.

Vart tog de vägen?

Jag pratar om slideouts i små husbilar. För fem år sedan tog Lippert fram en särskild slideout riktad mot 3,5 tons husbilar, Reimo hade en specialutvecklad för plåtisar.

Alla kunde se att marknaden i Europa gick mot mindre husbilar. Kompaktmarknaden stod för hela branschens ökning. Och har så gjort sedan dess. Att i det läget ha en lösning som ökar volymen ombord är ju en dröm. Så varför blev det ingen succé?

Av Stefan Janeld

Slideout är lösningen på önskemålet om en liten lättkörd husbil med rymlig bodel. Barometern som pekade mot högtryck för slideouts var att Adria tog fram en modell med slideout som förlängde sovrummet med en meter. Att en volymtillverkare satsar på tekniken brukar betyda att en trend är på gång.

Men så blev det inte. Adrias modell är utfasad. Från Lippert pratar man popup-tak, men inte ett ljud om deras europaanpassade slideout.

På mässorna ser vi slideouts i det övre premiumsegmentet, tunga lyxiga husbilar, och i en del plåtisar där man vill tänja konceptet maximalt. Så har det varit i många år.

Svaret på frågan i rubriken är densamma som den varit i alla år. Tror jag. Kunderna i Europa litar inte på tekniken. I alla fall inte i relativt billiga bilar. Man oroar sig för läckage, trilskandes mekanism och problem med is och snö.

I Nordamerika är devisen ”no slideout, no sales”. Där kan kunderna inte ens tänka tanken att ha en husbil som inte expanderar bodelen när bilen står still. Slideouten är så accepterad att man ser dem användas på massor av fiffiga vis. Allt ombord kan expanderas – köket, badrummet, vardagsrummet. Oavsett husbilens storlek är det minst en slideout. I en bil på en mässa i USA såg jag en löjligt liten slideout längst bak. Den var inte större än ett vanligt husbilsfönster. Vad tusan är detta? Det visade sig vara en garderob i sovrummet som man tyckte tog onödigt med svängrum.

Kommer de tillbaka?

Troligen inte. Inte i 3,5 tons husbilar i alla fall. Trenden går mot lättare fordon. God lastvikt har högre prioritet än mer utrymme ombord.

I stora husbilar, på tunga lastbilschassin, har slideouts haft en marknad i alla år. Så kommer det med all säkerhet fortsätta.

Adria fick mycket uppmärksamhet när de som första volymtillverkare presenterade en modell med Lipperts nyutvecklade slideout. En produkt som inte ska förväxlas med de slideouts som säljs i Nordamerika. Denna är anpassad för Europa och har betydligt snävare toleranser och en mekanism som är betydligt driftsäkrare.
Reimos lösning med en slideout innanför plåtisens bakdörrar var det ett antal tillverkare i England, Frankrike och Tyskland som nappade på. Inga volymfabrikat dock och idag är det en sällsynt fågel på Europas mässor.
Slideout på sidan av plåtisar är ganska enkelt att få till. Man kan ju köpa basbilen med skjutdörr på båda sidor så hålet är redan upptaget i fabriken. Bara att ta bort skjutdörren och montera dit sin egen mekanism. Ofta mekanisk, men ibland hydraulisk.