Fendt Ti690 Àr för pengarna en svÄrslagen mix av design, kvalitet och funktionalitet. En pÀrla om den franska sÀngen varit en decimeter bredare.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Bakom ratten Àr allt sig likt. Stolarna Àr inte Fiats simplaste modell men jag har ÀndÄ svÄrt att finna en perfekt körstÀllning. Jag sitter bra och kan justera sittdynans vinkel. Men ratten hamnar för nÀra kroppen. Problemet Àr kopplingspedalens djupa placering. Annars Àr det vÀl sörjt för komforten. UtrustningsnivÄn i kupén Àr god. Till buds stÄr farthÄllare, dubbla airbags, elhissar, centrallÄs, luftkonditionering, antispinn och stereo. Jag saknar egentligen bara backkamera.
Motorn rÀcker vÀl för att fÄ fart pÄ ekipaget. MotorvÀgsfart hÄlls med lÀtthet, i tÀtare trafikmiljö Àr den ringa bredden, 231 centimeter, av godo. Att bilen dessutom Àr ganska kort, nÄgra centimeter över sju meter, Àr angenÀmt pÄ vÀg in i parkeringsfickan. Vid backmanövrar saknas fönster bak ovan bingen. Med en backkamera försvinner bekymret.
Â
Att bilen Àr smal fÄr konsekvenser i bodelen. Den franska sÀngen tar stryk. 127 centimeters bredd Àr decimetern frÄn godkÀnt. Spekulanter bör vara otroligt kÀra eller ha kroppar som lÄngdistanslöpare. En bredare bÀdd fÄr plats om toalettutrymmet förvaltas annorlunda. Det följer idag gÀngse ordning med dusch lÀngst in och toastol i mitten. Med ombytta roller för dusch och toastol sÄ att den senare hamnar i bilens lÀngdriktning hade plats funnits för en bredare sÀng! Ty dÄ kunde utrymmet göras smalare med bibehÄllen funktion och komfort.
Â
Hygienutrymmet Àr rymligt med mycket trivselhöjande trÀ. Det enda jag saknar Àr belysning eller taklucka i duschkabinen, nu blir det vÀl mörk. Men den Àr hög sÄ Àven den över 190 centimeter över havet kan duscha utan att huka. Det finns gott om plats att förvara kemvÀtskor, toarullar och hygienprodukter.
Â
Köket i vinkel erbjuder gott om avstÀllning. Generöst med lÄdor och skÄp, snyggt utfört. Det enda jag saknar Àr sopkorg och köksflÀkt. Ugn finns inte men jag saknar den inte. Skafferiet Àr placerat bredvid kyl/frys-stapeln och Àr fantastiskt i sin enkelhet. Man drar ut och blottar trÄdhylor, Ätkomliga frÄn bÄda hÄll, enkelt överblickbara. Finns pÄ dyrare bilar men i den hÀr prisklassen Àr mig veterligen Fendt ensam om lösningen.
Â
Dinetten Àr lyckad. Ljus tack vare takfönster, varm och ombonad med mycket trÀ i fin lyster. Listverket Àr vÀl utfört och ger snygga avslut. IstÀllet för de för dagen moderna vita detaljerna har man valt en borstad rostfri finish för att smycka överskÄpen. Man trivs helt enkelt.
Det andas mycket bÄt. De som lÀmnar bÄtlivet för husbil ska ta en titt pÄ Fendt.
Normalt Ă€r en vinkelsoffa i en sĂ„ hĂ€r pass smal bil ett sĂ€mre val Ă€n halvdinette. Men det funkar om man ser den som fyrsittsig plus en barnplats â den lilla sittplatsen utmed vĂ€nster vĂ€gg Ă€r nĂ€mligen bĂ€st lĂ€mpad för telningar. PĂ„ övriga fyra platser sitter fullvuxna mycket bekvĂ€mt. Till och med den lilla lĂ€ngsgĂ„ende soffan fĂ„r fullt godkĂ€nt Ă€ven för lĂ€ngre sittningar. Tacka armstöd för det. IstĂ€llet för pallens komfort ger de soffans. Vill man sitta tvĂ„ tar man enkelt bort dem för att vinna en sittplats, men dĂ„ blir det dock inga lĂ€ngre sittningar.
Ett vanligt problem med dagens dinetter Àr att vinkelsoffan och den lÀngsgÄende soffan hindrar framstolarna frÄn att snurras fullt ut bakÄt. Stolarna tar emot och stannar vinklade inÄt mot mitten i bilen, vilket leder till platsbrist för fötter och knÀn dÄ tvÄ personer sitter i framstolarna. SÄ Àr inte fallet hÀr ombord. IstÀllet föredömligt gott om benutrymme.
Bordet hanteras enkelt och smĂ€rtfritt. Ett ben Ă€r förskjutet frĂ„n bordets centrum. Det gör att nĂ€r bordet snurras sĂ„ frigörs en smutt passage frĂ„n kupĂ© till bodel. Snurra tillbaka och alla sittande har bordet pĂ„ bekvĂ€mt avstĂ„nd. Inga skivor att hantera eller smarta mekanismer att brottas med. Enda nackdelen Ă€r att det blir trĂ„ngt för de som sitter i soffan nĂ€r nĂ„gon ska passera. Ăr de i soffan av modell XL bör de flytta pĂ„ sig.
Att bÀdda dinetten Àr inte lika kul. Det Àr bökigt med mÄnga moment och resultatet Àr knappast lyckat. Bilen Àr för tvÄ sovande, punkt! Barnbarnen sover bÀttre pÄ luftmadrass pÄ golvet.
Under fÀrd sitter man med bra lÄrstöd. Det Àr enkelt att rumstera om dinetten sÄ att benen ges tilltrÀde till golvet i L-soffans vinkel. Dock har man begrÀnsad tillgÄng till bordet under fÀrd om man sitter nÀrmast vÀggen. Utsikten Àr hygglig, inte mer, eftersom fönstren i dinetten stÄr pÄ höjden, ett designelement nedÀrvt frÄn koncernsyskonet Hobby. Med liggande fönster hade utsikten varit enastÄende. En enkelt ÄtgÀrdad miss som hÀmmar utsikten ytterligare Àr de fast förankrade, tunna florgardinerna som inte gÄr att dra undan. Hur tÀnkte man hÀr? Eller tÀnkte man inte alls?
NĂ„got som jag uppskattar Ă€r kontrollpanelens placering vid dinetten och inte som brukligt ovan bodelsdörren. Visst, man mĂ„ste ta sig in i bilen för att aktivera elsystemet, men vĂ€l dĂ€r Ă€r det en praktisk placering â det Ă€r ju i dinetten man vistas mest hela tiden.
Hallen fÄr underkÀnt. Tji klÀdhÀngare och tji skoskÄp Àr allvarliga missar. Lyckligtvis finns möjlighet att ta upp ett hÄl och göra skoförvaring under den lÀngsgÄende soffan. Det finns ocksÄ plats för klÀdhÀngare, men den hamnar vÀl högt eller för nÀra dörren. BÀst vore att byta ut spegeln mot en nÀttare variant och pÄ sÄ vis vinna vÀggyta att fÀsta krokar.
Â
Ăr man tvĂ„ ombord rĂ€cker stuvutrymmena. Gott om överskĂ„p och större stuv finns under lĂ€ngsgĂ„ende soffa och sĂ€ng. BĂ„da Ă„tkomliga utifrĂ„n. Garderoben Ă€r bĂ„de hög och djup. Gasolutrymmet fick mig först att skina som en sol â högt placerat, skönt slippa sitta pĂ„ huk eller med krum rygg för att koppla flaskorna. Men vid en nĂ€rmare bekantskap finner jag att luckan Ă€r för smĂ„tt tilltagen och tröskeln pĂ„ tok för hög.
Â
Den som söker en tresÀsongersbil kan hÀr ha ett bra alternativ. Isoleringen Àr tillrÀcklig, pannan Àr pÄ sex kilowatt med elpatron, luftspalter utmed vÀggarna vid dinette och bÀdd, spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. Men nÄgon riktig vinterbil kapabel att betvinga en vargavinter Àr det knappast.
Jag tycker
Vissa bilar faller man för direkt. HÀr Àr en. Det liksom stÀmmer hela vÀgen. Det Àr lÀtt att röra sig ombord, den Àr smidig att köra, dinetten Àr trivsam och bekvÀm, atmosfÀren Àr varm och ombonad utan att vara mörk och murrig.
Inredningen kĂ€nns tidlös. FĂ„ enkla missar, desto fler trivselhöjande detaljer. Att utrustningsnivĂ„n i grunden Ă€r god och priset Ă€rligt, inte nĂ„got lockrop, Ă€r för mig en köpsignal. Det Ă€r synd att bĂ€dden Ă€r i smalaste laget. Att sova gott Ă€r en viktig del av ett bekvĂ€mt boende, eller hur? Ăven hallen behöver fixas till men det kan man ordna pĂ„ egen hand.
Fakta
- Modell Fendt Ti690
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Ducato
- Motor Turbodiesel 130 hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3500 kg
- Max last 375 kg inkl resande
- LxBxH 707 x 231 x 287 centimeter
- BrÀnsletank 85 liter
- Vattentank 90 liter
- GrÄvattentank 80 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + nödbÀdd i dinetten
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 724 000:-
- Pris testbil 764 000:-
Pluskonto
BekvÀm dinette
Hög mysfaktor
VĂ€lutrustad i grunden
UtvÀndig design
Minuskonto
Smal bÀdd
DĂ„lig hall
LĂ„g lastvikt
För liten lucka till gasolutrymmet
Utrustning testbil
ABS, AC, elhissar, luftburen vÀrmare med elpatron, varmvattenberedare, stor kyl med separat frys, centrallÄs, farthÄllare, CD, elspeglar, takfönster, markis