Meny

.

Stor Snubbe drar till Kirkenes, del 1. Förberedelse

Min son har en norsk internetkompis som han spelar dataspel med. Han heter Henning men kallas ”Rat”. De har spelat tillsammans en längre tid och Elliott nämnde för ett tag sedan att det skulle vara kul att träffas. Att han bor i Norge är ju bra, ett nära grannland som är lätt att åka till. Så jag sade: ”Inga problem, vi kan åka på höstlovet. Var i Norge bor han?”

När Elliott svarade att han bor i Kirkenes kände jag att det var ju inte direkt nästgårds, men har man sagt A får man säga B. Dessutom är det en spännande resa att göra med husbil. Jag har aldrig varit så långt norrut förut.

Dags att aktivera mitt bloggalias, Stor Snubbe, och dra ut på vägarna.

 

Av Stefan ”Stor Snubbe” Janeld

 

Här på Alltomhusbilen.se pushar vi för att man ska använda sina husbilar året runt. Höst, vinter och vår är fantastiska husbilssäsonger. Men jag känner att vi motarbetas. Främst av campingplatserna. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om hur irriterad jag blir varje gång jag följer skyltarna från huvudvägen bara för att upptäcka att campingen med de stora skyltarna har bommat igen för säsongen. Eller att ställplatsen som fått gott betyg i ställplatsappen är oplogad och omöjlig att använda. Får man ens skylta med vägverkets skyltar om man inte har öppet? Borde de inte täckas över?

Jag förstår fullt väl att det är dålig ekonomi att hålla igång servicehus och andra faciliteter för endast enstaka gäster. Men man behöver ju inte stänga helt. Man kan ha öppet med begränsad service. Kanske inte ploga hela ytan. Men ha ett par platser redo.

Även en sån enkel sak som att få fatt i gasol kan ibland bli ett riktigt problem. Jag vet inte hur ofta jag svängt in på en mack för att skifta flaska och fått till svar att de bara har gasol under campingsäsongen. Sedan ska vi inte snacka om prisbilden. Det känns som att de få som ändå har gasol i lager verkligen vet värdet av sin produkt och tar ibland hutlöst betalt under vinterhalvåret.

Den dåliga infrastrukturen försvårar och kräver en del planering. Jag ogillar att planera, vill ta dagarna som de kommer. Så jag hade vissa önskemål på bilen som skulle ta oss till Kirkenes. Vill främst vara helt oberoende av gasol eller camping/ställplatser. Dieselvärmare och kompressorkyl stod därför på önskelistan.

Eftersom jag visste att det skulle bli långa dagsetapper oroade jag mig inte för elen ombord. Batteriet skulle laddas fullt varje dag och räcka väl till såväl kyl som värmare. Något som dock skulle visa sig vara en felaktig förutfattad sanning. Mer om det i del 2.

 

En av de populäraste plåtisarna

Adria hade en plåtis som de själva använt en del och som rullat drygt 1 500 mil. Den hade helt rätt utrustning och dessutom var den försedd med stora motorn, automatlåda, stora multimediasystemet och luftfjädring på bakaxeln. Jag tackade tacksamt ja till att få låna bilen under vår resa.

Modellen heter Twin 640 SGX. Den har en stor dubbelsäng bak i vilken man sover på längden. Garaget är stort och kan göras ännu större genom att hissa sängen. En finess vi redan lärt oss uppskatta. Inte för att vi lastar in höga saker. Men när man ska in i gasolutrymmet eller ta fram någon ur garaget är det väldigt praktiskt att kunna hissa sängen och få enklare tillträde till garaget.

Kök, badrum och sittgrupp är enligt mall 1A. Vilket passar oss bra.

Du hittar ett test av modellen här, så du kan se mer av inredningen.

Adria Twin är en av de bäst säljande plåtisarna i Sverige. Vi kommer nu umgås med den i cirka 400 mil och i alla väderlekar. Men något test är detta inte. Inte på det viset vi vanligen testar husbilar. Med protokoll och tumstock som gör testerna neutrala. Jag kan omöjligen förhålla mig opartisk till en husbil som tagit hand om mig i över en vecka. Man lär sig bilen och accepterar dess egenheter. Precis som i vilket förhållande som helst.

Effektiv varmvattenberedare

Eftersom bilen har en dieselvärmare från Webasto är det en separat varmvattenberedare ombord. Den är från Whale och på 8 liter. Den går på gasol. Så spis och varmvatten kräver gasol. Men en 11 kg flaska klarar detta under lång tid.

Jag har aldrig tidigare använt denna beredare och kände att jag behövde lära mig hur den fungerar. Jag slog på beredaren, valde 40 graders vattentemperatur. Man kan välja 40 eller 60 grader. Tänker att man jackar upp värmen inför en dusch, men onödigt att hela tiden ha så varmt vatten.

Gick in och hämtade lite prylar i huset och när jag kom tillbaka ett par minuter senare hade beredarens panel slocknat. Flamman som lyser orange när beredaren är igång var blå, vilket indikerar att brännaren inte brinner. Jag tänkte först att det var ett problem. Men det visade sig att vattnet redan nått önskad temperatur. Blev allt lite imponerad.

 

Innan avfärd

Att åka till Kirkenes i skiftet oktober/november kan innebära hala vägar och iskalla nätter. Jag kände att det var några saker jag behövde utrusta bilen med.

Kama Fritid har isolertäcken till såväl bakdörrarna som hytten. Dessa har jag med mig. Dessutom erbjöd Kama sig att utrusta bilen med smarta, platsbesparande, köksutensilier och en liten gasolgrill. Samt varma och sköna fällar till framstolarna.

HP Adlung på Prodob, vår (och hela husbilsbranschens) däcknestor, tog fram lämpliga vinterdäck på aluminiumfälgar. Låter ju som en rättfram sak. Alla har vi vinterdäck på våra personbilar. Men jag fick lära mig en hel del. Mer om detta i bildgalleriet. Kommer även publicera en video på YouTube i ämnet vid senare tillfälle. När så är gjort kommer den länkas från denna artikel. Så titta in med jämna mellanrum.

Klicka på bilderna i galleriet för större bild och informativa bildtexter.

Fler delar i denna artikelserie

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift