Inför 2026 lägger Malibu mycket energi på sina helintegrerade modeller. Logiskt då plåtisarna redan tagit en rejäl marknadsandel i Europa. Det är i det helintegrerade premiumsegmentet man har mest att hämta.
Av Stefan Janeld
Malibu är Carthago Gruppens lite enklare fabrikat och plåtisspecialist. Eller så var det i alla fall tänkt när man för tolv år sedan tog beslutet att lansera ett syskonfabrikat till Carthago. Idag är Malibu en etablerad spelare i premiumligan och deras modeller vinner gehör hos en lite yngre, mindre konservativ målgrupp. Bilarna känns helt enkelt fräscha och moderna.
Inför 2026 tycker jag detta intryck förstärks. Dels genom det nya ansiktet som ser självsäkert och glatt ut. Men också för att man på pressvisningen valde att visa de helintegrerade husbilarna utan taksäng fram. Det gör all världens skillnad för volymkänslan ombord och även köregenskaperna förbättras då man sparar många kilos last över framaxeln.
Fiat eller Mercedes, du väljer
Man kan köpa Malibus husbilar baserade på antingen Fiat med deras låga camperchassi eller byggda på Mercedes med AL-KO chassi. Det senare alternativet har en fördel rent komfortmässigt då AL-KO chassiet har individuellt fjädrad bakaxel med torsionsfjädring medan Fiats chassi har en stel bakaxel med bladfjädring. AL-KO chassiet är dessutom förzinkat vilket gör att det inte rostar.
Både de hel- och halvintegrerade modellerna kan beställas i ”lightweight” eller ”comfort” version. Lightweight har en totalvikt på 3,5 ton och Comfort 4,2 ton.
Ny interiördesign
2026 års möbeldesign kallas Pureline och ska ge bilarna ett renare intryck. Detta görs främst genom att de konkava överskåpen saknar handtag och därmed bildar en obruten linje. En linje som förstärks av mysbelysningen.
Man kan klä möblerna i två olika stilar. Nomos eller Chiaro (vilka namn…). Nomos går i valnöt och matt vit finish med detaljer i mörkgrå finish. Chiaro är också valnöt men saknar de vita skåpen, här bryter man av med väggar och bänkar/bord i grå finish.
I bildgalleriet kan du se den helt nya modellen I 470 RB-LE K med Chiaro interiör och I 430 RB-LE med Nomos interiör. Klicka för större bilder och bildtexter.
Ny plåtismodell
Malibu tillhör de stora aktörerna på plåtismarknaden. Man byggde nyligen en ny fabrik i Slovenien dedikerad till att inreda skåpbilar. Förra året lanserade man den Mercedesbaserade Genius i bakhjuldrivet och fyrhjulsdrivet utförande. Det blev en av de mest omskrivna husbilarna 2024/2025. En exklusiv premiumprodukt.
I år lanserar man en plåtis i andra änden av spektrumet. En prispressad långbäddarsmodell kallad Relax baserad på långa (636 cm) Fiat Ducato. Den är tänkt att ta upp kampen med plåtisar i mellanklassen och ska ha en prislapp som startar strax under 60 000 Euro. Något svenskt pris är inte presenterat. Helt enkelt för att Relax inte kommer lanseras i Sverige. Första året kommer den bara säljas i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien. Lite synd tycker jag personligen då jag verkligen gillade bilen. Främst för att insteget är bredare än vanligt. Köket tar inte upp lika stor plats i öppningen som brukligt. Det gör att man får mer glädje av den stora öppningen. Bilen känns rymligare även med stängd skjutdörr då det är mer golvyta runt sittgruppen.
Kompromisserna ombord är ett ännu kompaktare kök än vanligt i plåtisar och ett väldigt litet badrum.
Relax kommer säljas i tre utrustningsnivåer:
- Active – med det nödvändigaste som standard
- Ambition – en lagom utrustad version redo för avfärd
- Exclusive – komplett utrustad med allt på tillvalslistan
Välutrustad blir Relax inte särskilt mycket billigare än övriga långbäddarsplåtisar från Malibu. Logiskt då byggkvaliteten är densamma.
I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med Malibu Relax. Klicka för större bilder och bildtexter.









