Statistiken haltar fortsatt en hel del pÄ grund av att det förra vÄren registrerades osÄlda bilar för att slippa en skattehöjning. Totalt har det registrerats 40% fÀrre husbilar hittills I Är.
Men! Om vi ser pÄ april mÄnad Àr det en uppgÄng pÄ 38%.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det Àr mycket som stör husbilsförsÀljningen just nu. Brist pÄ chassin och en del andra komponenter skapar lÄnga leveranstider. Drivmedelspriserna Àr höga vilket kan fÄ vissa att dra öronen Ät sig. Att rÀntan börjat höjas Àr knappast nÄgot som ökar köpsuget ifall man vill finansiera husbilsköpet.
Men trots detta Àr det mÄnga som lockas av husbilslivet. Och det finns sÀtt att komma runt problemen:
- – Begagnatmarknaden Ă€r hetare Ă€n nĂ„gonsin, dessa husbilar levereras omgĂ„ende. PĂ„ vĂ„r köp & sĂ€lj avdelning har du nĂ€stan 1 700 husbilar att vĂ€lja bland i skrivande stund.
- – Man kan styra brĂ€nsleutgiften med hur man anvĂ€nder husbilen.
- – RĂ€ntan Ă€r trots höjning extremt lĂ„g och knappast ett hinder.
- Â
Gyllene lÀge för de som vill ta marknadsandelar
Det Àr fortfarande mÄnga husbilsfabrikat som inte levererat en enda husbil i Är. Andra har levererat enstaka. I nÄgra fall beror det pÄ försenade leveranser, i andra pÄ att fabrikatet har sÄ liten marknad i Sverige att nÄgon regelbunden import inte finns.
OmvÀnt kan vi se att de fabrikat som Àr marknadsledande i Sverige har prioriterats av tillverkarna och lyckats leverera större volymer. Dessa fabrikat lÀgger grunden för att öka sina marknadsandelar ytterligare. De stora fabrikaten stÀrker pÄ sÄ vis sitt grepp om marknaden.
Man kan tycka att de mindre fabrikaten borde prioritera leveranserna till marknader dÀr de Àr smÄ. Ett stort problem för de smÄ fabrikaten Àr att komma in hos en etablerad handlare. Idag kommer de in hos nÀstan vilken handlare som helst om de kan skicka 10-15 husbilar omgÄende.