Har ni hittat vår Köp & Sälj? Massor av nya och begagnade husbilar till salu. Navigera till Köp & Sälj i menyn!

.

Salon VDL, Frankrikes största husbilsmässa

I Paris-förorten Le Bourget hålls sedan 55 år tillbaka Frankrikes största husbilsmässa. Eller egentligen sedan 56 år tillbaka. Mässan tog en paus förra året pga pandemin, men är nu tillbaka i sin 55:e upplaga. Alltomhusbilen.se är förstås på plats och kommer under kommande vecka visa ett urval av det som visas.

 

Av Stefan Janeld

 

Årets upplaga av mässan var till utbudet inte lik de senaste tio åren. Jag brukar kunna frossa i campers, expeditionsfordon, udda fabrikat och modeller vi sällan ser i Sverige. Men i år såg jag inte en enda camper och de udda fabrikaten lös med sin frånvaro. Hallarna domineras av välkända logotyper. Dock inga från Hymer Gruppen, de håller sig konsekvent borta från mässorna. Något som gör att andra kan bre ut sig desto mer.

 

Kompakta husbilar dominerar

Precis som i övriga Europa är det kompaktklassen som växer snabbast i Frankrike. Inredda skåpbilar och smala halvintegrerade. Även en och annan smal helintegrerad. Som Itineos nya modellserie Nomad.

Skillnaden är påtaglig när man går i gångarna. I alla montrar är det plåtisarna som står längst fram och lockar kunder. För fem år sedan stod de i ett hörn och skämdes.

Fabrikat som alltid byggt små campingbilar – StyleVan, Hanroad, MCC, Randger – och haft små montrar brer nu ut sig och visar så många modeller att man går vilse i montrarna. Popup-taken står lika tätt som en planterad granskog. En del vinklas framåt, andra bakåt. Vinkeln på taket avslöjar inredningen. Är det högst i bakkant finner man där ett kök och ibland ett litet badrum. Är taket högst i framkant saknas badrum och köket är placerat utmed vänster långvägg. Basbilarna i detta segment heter VW T7, Ford Transit Custom, Fiat Talento, Renault Traffic, Mercedes V-klass och Peugeot Expert.

I Sverige är marknaden för dessa campingbilar liten, i princip obefintlig. Än så länge. Men den kommer växa, var så säker. Om två år skulle jag bli förvånad om det inte stod campingbilar hos de flesta större husbilshandlarna.

Stylevan med sin största monter någonsin.
Hanroad marknadsför sina campingbilar som "Hyperaktiva". Kan nog skrämma en och annan förälder som haft hyperaktiva barn...

Välmående marknad

Frankrike är näst största husbilsmarknaden i Europa. Totalt är det registrerat 569 800 husbilar. Under modellår 2021, alltså höst 2020 till höst 2021, har det registrerats 30 076 stycken nya husbilar. En ökning med dryga 28%. Kalenderåret 2021 har det hittills registrerats 24 568 husbilar. 25% mer än samma period förra året.

Hälften av alla nya husbilar som registrerats är plåtisar.

Fransmännen har även statistik på begagnatmarknaden. Där omsattes under modellåret 69 420 husbilar, upp med 15,8%. Hittills 2021 har det sålts 47 305 begagnade husbilar, det är upp med 18%.

Totalt har man I Frankrike alltså sålt 100 000 husbilar de senaste 12 månaderna. Starka siffror minst sagt.

Kön är lång vid avfarten från motorvägen till mässan. De flesta kommer i personbil, men jag såg även en hel del som kom i husbil.

En ren husbilsmässa

Salon VDL har alltid dominerats av husbilar. Husvagnarna har ställts ut i en separat hall. Men den hallen har nu rivits och istället fick vagnarna ett hörn av en hall. I en hall visas tillbehör. De två stora hallarna är fulla med husbilar. Utbudet domineras av de franska tillverkargruppernas fabrikat – Pilote Gruppen, Rapido Gruppen och Trigano Gruppen.

Knaus Gruppen är på plats, likaså Carthago/Malibu. La Strada, Pössl, Hobby och Concorde är de enda utländska fristående fabrikaten.

Jag hade hoppats få se de nya Arca modellerna. Men för första gången sedan jag började besöka Salon VDL var Arca inte på plats.

Totalt är det 160 utställare på en yta av 50 000 kvadratmeter utställningsyta. Mässans totala yta är 200 000 kvadratmeter. Det finns en mässcamping i direkt anslutning till mässan.

Under mässans nio dagar, 25/9-3/10, förväntas det komma 100 000 besökare. Det finns inga restriktioner kring besökarantal, endast att man får vara max 4 personer i ett fordon samtidigt, då skall alla 4 vara från samma sällskap.

Le Bourget är ett flygfält. Det var här Charles Lindbergh landade efter sin historiska flygning över Atlanten. Mässcampingen ligger på flygfältet. Här finns också ett flyghistoriskt museum där man, bland mycket annat, ställer ut Ariadne raketerna. De syns i bakgrunden på bilden.

Möjlighet att provköra

På en öppen yta mellan tillbehörshallen och hall 2 fanns tre paviljonger. En från Fiat, en från Ford och en från Mercedes. Där visade de sina chassin och svarade på frågor.

Bakom paviljongerna stod ett batteri av husbilar i olika storlek från olika fabrikat. Dessa kunde besökarna köra på en kort slinga runt paviljongerna. Ingen rikigt testbana kanske, men nog för att få en känsla för hur det är att köra husbilar av olika typer.

Fiats paviljong
Mercedes Paviljong
Fords paviljong
Husbilar redo att provköras
En halvintegrerad Rapido körd av nyfiken mässbesökare. Bredvid en copilot som kan förklara och ge råd.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email