebus I7 GT
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,3MJ 140 hk
- Vridmoment 350 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- LxBxH 695 x 220 x 281 cm
- StÄhöjd 198 cm
- Hjulbas 3800 mm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 610 kg
- FĂ€rskvatten 114 liter
- Spillvatten 90 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Antal sovplatser 4
- Pris frÄn ca: 938 000 kronor (921 000 kr utan GT paket)
- www.dethleffs.se
Vi gillar
- – UtrustningsnivĂ„ med GT-paket
- – BekvĂ€m sittgrupp
- – Bred bodelsdörr
- – Höjdjusterbar sĂ€ng
Â
Vi önskar
- – Centralt placerad vĂ€rmare
- – Att taksĂ€ngen fram kunde vara lite lĂ€ngre
- Â
Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr
Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!