Meny

.

Svenskbyggd drömhusbil

I en maskinhall någonstans i Sverige står en av de exklusivaste och mest kompetenta husbilar som byggts i Sverige. En nästan nio meter lång husbil baserad på ett lastbilschassi från MAN. Den har inget modellnamn, ägarna kallar den kort och gott för Mannen (MAN:en).

 

Av Stefan Janeld

 

”Mannen” är inte den första husbil paret låtit bygga. Det är den nionde specialbyggda! De har dessutom ägt ett antal serieproducerade premiumhusbilar. Vi har tidigare skrivit om deras förra bygge, en Volvo-baserad husbilde lät bygga hos S. Karosser i Dorotea.

Att jag skriver paret och inte deras namn beror på att de önskar vara anonyma. De är båda två verkliga husbilsentusiaster. Hon gillar husbilslivet, friheten. Han likaså men har även ett genuint fordons- och teknikintresse. De reser gärna norrut med husbilen. De vida vidderna och den pampiga naturen lockar.

Under vårt samtal kan man känna deras entusiasm. Hennes när hon pratar om drömmen att bo i husbil långa tider, gärna permanent, och hur hon älskar att campa i Abisko. Hans röst höjs en oktav och orden kommer snabbare när han pratar om tekniken ombord.

 

Ett bra team

När jag frågar henne om hur det är att ha en make som har som hobby att bygga husbilar får jag ett i mitt tycke romantiskt svar.

”Jag blir glad av att se hur bra han mår av att planera och tänka ut det bästa möjliga”

Får du vara med och bestämma eller är det hans projekt helt och hållet?

”Hon är ett mycket bra bollplank.” Skjuter hennes man in.

Hon fortsätter: ”Egentligen sker planeringen löpande, vi diskuterar hur den bil vi har fungerar. Vad som kan göras bättre. När det gäller planlösningen har jag definitivt haft ett finger med i spelet. Men det tekniska lämnar jag därhän.”  Hon avslutar meningen med ett leende.

De berättar att båda kör husbilen. Att båda kan alla system ombord. De anser att det är en förutsättning. Båda älskar att köra lastbil. Jag ler inombords när de berättar att de innan bodelen var monterad tog ut chassiet på körtur mer än en gång. Bara för nöjet att köra lastbil.

 

Fokus på oberoende och trygghet

Med en så pass stor erfarenhet av, och entusiasm för, husbilslivet vet de med sig att saker händer. Pumpar som tvärvägrar, vattenläckage, värmare som strejkar, batterier som tar slut, drivhjul som slirar istället för att driva.

Av denna anledning är bilen planerad med dubbla system av det mesta och allt är överdimensionerat. Eller vad sägs om ett elsystem med åtta (8!) stycken 200 Ah 24 volts litiumbatterier, fyra inverters och fyra laddare. Dessutom 1760 watt solpaneler på taket. Och skulle det ändå inte räcka till kan man starta elverket på 15 kW. Att man ska stå utan ström är inte troligt.

Huvudvärmaren ombord är en Truma Combi 6DE, en vanlig värmekälla i husbilar. De två AC aggregaten till bodelen är försedda med värmepump så man kan även värma bodelen med dessa om det inte är allt för kallt ute.

Med tanke på hur välisolerad bodelen är kommer värmarna ha ett enkelt jobb att hålla varmt ombord. Taket är 8 cm tjockt, vägarna 6 cm. Det undre golvet är 6 cm och det övre har 4 cm isolering och 2 cm trä.

Fönstren är bättre än de i en vanlig villa och takluckorna likaså. Eftersom bodelen är en låda är den lika välisolerad överallt.

 

Förvånansvärt bränslesnål

Chassiet från MAN är i grunden bakhjulsdrivet, men man kan koppla in framhjulen om det behövs. Framhjulsdriften är hydraulisk och man kan köra bilen med endast hydrauliken. Om man exempelvis vill flytta bilen utan att väcka husbilsgrannen.

Fyrhjulsdriften ökar kompetensen. Man klarar isiga vägar, sand och branta backar. Men det är ingen terränghusbil för avancerad offroad.

Att kunna koppla in framhjulen vid behov ger en trygghetskänsla ägarna värderar högt. De är fullt medvetna om att de kanske aldrig kommer hamna i en situation där den behövs. Men vetskapen att den finns där skänker sinnesro.

Eller som han själv uttrycker det: ”Av överskott får man inte huvudbry”

Motorn är på 13 liter, 510 hk och har ett vridmoment på massiva 2 600 Nm. Ändå håller sig bränsleförbrukningen på ca 1,8 liter/mil. En smått otrolig siffra.

 

Nöjda med planlösningen

Den Volvo-baserade husbil de hade tidigare var lika kompetent, med minst lika avancerade system ombord. Men då den hade en 1,5 hytt och var något kortare var bodelen trängre. Utan att vara direkt trång ska tilläggas. Den bilen hade en planlösning med U-soffa fram, kök och badrum midskepps och sovrum bak.

”Mannen” är 40 cm längre än Volvon, har enkelhytt och bodelen är placerad närmare hytten. Totalt ger detta knappa metern längre bodel. Dinetten är nu placerad längst bak, köket i mitten och ett delat badrum i passagen till sovrummet. Det känns öppnare, mer luftigt ombord. Inte minst tack vare de stora fönstren. Man har verkligen maximerat deras storlek.

Bak i sittgruppen har man en härlig utsikt.

Den extra längden på bodelen har man delvis använt till att få in ett skrivbord med plats för laptop. Det är gott om golvyta, man kan utan problem passera kocken.

 

Tungrott projekt

Tanken var att bilen skulle vara klar för ett år sedan. Men pandemi och komponentbrist skapade förseningar. Från början skulle bilen byggts på ett Volvo chassi. Men Volvo kunde inte hålla utlovad leveranstid, den sköts framåt 6 månader och inte ens det kunde man garantera. Även MAN chassiet blev försenat. Men inte så mycket.

Tidigare bilar man låtit bygga har varit lite mer av ”totalentreprenad” från påbyggaren. Men denna gång skötte man allt själv. Det är ett stort jobb att koordinerade inköp och anlita hantverkare till ett projekt av denna dignitet.

Den ursprungliga tidsplanen var noga uträknad. Men med leveransförseningar av än det ena än det andra hamnade man i otakt. När hantverkarna var bokade hade de inget att jobba med. När prylarna dök upp var hantverkarna upptagna på annat håll. En situation som tärde på humör och tålamod.

 

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig närmare med “Mannen”. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.

Inget skrytbygge

Det är tydligt att denna husbil inte är ett skrytbygge, det är ett drömbygge. Pengarna man lagt på att få det bästa i allt är inte för att ha något att visa upp. Det är för att man vill ha det bäst anpassade fordonet för de egna behoven. Låt vara att behoven överskrider de flestas. Men så är det med entusiaster. De rycks med, ser möjligheter, förverkligar drömmar. I detta fall har man dessutom lyckan att ha de ekonomiska medlen att förverkliga sina visioner.

Fakta

Elektronik

  • Batteri 8 x 200 AH litium 24 volt
  • 2 x 8 kw Victron inverters med 200 A laddning
  • Backup 2 x 5 kw inverters med 120 A laddare
  • Solpaneler 1760 watt
  • Elverk 15 kW med dedikerat kylaggregat

Värme, luftkonditionering

  • 2 x Bodels AC/värmepump. En till sovrummet
  • Truma dieselvärmare Combi 6DE
  • Dedikerad kylning till elektronikrummet
  • Vattentankarna kyls med ventilation, inte med AC.

Övrig utrustning

Hydrauliska stödben, inkopplingsbar hydraulisk 4WD, parabol, 3 st teveapparater, ljudsystem från NAD med subwoofer, extra varmvattenberedare, induktionshäll, ugn, kyl med dubbla fryslådor och dubbla kompressorer, dubbla tryckvattenpumpar (en i reserv), två stycken 360° kamerasystem, cykelställ för två elcyklar med elhiss.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift