De flesta husbilsfabrikat har startat med enkla modeller och sedan utvecklat sin produktion till alltmer påkostade och avancerade fordon. Inte Carthago, de gjorde tvärtom. Det hade den fördelen med sig att deras avancerade och påkostade konstruktion letade sig ner i de billigare modellserierna. Detta är vad Carthago menar när de pratar om sitt DNA i sina annonser. I denna artikel ska vi titta närmare på detta DNA.
Av Stefan Janeld
Carthago gick på kort tid från en liten specialiserad tillverkare av exklusiva husbilar till en av de ledande tillverkarna i premiumsegmentet. Modellen som lade grunden hette Chic. Första året såldes ca 300 stycken, tio år senare passerade Carthagos produktion 3 000 fordon.
Idag har den ursprungliga Chic förgrenats till sex modellserier, två av dem finns som halvintegrerade men storsäljarna är helintegrerade.
Det må låta som att utvecklingen av modellerna gick fort. Men det var snarare en långsam evolution. Framgången med Chic gjorde att man långsamt förfinade sina modeller. Än idag kan man hitta detaljer och design från den allra första Chic i bilarna.
Stabil bodelskonstruktion
En stor del av Carthagos DNA ligger i deras bodelskonstruktion. Den bygger på ett sandwichlaminat av aluminium och extruderad polystyren, mycket styvt och står emot fukt. Taket är klätt med ett extra lager glasfiberarmerad plast, ovanpå aluminiumplåten, för att stå emot hagel. Sammanfogningen sker med profiler av höghållfast aluminium. Inga skruvar används. Lim håller ihop allt.
Bodelen är helt självbärande, man förlitar sig inte på att möblerna ska ge den stabilitet. Inte heller förlitar sig möblerna på att bodelen ska stabilisera dem.
En sak man själva framhåller är att man blixtsäkrat bodelen. Skulle blixten slå ner i bilen är det ingen risk för brand eller att blixten når in i bodelen.
På Carthagos hemsida finns en film där de själva beskriver hur bodelen sätts ihop och även hur den är blixtskyddad.
Alltid dubbelgolv
När man reser vill man ha mycket med sig i husbilen. Detta har Carthago tagit fasta på från start. De har alltid dubbelgolv och alltid rymliga garage. Carthagos dubbelgolv har plats för både teknik och prylar. Man når dubbelgolvet såväl inifrån bodelen och via utvändiga luckor. Inte alla utrymmen nås dock från både in- och utsida.
En stor fördel med dubbelgolvet är att det är uppvärmt. Vintertid skyddar det VVS systemet och frostkänslig last från att frysa. Värmen stiger vilket gör att du slipper frysa om fötterna.
I vissa modeller kan man tack vare dubbelgolvet få till ett helt plant bodelsgolv. Många värderar högt att slippa nivåskillnader.
I alla husbilar är det viktigt att fördela lasten. Extra så i husbilar med förhöjd totalvikt. Man kan lätt råka överlasta en axel eller ett hjul om man lägger får mycket tunga saker i garaget. Att ha ett rymligt dubbelgolv underlättar när man försöker sprida vikten jämt mellan fram- och bakaxel.
Välplanerade värmesystem
Här i Norden är isolering och inomhusklimat viktigt. Vi lever i en kall del av världen och vill ha varma husbilar. Men god isolering är lika viktigt i varmt klimat, det håller värmen på utsidan av husbilen.
Genom att använda aluminium även på insidan av väggarna reflekteras värme och sprids jämnt i bodelen. För att ytterligare förbättra inomhuskomforten är väggarna klädda i en microfibertapet som skapar ett mikroklimat närmast väggen och förhindrar kondens och strålningskyla.
Carthago använder både vattenburen och luftburen värme i sina bilar. I våra tester har vi synat dessa system och de är välplanerade. Vi har även gjort ett ingående vintertest i en modell med vattenburen värme utan problem. Faktiskt var vi förvånade över den hur lite gasol systemet ville ha.
Lättkörda helintegrerade modeller
I våra tester är det en sak som jag återkommer till varje gång. Hur lättkörda Carthagos helintegrerade modeller är. Lättare än halvintegrerade husbilar. Det som skiljer dem från andra husbilar är hur djupt man drar ner vindrutan. Många husbilsfabrikat använder ytan framför instrumentpanelen som hylla. Bra att ställa prydnader på eller låta katten ha som utsiktsplats. Men Carthago vinklar denna yta maximalt för att förbättra sikten från förarplatsen. Och det gör stor skillnad för körkänslan och kontrollen av bilens placering. På en del husbilsmodeller ser man marken först 6 meter framför bilen, i en Carthago är samma siffra 2,77 meter. Att jag upplever de helintegrerade mer lättkörda än företagets halvintegrerade modeller är för att backspeglarna är bättre.
Känslan ombord
I denna artikel har jag fokuserat mycket på Carthagos tekniska DNA. Den nedärvda premiumkvaliteten. Men det finns mer som spelar in när man ska köpa en husbil. Boendekomfort är mer än vackra material och effektfull belysning. Det handlar om känslan i beslag och textilier. Funktionaliteten i badrum, kök och sovrum. Ljudet ombord. Och min favorit: Hur enkelt man rör sig ombord. Allt detta sammantaget bestämmer trivseln ombord. I Carthago är känslan solid, funktionaliteten god och även en stor man som jag själv har inga problem att röra mig ombord. Detta kan självklart skilja en aning från modell till modell. Men under de femton år jag testat husbilar har jag aldrig blivit besviken på en Carthago.