I Ă„r satsar den spanska tillverkaren pĂ„ att förnya sin helintegrerade modell med det fantasifulla namnet Amphitryon. Ăvriga programmet stuvas om en del med lĂ€tt justerade halvintegrerade modeller. SkĂ„pbilarna, Benivan, lĂ€mnas helt orörda.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Benimar Àr sedan ett antal Är pÄ stark frammarsch i Europa. Inte minst i vÄrt grannland Norge tar de marknadsandelar i rask takt. SÄ pass att man till 2022 ökar sin produktion med 20%.
HĂ€r hemma flyger de under kundernas radar Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Men potential finns, tack vare framgĂ„ngarna i Norge utrustas bilarna som exporteras till Norden med isolerade och uppvĂ€rmda tankar och antingen den större 6kW Truma vĂ€rmaren eller Aldes vattenburna i toppmodellerna. Totalt erbjuder man till 2022 hela 36 modeller – plĂ„tisar, alkovbilar, halvintegrerade och helintegrerade.
Tessoro T488
Tessoro Àr Benimars instegsserie. Baseras pÄ Ford Transit. Ny modell för 2022 Àr T488 med motstÄende soffor, badrum lÀngst bak och taksÀng. En planlösning vi sett vÀxa i popularitet de senaste Ären och idag Àr en del av de flesta större tillverkares menu.
Amphitryon
Helintegrerade Amphitryon fÄr tvÄ nya modeller. A961 Àr en 6,99 meters lÄngbÀddarsbil och A983 Àr en 6,59 meter lÄng modell utan fast sÀng. En garderobsvÀgg lÀngst bak ger massor av invÀndigt stuv.
Â
I galleriet nedan bilder pÄ de nya modellerna. Klicka för större bild och bildtext.