Meny

.

Eriba Car Emotion 693

Namnet klingar spanskt, som ett stridsrop. Men produkten Àr alltigenom tysk. Bilen Àr en genomtÀnkt och hyggligt utrustad tvÄpersonersbil, som med en kraftfull motor Àr en fröjd att köra.
 
Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Text och foto Stefan Janeld
 
Eriba Àr ett produktnamn inom Hymerkoncernen. PÄ mycket nÀra hÄll slÀkt med Hymer men Àven Solifer. I princip enÀggstvillingar. SlÀktskapet syns dÄ man kliver in i bilen. Nu ska husbilar enligt vÄrt förmenande bedömas oberoende av slÀktförhÄllanden och helt efter egna kvaliteter. Och de har Eriba Car Emotion 693 gott om.
 Det Àr med spÀnning jag Àntrar förarplatsen. Dels för att jag aldrig rattat motorn, dels för att jag sÀllan kör husbilar baserade pÄ Ford. Normalt förpassas Ford till instegsbilarnas skara. SÄ icke hÀr. Eriba 693 Àr ingen instegsbil utan en fullfjÀdrad husbil av god kvalitet, vilket prislappen vittnar om. Dryga sjuhundratusen innan markis, backkamera och solcell Àr monterat Àr en hygglig hög med pengar.
 
Utrustningen i kupén fÄr anses god, nÀrapÄ komplett. AC, farthÄllare, elhissar, centrallÄs, CD, antispinn, antisladd, ABS och dubbla airbags Àr inte illa. Det enda som saknas Àr backkamera.
Jag sitter högt med ratten i knÀt. Stolarna har goda justeringsmöjligheter och Àr bekvÀma. Till och med sittdynan gÄr att justera i vinkel. Men jag vill sitta lÀgre! Om stolen sÀnkts fem tio centimeter satt jag lika bekvÀmt som i min personbil. Dessutom skulle utsikten vinna pÄ det. Nu sitter jag med ögonen strax under överkant vindruta. Det Àr aningen trÄngt över axlarna. Inte som i Mercedes, men trÀngre Àn i Fiat.
110 hÀstars diesel Àr standard. I detta exemplar galopperar 140 hÀstar under huven. Och det rÀcker gott och vÀl. Accelerationen Àr god och jag saknar aldrig kraft. Motorn har ett varmt ljud, mindre lastbilslikt Àn Fiats. Det kan ju bero pÄ bÀttre isolering. PÄ det hela taget kÀnns motorn modern. VÀxellÄdan Àr hÀrlig med en mekanisk kÀnsla som Fiat aldrig kommer i nÀrheten av. Kombinationen av stark motor och bra vÀxellÄda ger mersmak. Det Àr kul att köra! Det blÄser friskt i byarna och det mÀrks. Man fÄr passa bilen lite, som hade den en alkov att kÀmpa med. En del av förklaringen ligger hÀr i Fords mjukare chassisÀttning. Jag tycker om den, blir inte lika skumpig som de hÄrdare satta Fiat och Al-Ko chassina. Men sÄ Àr jag stor beundrare av amerikanska bilar och gillar den typen av komfort. Vid stillastÄende och i hög fart har man glÀdje av ett fastare chassi, men i vardagslunken Àr det skönt att Äka mjukt.
LjudnivÄn Àr mycket lÄg, bodelen Àr i princip tyst. Faktum Àr att det Àr tystare i Eriba Àn i mÄnga lyxbilar, inklusive Hymers egen S-Klass.
 
Efter ett par timmar hittar jag smÄ saker att uppskatta. Enkla saker som alla fabrikat kan planka men som förtvivlat fÄ gör. NÄgra exempel: FÀllbar kant i utrymmet för gasolflaskorna underlÀttar flaskbytet, smÄ kilar som hÄller skÄpsluckor ordentligt pÄ plats och hindrar skrammel, gott om krokar att hÀnga klÀder och handdukar pÄ, en fast ögla att fÀsta bogserlinan i fram, att slippa tratt med slang för att fylla spolarvÀtska. Inga mÀrkvÀrdigheter, men sammantaget sparar de mycket irritation.
 
Det bÀsta utrymmet i bilen Àr tveklöst sovrummet. En drottningsÀng i bekvÀm höjd och gott om skÄp rÀcker lÄngt. KlÀdhÀngare och spegel fullÀndar utrymmets vardagsfunktion. NÀstan. Det finns ingen given plats för teven. NÀsta anmÀrkning Àr att hjulhusen Àr osnyggt dolda under tvÄ fyrkantiga klackar i rummet. Varför inte höja hela golvet utmed bÀddens bÄda sidor. Nu ligger lilltÄn risigt till ifall man Àr ovaksam.
BÀddmÄttet Àr fullt godkÀnt pÄ bredden, 140 centimeter, men i underkant pÄ lÀngden, 190 centimeter. Lyft sÀngen i fotÀndan och tilltrÀde ges till garage, stuvfack och vÀrmaren med inbyggd varmvattenberedare. Trodde vi ja! VÀrmaren kommer man inte Ät. Utrymmet Àr dolt under en fastskruvad skiva. Endast frostskyddsventilen och viss elektronik kan hanteras av lekman. Varför? Förklaring nÄgon?
 
NĂ„gon mer bĂ€ddmöjlighet erbjuds inte. En bil för tvĂ„ med andra ord. Helt okej tycker jag, trist menar Björn som har barnbarn. I dinetten sitter man hyggligt under fĂ€rd. Nackstöden kan justeras i höjd. TyvĂ€rr Ă€r utsikten begrĂ€nsad, sidorutorna Ă€r smĂ„. De tvĂ„ som reser i dinetten bör vara smĂ€ckra, ty det Ă€r inte sĂ€rskilt gott om plats. Sittdynan ger tillrĂ€ckligt stöd för benen för att Ă€ven lĂ€ngre etapper ska avverkas utan problem. Men frĂ€mst kommer soffan fungera som matplats för gĂ€ster. Ägarna spenderar sĂ€kert mesta tiden i framstolarna, skönt tillbakalutade sippandes pĂ„ nĂ„got kallt och gluttandes pĂ„ teve, monterad i ett överskĂ„p bakom dinettesoffan. Ett tryck och sakta kommer den ner. Bra lösning som ger bĂ€ttre betraktningsvinkel Ă€n dĂ„ teven kommer ut frĂ„n sidan. Men av de i dinettesoffan krĂ€vs ögon i nacken. Åter ett bevis pĂ„ att detta konsekvent Ă€r tĂ€nkt som en tvĂ„personersbil.
 
Hygienutrymmet Ă€r snyggt och har god trĂ€kĂ€nsla. Handfatet flyttas mellan duschkabinen och toaletten beroende pĂ„ vilken funktion som Ă€r aktuell. Man kunde lika gĂ€rna lĂ„ta hela rummet agera duschkabin. DĂ„ slapp man dessutom den rackliga vikvĂ€ggen som ska ansluta den runda duschvĂ€ggen. Jag har svĂ„rt för dessa ”smarta” lösningar.
 
Köket Àr liksom dusch och toa en kompromiss. Fungerar dock bra om man tar hjÀlp av dinettebordet som avstÀllningsyta. UtrustningsmÀssigt Àr det mer kompromisslöst. Stor kyl med separat frys, trelÄgigt kök och blandare hög nog att fylla rejÀla kastruller Àr allt en kock behöver. Att hela modulen Àr vÀldigt kompakt drabbar förstÄs förvaringen av specerier och köksutensilier. GÀller att veta vad man behöver och prioritera korrekt.
Kökets sÀmsta sida Àr i vÄr mening placeringen intill dinetten. Det Àr trÄngt att röra sig ombord dÄ kocken helt blockerar passagen.
 
För den som planerar vintersemester eller Ätminstone vill ha en tresÀsongersbil Àr Eriba 693 inget dÄligt val. Se bara till att kryssa i Sverigepaketet för styvt 20 000 riksdaler. DÄ erhÄlls Trumas sex kilowatts panna med elpatron, golvvÀrme och isolerad och uppvÀrmd avloppstank. Av nÄgon anledning ingÄr Àven förberedning för backkamera.

Jag tycker

Eriba 693 Àr en genomtÀnkt och hyggligt rustad tvÄpersonersbil. Motorn Àr en fröjd att köra och vÀxellÄdan Àr exakt och nÀrmast sportig i kÀnslan. Chassit svÀljer ojÀmnheter föredömligt, men Àr lite vindkÀnsligt.

UtrustningsnivÄn Àr hög och sÀkerheten god. Boendekomforten fÄr med beröm godkÀnt för tvÄ. KvalitetsmÀssigt ligger bilen i god medelklass och kÀnns vÀl ihopskruvad.

Att bilen Àr sÄ pass tyst att fÀrdas i ger en exklusiv kÀnsla. NÄgon volymsÀljare blir den knappast och kanske skulle den prissatts lite lÀgre för att locka fler och bli mer kÀnd. Nu ligger den i nivÄ med tvillingarna frÄn Hymer och Solifer. BÄda Ätnjuter i Sverige ett mer erkÀnt varumÀrke vilket talar till deras fördel.

Fakta

Utrustning testbil

Antispinn, antisladd, ABS, dubbla airbags, AC bildel, farthÄllare, CD, köy med separat frys, centrallÄs, elhissar, elspeglar, elektriskt trappsteg, sÀkerhetslÄs bodelsdörr, golvvÀrme, isolerad uppvÀrmd spillvattentank, elpatron, luftburen vÀrme 6kW

Pluskonto
Motor och lÄda
LjudnivÄ
Gasolutrymmet
 
Minuskontot
Utsikt dinette
Höga framstolar
Dyr att utrusta

Eriba Ă€r ett för svenska marknaden nytt husbilsfabrikat. Mest kĂ€nda Ă€r de för en husvagn, ”Pucken”, som tillverkades i princip oförĂ€ndrad i femtio Ă„r. Den var vĂ€lisolerad, strömlinjeformad och byggd runt ett skelett av isolerade stĂ„lrör. Mycket lĂ€tt och kunde dras bakom en folkabubbla. Entusiastklubbar Ă„terfinns vĂ€rlden över.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift