En bil i tiden!
Med bakhjulsdrift, silkeslen drivlina, vÀlplanerat vÀrmesystem, prislapp en grad söder om miljonen, lÀgre skatt Àn de flesta husbilar och en stjÀrna i grillen ser det pÄ pappret ut som att Laika hittat vÀldigt rÀtt med Kosmo 2009.
VÄr test motsÀger inte detta!
Av Stefan Janeld
Kosmo Àr Laikas serie av mellanklassbilar. Men med en stjÀrna i grillen lyfter man imagen en nivÄ. Utan att priset skenar.
NÀr de flesta tillverkare satsar stort pÄ den framhjulsdrivna versionen av Mercedes Sprinter vÀljer Laika att bygga en halvintegrerad modell pÄ den bakhjulsdrivna versionen. Och det har sina fördelar. Inte minst under den kalla och hala Ärstid som nu stÄr för dörren.
BekvÀm pÄ vÀgen
Testdagen Àr rÄkall. Det yr lite snö i luften och vÀgarna Àr pÄ sina stÀllen riktigt hala. Jag kör pÄ smala, vindlande, vÀgar utanför VÀsterÄs. I kurvorna kÀnner jag att bilen Àr mjukare satt Àn husbilar byggda pÄ Fiat. Men det kÀnns inte svajigt eller osÀkert, tvÀrtom fÄr jag snabbt förtroende för bilens vÀgupptrÀdande.
PÄ Mercedes Sprinter med tvillinghjul hamnar fjÀdrar och dÀmpare vÀldigt lÄngt in under bilen, nÀra bakaxelklumpen, det gör att de fÄr mer vikt att övervinna och bilen blir svajigare. Men testbilen har inte tvillinghjul och min kÀnsla Àr att det Àr detta som gör att den kÀnns mer stabil.
Motorn pÄ 163 hk Àr kopplad till en sjustegad automat. Passar bilen utmÀrkt. LÄdan vÀxlar mjukt och fÀrden Àr avslappnad. Motorljudet blir pÄtrÀngande nÀr man gasar. Men i 90 km/h snurrar motorn pÄ i lugna 1 900 varv per minut.
DĂ€r solen ligger pĂ„ har isen smĂ€llt och vĂ€gbanan Ă€r vĂ„t. Det hörs! Bodelsdörrens trappa Ă€r placerad rakt i sprutet frĂ„n höger framhjul. Ăven grusig vĂ€gbana ger en ljudlig fĂ€rd. HĂ€r rĂ„der jag framtida Ă€gare att isolera steget för att slippa oljudet.
Jag sitter vÀldigt bekvÀmt i förarstolen. Kan justera sittdynans vinkel sÄ den passar mig och trots att stolen Àr snurrbar Àr den inte högre Àn att jag har ratten pÄ bekvÀm höjd. I en annan husbil pÄ Mercedes jag körde för en mÄnad sedan reagerade jag pÄ att ratten hamnade i knÀt, icke sÄ i detta fall.
Man sitter nÀra dörren och det Àr mer naturligt att vila armbÄgen mot dörren Àn stolens armstöd. Men trots den smala hytten Àr det inga problem att snurra runt stolarna.
Stor tydlig skÀrm
Förarmiljön Àr vÀldigt ren. FÄ knappar. En stor skÀrm dominerar. En minimal rattvÀxelspak som Àr ur vÀgen helt. Testbilen har elektronisk handbroms sÄ vi slipper kryckan till höger om framstolen. KÀnns vÀldigt modernt.
Jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag inte Ă€r van att prata med husbilen för att fĂ„ den att göra det jag vill. Mercedes har sin egen version av Google Assistent och man ska sĂ€ga âHej Mercedes, höj volymenâ, âHej Mercedes, starta navigatornâ, âHej Mercedes, ring mammaâ.
Jag tycker det kÀnns konstigt och flera gÄnger fick jag upprepa mitt kommando. NÀr jag stÄr still fungerar det ganska bra. Men nÀr mina ord blandas med vÀgljud tycks systemet fÄ problem. Jag mÄste helt enkelt prata högre för att det ska fungera.
Nu kan man ju sköta allt via den stora skÀrmen. Men det krÀver att man fokuserar pÄ vad man ska göra och tappar fokus pÄ körningen.
Allt detta Àr förvisso en vanesak, men jag Àr nog mer lockad av knappar man hittar snabbt och intuitivt.
PÄ plussidan Àr skÀrmen stor och vÀldigt tydlig. Navigatorn Àr detaljerad och enkel att följa.
Testbilens backkamera var inte monterad sÄ jag kan inte bedöma hur bra den Àr, den ingÄr men monteras av handlaren.
FĂ„r lasta ett ton
Som standard Àr totalvikten 3 500 kg. Men testbilen har förhöjd totalvikt, 4 100 kg, och fÄr dÄ en lastvikt pÄ över ett ton. Med tanke pÄ att garaget endast fÄr lastas med 150 kg Àr det svÄrt att se hur man ska kunna utnyttja den höga lastvikten. Nu Àr ju det knappast ett problem utan snarare Àr det vÀlkommet med sÀkerhetsmarginal.
Inne i bilen finns tvĂ„ garderober under sĂ€ngarnas fotĂ€ndor och en smal hög garderob bredvid kylskĂ„pet. Ăppna hyllor utmed sovrummets sidovĂ€ggar och rymliga överskĂ„p pĂ„ bakvĂ€ggen rymmer en hel del. ĂverskĂ„pen under taksĂ€ngen Ă€r större Ă€n vanligt.
KÀnslan Àr att ett par som bestÀller bilen utan taksÀng klarar sig bra med en totalvikt pÄ 3 500 kg.
VintervÀg inga problem
Bakhjulsdriften gör bilen till en riktig bergsget. Ju brantare backe desto mer grepp fÄr bakhjulen. PÄ vintervÀg Àr det en klar fördel att ha tyngden över drivhjulen. Det gör denna bil till en bra vinterbil.
Som vinterbostad Àr den heller inget dumt val. Den luftburna vÀrmaren frÄn Truma Àr centralt placerad under soffan. Det ger korta slanglÀngder och man fÄr ut vÀrmarens effekt pÄ ett bra sÀtt.
Laika har dragigt fram vÀrmeslangar som blÄser varmluft utmed lÄngbÀddarnas sidor och dessutom Àr det en luftspalt runt sÀngarna frÄn det uppvÀrmda garaget. Dessa tvÄ lösningar kommer samverka för att mota kallras frÄn fönstren sÄ sömnen inte störs.
Jag vet att mÄnga anser att vattenburen vÀrme Àr det enda rÀtta vintertid. Men en korrekt monterad luftburen vÀrme Àr en mycket bra lösning. Fördelen Àr att den reagerar snabbare om man vill öka eller minska vÀrmen ombord, den vÀger dessutom betydligt mindre. Nackdelen Àr att den hörs och luften ombord kan kÀnnas torr.
Spillvattentanken Àr uppvÀrmd av vÀrmesystemet och töms med pump via en knapp i garaget. En frostsÀker lösning!
Det Àr luftspalter bakom möblerna som lÄter varm luft jaga vÀck eventuell kondens. Men överskÄpen Àr inte ventilerade. Det gör att du fÄr ha lite koll sÄ det inte bildas kondens eller att klÀder trycks mot vÀggen och blir en del av bilens isolering, dÄ riskerar de att frysa fast eller bli fuktiga. Riktigt kalla dagar kan man behöva öppna skÄpsluckorna.
Komplettera bilens utrustning med ett heltÀckande utvÀndigt tÀcke för förarhytten sÄ har ni en riktigt bra vinterbil.
Â
Klicka pÄ bilderna i galleriet för större bild och informativ bildtext
Jag tycker
Var faktiskt lite tveksam till denna modell innan testet. Bakhjulsdrivna Mercedes Sprinter Àr notoriskt svajig. Men testbilen har ett riktigt trevligt vÀgupptrÀdande och fÄr mig att omvÀrdera min förutfattade mening.
Dessutom Àr den vÀl anpassad för Äretruntbruk med sitt fina vÀrmesystem, den elektriska tömningen av spillvattentanken och inte minst bakhjulsdriften.
Planlösningen Àr enligt mall 1A och det gÄr tretton bilar pÄ dussinet med samma möblering. Men Laika har en förmÄga att göra trivsamma bodelar med hög kvalitetskÀnsla. Och testbilen Àr inget undantag. Det Àr inte en lyxig husbil med massa bling. Men vÀl en funktionell och kompetent bostad med mycket fÄ missar.
Det enda som stör mig Àr ett trÄngt gasolutrymme och att man placerat korgen till schampoflaskan sÄ dumt i duschkabinen.
Som extra bonus kan jag nÀmna att bilen Àr registrerad enligt det tunga avgasreglementet och berörs dÀrmed inte av den senaste skattehöjningen. Testbilen har en Ärlig skatt pÄ ca 13 000 kronor de första tre Ären. Det Àr hÀlften av vad de flesta i samma storlek kostar.
Bara detta gör att Kosmo 2009 kÀnns som en bil i tiden.
Jag gillar
- Drivlinan
- Komfortabel fÀrd
- Sittgruppen
- KvalitetskÀnslan
- Bred bodelsdörr
- FrostsÀker tömning av spillvattentanken
- Elhandbroms
- LÄg skatt (allt Àr relativt)
Jag önskar
- SlÀde i gasolutrymmet
- Ljudisolerad invÀndig trappa
- Tryckvattenpump istÀllet för simpel drÀnkbar
- Att korgen till schampoflaskan i duschkabinen fick en bÀttre placering
- Â
Fakta
- Modell Laika Kosmo 2009
- Ursprungsland Italien
- Chassi Mercedes Sprinter
- Motor 316 CDI 2,2L 4 cyl Common Rail diesel, 163 hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 7 vÀxlad automat
- Totalvikt 3 500 kg / 4 100 kg
- Max last 446 kg / 1 046 kg
- L x B x H 699 x 233 x 297 cm
- InvÀndig höjd 187 cm sittgrupp / 207 cm kök
- BrÀnsletank 93 liter
- Vattentank 120 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 797 400 kr
- Pris som testad: 999 500 kr
- www.laika.it
- Vi lĂ„nade bilen av K. Ăhman Bil & Maskin utanför VĂ€sterĂ„s
- Fakta #4
Utrustning testbil
ABS, antispinn, ESP, Sidvindsassistent, KlimatanlÀggning motor, farthÄllare, elspeglar, backkamera, infotainment system, kylskÄp med frysfack, spis med 3 gasolbrÀnnare, mörklÀggningsjalusier, Truma 6 kw luftburen vÀrme med elpatron, frostfria tankar
Kuriosa
Laika heter Laika för att grundaren, Giovambattista Moscardini, var omÄttligt intresserad av rymden. NÀr han, 1964, startade sitt företag döpte han det, som en hyllning, efter den ryska hund som sÀndes upp i rymden 1957. DÀrav hunden i logotypen.
Att man döpt en modellserie till Kosmo kĂ€nns som att man knyter an till sina ârymdrötterâ.
FĂ„r vi kanske se fler rymdrelaterade namn i framtiden?