Europas första helt elektrifierade husbil visas just nu på Motorhome & Caravan Show i Birmingham. Det är en konceptbil framtagen av Bailey på uppdrag av Ford. Vi var såklart på plats och fick en titt.
Av Stefan Janeld
Det har presenterats en del helelektriska husbilar tidigare. Men när man synat dem närmare har de haft en gasol- eller dieseldriven värmare eller en varmvattenberedare. För att en husbil ska vara helt elektrisk ska drivlina och bodel vara helt elektrifierade.
I USA var Winnebago först ut med detta med sin eRV2 och nu är alltså Europas första visad. Gemensamt för Winnebagos och Baileys bilar är att de inte är redo för serieproduktion.
Winnebago hade en plan att börja serieproducera nu till hösten. Men den planen baserades på att Ford eTransit skulle få en längre räckvidd. Detta har inte skett så serieproduktionen får vänta. Bailey Endeavour är inte menad för serieproduktion. Men är ändå väldigt långt kommen och med små justeringar är den redo för marknaden.
Svårare än man tror
Det var som sagt inte Bailey som tog initiativet till Endeavour. Det var Ford som hörde sig för om Bailey kunde tänka sig att ta fram en helt elektrifierad bodel. En utmaning man antog.
Själva elektrifieringen är inte det svåraste. Det första, och största, problemet är hur man löser saker som tömning av vattentank, gråvattentank och andra genomföringar. Normalt gör man hål i golvet för genomföringarna. Placerar spillvattentank under bilen. Men det kan man inte i eTransit eftersom motorns batterier är placerade i golvet.
Lösningen blev att göra ett extra dubbelgolv och ha alla tanker inne i bodelen. Det kan man göra utan att ståhöjden blir lidande eftersom Ford Transit är ett högt skåp från början.
Utrustningen inte seriemässig
Som alltid jobbade man under tidspress. En sån här bil skulle man behöva ett par år på sig för att utveckla. Men man hade inte ens en fjärdedel av den tiden. Så genvägar har fått tas.
Induktionshäll och ugn är 230V standardenheter, värmaren är den takmonterade AC:n som har en värmepump. Bodelsbatteriet är ett vanligt 12V litiumbatteri på 100Ah. Det är inte kraftigt nog att driva bodelen under fricamping.
Men man har skissat på elektrisk induktionshäll och ugn från Dometic, Alde kan leverera en panna utan gasoldelen som har 3kW värmeeffekt på bara el och det finns plats för ett litiumbatteri stort nog att driva allt detta under fricamping via en inverter.
Men då bilen är en ren showcar fanns ingen anledning att gå hela vägen. Man har ju ändå gått längre än någon annan europeisk tillverkare.
Bailey Endeavour
Baseras på Ford eTransit, räckvidd 17 mil, totalvikt 3 500 kg, beräknat pris ligger 75% över en standardversion med förbränningsmotor och ej elektrifierad bodel.
För att ytterligare förstärka modellen miljövänliga image har man använt återanvänd plast till köksbänken, golv i odlad kork, textilier av återvunna fibrer.
Kontrollpanelen ombord använder Alexa röststyrning, så du kan tända lampor, starta värmare och ställa in temperaturen med röstkommandon.