Laika är inte ett fabrikat som lanserar stora förändringar i modellutbudet varje år. Långsam evolution är deras melodi. Men med jämna mellanrum gör de drastiska förändringar av sina modeller. 2024 är ett sådant år. De lyfter inroparen Kosmo rejält och lanserar en helt ny toppmodell, helintegrerade Kreos.
Av Stefan Janeld
Vi har testat Laika Kreos vid flera tillfällen. Varje gång har vi öst beröm över modellserien. Den är ombonad, trivsam och klarar vintercamping utan knot. När de sommaren 2021 visade nya halvintegrerade Kreos var det en modell som var både innovativ och kompetent. Utvecklad av en tidigare husbilsjournalist som har mycket höga kvalitetskrav. Alla förstod att det skulle komma ett helintegrerad syskon. Men att det skulle ta två år har förvånat. Men det vittnar om att man vill att det ska bli rätt från början. På tok för många fabrikat släpper nya modeller innan de är färdigutvecklade.
Stabilt bygge
Mycket energi har lagts på att få detaljer som gör skillnad varje dag rätt. Som en smalare, men inte försvagad, A-stolpe för minskad död vinkel. Hållare till surfplattor i förarhytten med laddare jämte, en bred förardörr. Breda bodelsdörrar är ju vanligt idag, men förardörrarna på helintegrerade husbilar är fortsatt smala.
Väggarnas sandwichkonstruktion är samma som används i Liners, in- och utsida i aluminium med en kärna av extruderad skumplast (XPS). Istället för sedvanliga 33 mm tjocklek är Kreos väggar 44 mm tjocka. Bättre isolering, stabilare.
Man har även ansträngt sig för att få ner ljudnivån under färd. Man har en sandwichpanel mellan motorrum och bodel som ska minska motorljudet högst väsentligt.
I pressmaterialet framhåller man att frontmasken är i ett stycke kallbakat glasfiberlaminat. Även det är en stabilare lösning än att göra masken i flera delar.
Kreos har alltid varit en modellserie med höga vinterambitioner. Alde värme, dubbelglas i förarhyttens sidorutor, dubbelgolv och den extra tjocka isoleringen bådar gott.
Interiördesignen känns igen
Den halvintegrerade Kreos presenterade en helt ny inredningsdesign. Denna bygger man vidare på i den helintegrerade varianten. Det ser onekligen väldigt modernt och väldigt designat ut. Med högkvalitativa material.
Vi ser fram emot att testa bilen på svenska vägar. Kanske redan i vinter. Till dess kan du bekanta dig närmare med helintegrerade Kreos i bildgalleriet nedan. Klicka för större bild och bildtext.
Nydesignad Kosmo
Kosmo är Laikas instegsserie. Modellerna hör till övre mellanklassen. Med den nya designen blir känslan att de närmar sig premiumsegmentet. Den omgjorda modellserien består av fem modeller, två halvintegrerade och tre helintegrerade i två längder – 6,95 och 7,40 meter. Båda halvintegrerade modellerna har långbäddar i sovrummet. De helintegrerade kan fås med antingen långbäddar eller queensbed.
Kosmo baseras på Fiat Ducato Camper chassi i 3,5 tons utförande. Standardmotorn är på 140 hk.
Bodelen består av ett 34 mm sandwichlaminat med utsida i aluminium. Golvet är stabilt med en hela 41 mm plywood och isolering i XPS. Taket har glasfiber överst för att skydda mot hagelskador.
Inredningen minner om den i Kreos och känns mycket modern. Färgskalan är dämpad och ska ge en ”distinkt atmosfär”. Vad nu det är? Men nog ser det påkostat ut för att vara en bil i en lägre modellserie.
Kosmo har säljstart redan i juli, vilket det ju redan är. Så snart ska du kunna se dessa i verkligheten hos din lokala Laika handlare.
I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med nya Kosmo. Klicka för större bild och bildtexter.