Meny

.

Karmann Dexter 570 4×4

MÄnga husbilsmodeller gör sitt bÀsta för att tillgodose sÄ mÄnga mÄlgruppers behov som möjligt. Fiffiga lösningar gör att de passar för allt frÄn 1 till 5 personer. Visst Àr det lockande med sÄdan multikompetens. Men de Àr alltid kompromisser.

Karmann Dexter 570 4×4 Ă€r inte en kompromiss. Den Ă€r framtagen för en specifik mĂ„lgrupp och vill inte vara alla till lags. Det gör den Ă€lskvĂ€rd.

 

Av Stefan Janeld

 

PlĂ„tisar Ă€r alltid trĂ€ngre Ă€n vanliga husbilar. Det ligger i konceptet. Denna Karmann Ă€r trĂ€ngre Ă€n de flesta. Inte för att man gjort en miss, utan för att man förstĂ„tt mĂ„lgruppen modellen Ă€r byggd för. Den riktar sig mot de som inte köper en husbil för att Ă€ga en husbil och leva husbilsliv. De köper den för att den lĂ„ter dem syssla med sitt egentliga intresse. Vilket kan vara mycket – cykling, bergsklĂ€ttring, dykning, forsrĂ€nning, skidĂ„kning, skĂ€rmflygning, basejumping. För att nĂ€mna nĂ„gra.

I korthet Àr modellen framtagen för personer som föredrar ett liv utanför husbilen.

 

En fröjd att köra

Jag har i mÄnga tester hyllat Ford för att vara en bekvÀm, tyst och komfortabel bil pÄ vÀgen. Med en av marknadens trevligaste drivlinor. En Äsikt som förstÀrks i denna korta plÄtis.

Motorn Àr pÄ 170 urstarka hÀstar. LÄdan Àr sexvÀxlad manuell. Jag vet, manuellt Àr omodernt, alla vill ha automat. Men det finns inte ihop med fyrhjulsdriften. Och jag saknar inte automatlÄdan det minsta. Faktiskt Àr det roligt att köra bilen med manuell lÄda. Det Àr en lÄda med korta och distinkta slag som lockar fram motorns fulla kraft pÄ ett vis som automatlÄdan inte gör. KÀnslan Àr nÀstan sportig.

Att manövrera bilen Àr enkelt, Àven i trÄng miljö. Jag saknar inte ens backkamera. PÄ vÀgen placerar jag bilen precis dÀr jag vill, som vore det en personbil jag körde. LjudnivÄn under fÀrd Àr lÄg, Àven dÄ jag kör in pÄ en grusvÀg tiger inredning still.

 

Smidigt att ordna lastrum

För att vara en plĂ„tis Ă€r det en relativt lĂ„g lastvikt, strax under 350 kg. Fyrhjulsdrift vĂ€ger. Å andra sidan Ă€r bilen tĂ€nkt för tvĂ„ personer sĂ„ man kan leva med en lĂ€gre lastvikt.

Det Àr bra med överskÄp och andra stuvutrymmen. Det finns till och med en rymlig garderob. En stor öppen hylla över skjutdörren rymmer mycket, en detalj jag aldrig sett förut men uppskattar.

Det som verkligen visar att konstruktörerna pÄ Karmann tar bilens multifunktionalitet seriöst Àr hur enkelt man vÀxlar frÄn sovrum till lastrum. Man lyfter helt enkelt sÀngarna som med hjÀlp av gasfjÀdrar hÄlls uppe. Man behöver inte plocka bort madrasserna eller ens sÀngklÀderna. Bara lyft sÀngarna och kör in crossen, lÀgg in kajaken eller vad du behöver fÄ med under fÀrden.

Det finns ett cykelstÀll baktill. Det kÀnns faktiskt överflödigt med tanke pÄ hur enkelt man fÄr med sig ett par cyklar invÀndigt. Men kanske Àgarna har fler intressen? Vill ha med sig bÄde cyklar och surfbrÀdor.

 

Rullande sovrum

Man har i denna modell prioriterat sovkomforten ombord. Att placera tvÄ meter lÄnga lÄngbÀddar i en blott 598 cm kort plÄtis Àr inte vanligt. Halva bodelen Àr sovrum. Offret ombord för att kunna ha denna sovkomfort Àr dinetten. Den saknas inte men stÄr inte alltid redo. Vid behov tar man fram ett bord och fÀster pÄ badrumsvÀggen. DÄ kan man sitta tvÄ personer och Àta i de bakÄtvÀnda framstolarna.

Bordet passar Àven utvÀndigt. Det finns en list pÄ kökskommodens utsida att fÀsta det i. Jag tror de flesta vÀljer att sitta under markisen och Àta.

 

Vintersport, ja tack!

Karmann isolerar sina plÄtisar vÀl. De anvÀnder mjuka mattor av samma material som man isolerar vanliga husbilar med. Mattorna Àr sjÀlvhÀftande och klÀdda med en reflekterande folie. För att undvika köldbryggor anvÀnds mattor av olika tjocklek. Tunna vid karossens förstÀrkningar, tjockare mellan förstÀrkningarna.

VÀrmaren Àr en dieseldriven 6 kW Truma Combi placerad under vÀnster sÀng. Vattentanken Àr placerad inne i bodelen. Spillvattentanken under bilen Àr uppvÀrmd och isolerad. Det ingÄr isoleringsmatta till förarhytten. Fyrhjulsdriften kommer vara en stor hjÀlp och trygghet vintertid.

 

I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med denna tuffa plÄtis. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.

Jag tycker

Det vore enkelt att hitta saker att klanka pÄ. Som att det Àr trÄngt pÄ toaletten, att matbordet Àr svÄrt att ta sig runt och kökskommoden Àr för hög. Men det vore som att klaga pÄ att en Porsche 911 har ett trÄngt baksÀte eller att en Formel 1 bil inte rymmer ett set golfklubbor.

Karmann Dexter 570 4×4 Ă€r husbilsvĂ€rldens motsvarighet till vattenskidbĂ„t. Perfekt för det den Ă€r menad för, men sĂ€mre pĂ„ det mesta annat.

För det aktiva paret, eller den ensamma Ă€ventyraren, har jag svĂ„rt att se en bĂ€ttre lĂ€mpad plĂ„tis. En smidig, och körglad, vardagsbil som pĂ„ ledig tid kan ta dem och deras utrustning dit de vill och njuta av sin hobby – Ă„ret runt.

Fakta

Jag gillar

  • KvalitetskĂ€nslan
  • Körupplevelsen
  • SĂ€ngarna
  • Vinterdugligheten
  • Standardutrustad för fricamping (litiumbatteri, dieselvĂ€rmare, kompressorkyl)

 

Jag önskar

  • Att det fanns smĂ„ uppfĂ€llbara ”fikahyllor” som alternativ till bordet.
  • Att man helt avstĂ„tt handfat i badrummet för att fĂ„ mer plats för axlarna nĂ€r man sitter pĂ„ toaletten.

Utrustning

  ABS, ASR, ESP, 2 airbags, AC, farthÄllare, stereo, kollapsande handbromsspak, Truma Combi diesel 6 kW luftburen vÀrmare med elpatron, 70 liter kompressorkylskÄp, 2 lÄgig gasolspis, plats för 2 x 5kg gasolflaskor, utvÀndig dusch, markis, litiumbatteri 100Ah, solcellspanel, cykelstÀll

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift