Jag har nu spenderat tvÄ dagar i Kirkenes och fÄtt en kÀnsla för platsen. En plats som inte alls Àr vad jag förvÀntade mig. Min okunskap var lika djup som bred, visade det sig.
Â
Av Stefan âStor Snubbeâ Janeld
Â
Jag levde i tron att Kirkenes var ett samhĂ€lle baserat pĂ„ fiske och turism. Hade fĂ„tt förklarat av min vĂ€n Tore som tipsade om att man absolut ska prova krabbfiske nĂ€r man Ă€ndĂ„ Ă€r hĂ€r. Krabban vi pratar om Ă€r King Crab, âDödlig fĂ„ngstâ ni vet. Men den sĂ€songen har inte startat Ă€nnu. Och dessutom blir jag varse att det mest Ă€r turister som fiskar King Crab. Det Ă€r Snowhotel som ordnar King Crab Safari frĂ„n RIB-bĂ„tar. Förvisso ligger det tinor i hamnen och det förekommer kommersiellt krabbfiske. Men inte alls i den skala jag trodde.
Turismen Àr relativt stor. BÄtarna som trafikerar strÀckan Bergen-Kirkenes kommer varje dag. Varannan dag Àr det Hurtigruttens fartyg, varannan dag Havila Voyages.
Passagerarna bussas sedan runt till alla sevÀrdheter. Bland annat grÀnsövergÄngen till Ryssland. DÀr finns en liten souvenirshop vars Àgare tar cykeln ner till affÀren nÀr han frÄn sitt hus i nÀrheten ser bussen komma.
Â
JĂ€rnmalm
Men varken turism eller fiske Àr vad Kirkenes lever pÄ. Nej det Àr sedan över 100 Är tillbaka jÀrnmalmsgruvan som varit stadens livsnerv. En verksamhet som legat nere en tid men som nu Äterupptas. I svensk regi faktiskt. Det Àr svenska Grangex som köpt gruvan och förbereder en nystart.
Var man Àn vÀnder sig ser man spÄren av gruvan. Dels gruvans olika byggnader varav en ligger pÄ en höjd vid Kirkenes centrala delar. Dels de enorma högarna med sten frÄn dagbrotten som ligger som en bergskedja utmed kusten. PÄ hÄll ser man att det inte Àr naturliga berg eftersom de har helt plana toppar. NÄgon har rÀknat ut att massorna skulle rÀcka till att bygga en fyrfilig motorvÀg hela vÀgen frÄn Kirkenes till Oslo.
Jag frÄgar om det Àr kontroversiellt med gruvan. Om det protesteras mot driften sÄ som det görs i Sverige varje gÄng det Àr tal om att öppna en gruva. Men det Àr det inte. Gruvan Àr tvÀrtom populÀr och de flesta Àr glada att den ska startas igen. Man vet hur viktigt det Àr för bygden.
En rolig anekdot med viss gruvanknytning har fastnat i mitt sinne. I Björnevatn, ca en mil frÄn Kirkenes, hade man problem med att ungdomarna slog sönder busskuren. Kommunen tröttnade pÄ att laga den och hÀmtade en stor grÀvskopa frÄn gruvan och anvÀnder den nu som busskur. Den kan nÀppeligen nÄgon slÄ sönder. Kreativt och effektivt.
MĂ„nga nya hus
Man kan tro att det ska vara mycket gammal bebyggelse pÄ en sÄ pass avlÀgsen plats. Men icke. Dels för att kriget jÀmnade staden med marken. SÄ allt fick Äteruppbyggas pÄ femtiotalet. Vissa hus nere i hamnen anvÀnder gamla tyska vÀrn som grund. Inte för att det var god passform. Snarare för att den tyska betongen Àr metertjock och hopplös att fÄ vÀck.
Men det Àr inte dessa hus och byggnader jag reagerar över. Nej det Àr de mÄnga designvillor som klÀttrar lÀngs bergens sidor. Min guide Kalle, far till min sons vÀn Henning, berÀttar att man kan fÄ betala 10-12 miljoner kronor för en ny villa i de populÀraste omrÄdena. Kalle Àr en bra guide. Han arbetar som byggsnickare och har byggt och renoverat flera hus i Kirkenes och kÀnner mycket folk i byggden.
Man kan ju tÀnka sig att med sÄ mÄnga nybyggda hus sÄ vÀxer invÄnarantalet. Men icke. InvÄnarantalet ligger stabilt pÄ ca 7 000 personer. Den ekvationen fÄr varken jag eller Kalle ihop. Hur som helst Àr det tydligt att det Àr ett livskraftigt samhÀlle.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Kirkenes. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.