Meny

.

Jag är trött på klistermärken

Att ha en snygg dekor lyfter intrycket av en husbil. Tillverkarna lägger mycket tid på att designa husbilars exteriör. Det är bra! Men varför envisas de med att använda klistermärken?

 

Av Stefan Janeld

 

Det finns en sak som alla husbilar har gemensamt oavsett prisklass. Deras dekor består av klistermärken. Oavsett om det är en instegsbil eller en lyxig husbil för flera miljoner så klistrar man dekaler på utsidan.

För mig är detta helt ofattbart. Vi vet alla hur klistermärken bleks och slits med åren. Slitna dekaler drar ner en husbils intryck väldigt mycket. Varför lackerar man inte grafiken istället? Det gör man ofta i Nordamerika. Där ser man ner på ”sticker cars” och betalar en hel del extra för att få en lackerad husbil. Den lackerade utsidan är den första, och viktigaste, premiumsignalen kunden möter. Det är helt omöjligt att sälja en husbil för 3 miljoner kronor eller mer som är dekorerad med klistermärken.

På instegs- och mellanklasshusbilar kan jag förstå att man använder klistermärken. Där är kunderna mer priskänsliga. Men i premiumklassen är kunderna inte lika prisskänsliga, de förväntar sig toppkvalitet och är villiga att betala för det.

 

Olika kvaliteter

Jag har påtalat det trista med dekaler för flera premiumtillverkare. De försvarar sig alltid med att de dekaler de köper är av högsta kvalitet. Och de har säkert rätt. Men i mina ögon är klistermärken alltid klistermärken.

Precis som det finns klisterdekaler av olika kvalitet och kostnad kan lackering kan göras på olika vis, till olika kostnad. En avancerad, tredimensionell lackering med många lager klarlack kostar massor. Och husbilar kostar redan en hel del pengar. Att vara första tillverkare som tar steget är säkert skrämmande. Särskilt eftersom dekaler inte är en konkurrensnackdel då alla gör likadant.

Men en enkel lackering behöver inte bli jättedyr. Dock tidsödande. Klistermärken får man dit på några timmar. Att lackera flera lager kan ta dagar. Troligen är det där skon klämmer.

Men man kan lackera väggarna innan de monteras, medan man bygger inredningen. Och då finns det tid.

 

Andrahandsvärde och rykte

Kunden som köper en premiumbil tar en större värdeminskning än den som köper husbil i instegsklassen. Med en lackerad utsida kommer bilen se fräsch ut i många år, om den blir matt kan man polera upp ytan igen. Att polera klisterdekaler är inte möjligt.

Tänk om premiumbilars utsida såg lika fin ut efter tio år som då bilen var ny. Då skulle ägaren kanske inte behöva ta en lika stor värdeminskning som idag. Och tillverkaren skulle få sin status höjd, känd för att bygga bilar som står emot tidens tand. Så tänker man vad gäller möbler och installationer ombord. Varför inte om exteriören? Det är ju ändå första intrycket man får av en husbil.

 

Svårt få tag i vid skador

Varje år ändrar husbilstillverkarna sin dekalering. Med tiden blir det en enorm mängd dekaler att hålla i lager för att kunna serva sina kunder när olyckan varit framme.

Numera är förvisso de flesta dekaler lagrade digitalt och man kan få en fil att ge till företaget som ska tillverka nya dekaler. Men! Även vid små skador måste man byta alla dekaler eftersom de blekts och repats. Mycket jobb, dyrt.

Är dekoren lackad kan man laga skadan och sedan bara lackera den yta som lagats. Man har på lackeringsfirmorna mätare som exakt mäter kulören och ger blandningsförhållandet.

Är det ett mycket avancerat lackjobb är det svårt att reparera. Men i ärlighetens namn. Hur många husbilar har en avancerad dekor?

 

Kabe sticker ut

Mig veterligen är det bara ett företag i hela Europa som serietillverkar husbilar och inte använder klistermärken. Det är Kabe. De trycker sin dekor på plåten. Dekaler har de endast på förarhytten på sina halvintegrerade modeller. Väggarnas plåt kommer med dekoren färdig till fabriken.

 

Vad tycker du?

För att få veta lite mer om vad ni tycker i frågan har jag gjort en liten enkät. Uppskattar mycket om du kan ta dig tid att svara på den. Det är bara två frågor, så det går fort.

Klicka här för att komma till enkäten.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift