Meny

.

Made in Sweden.

Volvo har tillverkat chassiet, S Karosser i Dorotea byggt bodelen. Resultatet Àr en drömhusbil som kan mÀta sig med vilken exklusiv husbil som helst. Vad gÀller sÄvÀl tekniskt raffinemang, kvalitet som finish.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Att fÄ komponera den optimala husbilen utifrÄn personliga behov och preferenser Àr mÄngas dröm. Men fÄ har möjlighet att förverkliga drömmen. Ty det krÀvs en hel del pengar och Ànnu mer kunskap och finurlighet för att fÄ till en fungerande helhet.

Ägaren och upphovsmannen till denna drömbil vill vara anonym. Men det hindrar inte att han vill dela med sig av detta projekts tankar och idĂ©er.

Det Àr en erfaren herre. Han har Äkt husbil i fyrtiofem Är. Den första husbilen var en Niesmann+Bischoff, sÄ han siktade högt frÄn start. Han har Àgt flera serietillverkade lyxhusbilar. De senaste Ätta ekipagen har han dock lÄtit specialbygga.

”Serietillverkade husbilar lockar inte lĂ€ngre. Kompromisserna Ă€r för mĂ„nga och det Ă€r mer fokus pĂ„ bling Ă€n praktiska lösningar för en fungerande vardag.”

Det som varit ledstjÀrna i bygget Àr oberoende. Man ska kunna Äka överallt, stanna lÀnge, inte bekymra sig över om man har el, vatten eller om vÀgen till mÄlet Àr i för dÄligt skick.

”Husbil Ă„ker man för att uppleva frihet, dĂ„ ska man inte begrĂ€nsas av bilen.”

Bilen Àr byggd för tvÄ. Man kan sova fler, men allt ombord Àr planerat för ett bekvÀmt boende för tvÄ personer.

Det gör att bilen mÀter in pÄ i sammanhanget beskedliga 8,5 meters lÀngd. OrÀknat reservhjulet. DÄ förarhytten Àr försedd med sÀng och dÀrmed ganska lÄng blir det en kompakt bodel. Kompakt men mycket bekvÀm.

Framtoningen Àr, i brist pÄ bÀttre ord, macho. Bilen utstrÄlar kompetens pÄ ett nÀrmast militÀrt vis. Men den Àr, utstrÄlningen till trots, inte optimerad för ett liv vid sidan av vÀgen. TvÀrtom faktiskt. TerrÀngegenskaperna Àr förvisso goda tack vare hög markfrigÄng och inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Men det Àr pÄ asfalterad vÀg den kommer rulla till nittio procent, sÄ dÀrför Àr det ett visst överhÀng bak till förmÄn för stuvutrymme och dÀcken Àr inga extrema offroadhistorier. LÄngfÀrdskomforten Àr mycket hög.

I normal lunk, runt 90 km/h, drar den 2,2 liter diesel per mil. En förvÄnansvÀrt beskedlig siffra med tanke pÄ att totalvikten Àr 18 ton och motorn har en slagvolym pÄ tretton (13!) liter. Om vanliga husbilars motorer vore lika effektiva skulle de dra nÄgra ynka deciliter per mil.

DÄ bilen Àr registrerad som personbil klass tvÄ har den ingen fartbegrÀnsning, sÄ som lastbilar har. Den kommer utan vidare upp i 130 km/h, vilket gör omkörningar snabba och sÀkra.

Varför Volvo?

Chassiet Ă€r ett Volvo FMX 540, ett ”heavy duty” chassi byggt för att tĂ„la tung last pĂ„ ojĂ€mna underlag. I detta utförande dessutom med, av Volvo, förstĂ€rkt ram. En mycket stabil grund att bygga hus pĂ„.

FrÄn början ett bakhjulsdrivet chassi som sedan konverterats med inkopplingsbar hydraulisk drift Àven pÄ framhjulen sÄ det blir fyrhjulsdrivet. I farter upp till 20 km/h. Fyrhjulsdriften kopplas automatiskt ur i högre fart. SÄ detta Àr ett rent terrÀnglÀge.

Chassiet sĂ€ljs Ă€ven i en fyrhjulsdriven version, dĂ€r konvertering inte behövs. Men i det utförandet kan man inte fĂ„ luftfjĂ€dring och inte heller Volvos VDS styrning, en ”super servo” som Ă€r mycket bekvĂ€m. DĂ€rför köptes ett bakhjulsdrivet chassi som sedan konverterades. En inte helt ovanlig lösning i yrkestrafiken eftersom den Ă€r nĂ€stan 600 kg lĂ€ttare Ă€n traditionell fyrhjulsdrift – ger högre lastvikt och lĂ€gre brĂ€nsleförbrukning.

Som bonus kan framhjulsdriften aktiveras utan att man startar motorn. Man kan alltsÄ flyta bilen i princip ljudlöst. BehÀndigt nÀr man inte vill störa grannarna som sover nÀr man anlÀnder sent till stÀllplatsen alternativt Äker tidigt pÄ morgonen, eller om man inte vill störa djurlivet under jaktsÀsongen. NÀr man kör med bara framhjulsdriften anvÀnds en joystick för att reglera framfarten.

Att det blev just Volvo var inte sjĂ€lvklart frĂ„n början. Andra chassin var pĂ„ tapeten. I Tyskland bygger man gĂ€rna liknande husbilar pĂ„ Mercedes eller MAN. Men det valdes bort tidigt. Mest för att de tvĂ„ tidigare specialbyggena var baserade pĂ„ Mercedes. Chassin som varit helt tillfyllest men nu nĂ€r det skulle bli en offroad husbil ville man ha nĂ„got nytt. Scania var aktuellt. Men de stod inför ett modellskifte, skulle tidsplanen hĂ„lla fick man vĂ€lja innevarande modell, som skulle vara utgĂ„ngen nĂ€r husbilen vĂ€l stod fĂ€rdig. En sprillans bil pĂ„ ”gammalt” chassi lockade inte. Volvo dĂ€remot hade precis förnyat sig sĂ„ dĂ€r kunde han fĂ„ senaste tekniken och designen.

TvÄ Är frÄn idé till fÀrdig bil

Det Àr som sagt mycket som ska falla pÄ plats för att det ska bli en verklig drömhusbil. Totalt har projektet tagit tvÄ Är frÄn idé till fÀrdig bil. Varav Ätta mÄnader Àr sjÀlva produktionen hos S. Karosser.

Att S. Karosser skulle fÄ bygga bilen var inte bestÀmt frÄn början. De vann projektet i konkurrens med flera andra tillverkare, bland annat tyska Volkner. KÀnda för att bygga vÀrldens bÀsta husbilar. Men de bygger bara helintegrerade husbilar, Àven de terrÀnggÄende modellerna. Och helintegrerat har inte samma utstrÄlning. Dessutom Àr det en fördel om man talar samma sprÄk. Det Àr mycket som ska avhandlas under bygget och missförstÄnd tenderar att bli kostsamma.

 

  • S. Karosser Ă€r mest kĂ€nda för att bygga campers, men de bygger Ă€ven specialfordon av olika slag – turnĂ©bussar, yrkesfordon och liknande – sĂ„ erfarenhet finns.

 

Att projektet klarades pĂ„ tvĂ„ Ă„r kan man tacka bestĂ€llarens och S. Karossers erfarenhet för. Ägaren har som sagt redan ett antal specialbyggda husbilar under bĂ€ltet. De flesta misstag pĂ„ ritbordet har han gjort tidigare. Och efter fyrtiofem Ă„rs husbilsliv vet han vad han vill ha ombord. Och vad han inte vill ha.

En sak som saknas ombord Àr gasol. Allt gÄr pÄ el utom de tvÄ vÀrmarna som gÄr pÄ diesel. Faktiskt kan bilen ocksÄ vÀrmas med el, via luftkonditioneringen. Den kan anvÀndas för sÄvÀl kylning som uppvÀrmning. VÀrmekapaciteten frÄn AC:n rÀcker för det mesta, men inte i strÀng kyla.

Hissnande siffror

Bilen Àr inte sÀrskilt stor. Men siffrorna Àr minst sagt imponerande. Eller vad sÀgs om detta:

  • – 60 mm isolering i vĂ€ggar och tak, med 3 mm glasfiberarmerad plast ut- och invĂ€ndigt. (Normalt för denna biltyp anvĂ€nds 40 mm isolering och 1,5 mm glasfiberarmerad plast)
  • – Inredningen byggd i massiv körsbĂ€r med fem lager klarlack som slipats mellan varje strykning.
  • – Rep- och krossĂ€kra fönster frĂ„n tyska KCT, de sju rutorna kostade 190 000:-!
  • – Solceller med en samlad effekt pĂ„ 1 130 watt.
  • – Åtta stycken 180Ah 24V lithium-jon batterier.
  • De tvĂ„ batteriladdarna pĂ„ vardera 220 ampĂšre Ă€r för kraftiga för elstolparna pĂ„ campingar och stĂ€llplatser. SĂ„ de Ă€r kopplade till elverket pĂ„ 9 kw. Om man Ă€ndĂ„ kopplar in sig pĂ„ landström finns en extra laddare pĂ„ ”ynka” 100 ampĂšre.
  • Under fĂ€rd laddar motorns generator Ă€r pĂ„ 220 ampĂšre, 24 volt.
  • – Motorn Ă€r pĂ„ 13 liter, har en effekt pĂ„ 540 hk och ett vridmoment pĂ„ smĂ„tt fantastiska 2 600Nm.
  • – Tankstorlekar: 300 liter toatank, 300 liter spillvattentank, 700 liter vattentank, 1 000 liter dieseltank.

Om du blir inspirerad och kÀnner att du vill bygga nÄgot liknande bör du reservera en rejÀl summa pengar. Bara chassiet kostar 2,2 miljoner. Elsystemet nÀstan en miljon, bara i delar. Sedan ska allt sÀttas ihop och bli en fungerande enhet. Vad bilen kostat Àr en hemlighet. Efter nÄgra ledande frÄgor och gissningslekar förstÄr jag att det Àr norr om 5 miljoner. OmrÀknat blir kilopriset cirka 280 kronor. Det Àr vad sydamerikansk oxfilé brukar ligga pÄ. Vad man nu ska med arton ton oxfilé till?

 

Klicka pÄ bilderna för större bild och utförliga bildtexter

Jag tycker

Okej, detta Ă€r egentligen inget test. SĂ„ att ha en ”jag tycker” pĂ„ slutet Ă€r kanske lite mĂ€rkligt. Men jag kĂ€nner att jag vill tycka till. För jag kĂ€nner mig stolt över denna husbil. Trots att jag pĂ„ inget vis Ă€r inblandad i den.

Jag Àr stolt för att den Àr byggd i Sverige. För att den visar att Sverige kan. PÄ samma vis som vi Àr kÀnda för att bygga riktigt fina bÄtar visar vi nu att vi kan bygga Àven husbilar av absolut toppklass.

Jag tycker det Àr underbart med en husbil sÄ till hundra procent inriktad pÄ funktion. Ingen hÀnsyn har tagits till vikt eller kostnad.

Bara en sÄn sak som att man dedikerar en AC anlÀggning till att kyla elen ombord gör mig knÀsvag. LikasÄ att man kyler fÀrskvattnet ombord med bodelens AC.

Elsystemets siffror Àr imponerande inte tu tal om detta. Men mest glad blir jag att det Àr ett elsystem med en krets till varje förbrukare. Det blir mycket kabel att dra, inte produktionsvÀnligt. Men mycket enkelt att felsöka och fixa den dag nÄgot ombord slocknar. Troligen kan man fixa det pÄ plats, utan att uppsöka verkstad.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift