Meny

Vintertur i Tyskland

Efter regn kommer sol. Är det verkligen så?

Stig och Monika valde bort Sverige under några veckor i vinter. Men de drog inte till solen i södra Europa. Nej de åkte på småvägar i Tyskland och fick fantastiska veckor, trots att vädret inte samarbetade.

Av Stig Forsberg

Vi åkte hemifrån den 14 december i regn och rusk. Vi förlitade oss på att ordspråket skulle stämma. Tänkte att inspirera med snöfria och soliga bilder – men inte. Vi har när detta skrivs i slutet av januari inte haft mer än ett dygn utan regn. Det var å andra sidan en solig och skön heldag. Övriga dagar ömsom lite grann och ömsom väldiga massor av regn. Dessa dagars totala antal soltimmar går att räkna på ena handens fingrar.

Regnet påverkade vår färd när vi vände hemåt. Moselfloden var översvämmad på långa sträckor, med omvägar som följd. I och för sig tog det oss upp i bergen på vackra vägar med fantastiska vyer.

Något som vi funderat över är: Är tyskarna ett flitigt vandrande folk? Vi tycker oss ana det när man ser alla skoaffärer i varje liten stad.

Kom ihåg att vi till största del väljer bort större vägar och motorvägar. Det betyder att restiden blir långt längre än vad GPS:en tycker.

Mitt sätt att ange koordinater varierar beroende på hur jag lade in dem genom åren. Väljer här att använda dem rakt av, vilket betyder att du måste ställa om din GPS. Om du inte är van är det bra övning.

Vi kom slutligen genom Luxemburg till Frankrike innan vi vände om hemåt. Se denna artikel som en resväg som, när du följer den, förhoppningsvis blir solig. Upplevelserik är den i alla fall i alla väder.

Nynäshamn, kajen 2022 12 14

Riktigt busväder med massor av snö. Vi startar i Årstahavsbad och behöver max en timme till färjan. Vädret var dock så dåligt att vi valde att åka fyra timmar före avgång för att ha marginal för eventuella trafikproblem. Drink i baren och middag på färjan. Ett trevligt sätt att få börja resan och komma fram utvilad i Tyskland dagen efter.

Dessvärre visade sig det att Gottlandsbolaget lade ner linjen efter årsskiftet. Trist för det var en färjelinje som passade oss husbilsåkare mycket bra. Reseeffektivt både i vad avser tid och kostnad. Problemet var att det fanns mycket få hytter, eftersom man ville behålla alla hundratals sovstolar för att transportera sommargäster till och från Gotland. Man borde satsat på den tunga trafiken, det går inte att vara både och.

Rostock Stadskaj 2022 12 15 – 17

N54.0929  E012.1292

Vi hade för avsikt att bara besöka staden under dagen och sedan fortsätta. Vårt delmål var Berlins Julmarknad efter många år på Lübecks Julmarknad.

Råkade dock läsa i en turistbroschyr att Rostock hade norra Europas största och vackraste julmarknad. Så ursprungsplanen ändrades, vi valde att stanna i Rostock en tid. Turistbroschyren visade sig stämma, en enormt stor, påkostad och den trevligaste marknad vi varit på. Alla stadens gågator med tillhörande torg och gränder var fullpackade med knallar. En hel del stora två- och trevåningsbyggen, allt mycket lyxigt. Ett stort tivoli med alla tillhörande åkattraktioner. Vi blev kvar i tre dagar och kommer säkert åter.

Hotel am Tierpark SP 2022 12 17

N54.0929  E012.1292

En ställplats med el och tömning. Vi besökte inte djurparken utan hoppade in på hotellet och åt deras buffé.

Wittstock – Dosse SP 2022 12 18 – 20

N53.1646  E012.4954

Liten ställplats med el i 8 timmar för en Euro. Blev kvar i två dagar så jag passade på att montera två nya sänglampor med lite bättre ljus och USB-uttag för mobilerna på natten.

Wohnmobil Oase Berlin SP 2022 12 20 – 23

N52.5492  E013.3835

Centralt mitt i Berlin. Ingen höjdare, men fullt acceptabel med tanke på det nära avståndet till U-ban. Man når sedan Altstadt på 10-15 minuter. Vi frågade efter vart vi kunde finna Julmarknaden och fick Till svar -Vilken? Det visade sig finnas sex olika julmarknader utspridda i centrala Berlin. Vi bestämde oss för en, som enligt hörsägen, skulle vara bland de bästa, vid Gendarmenmarkt. Den var dock i år stängd och flyttad 300 meter på grund av reparation av hela torget. Den var inte speciellt stor, men av högsta klass. Man kunde till och med gå inomhus i de stora utställningsmontrarna.

På väggen en adventskalender

Magdeburg Petri Förde SP 2022 12 23 – 25

N52.1341  E011.6495

Mycket trevlig utmed kajen mitt i stan, bredvid både julmarknad och ett stort varuhus. Ingen el, men väl vatten och tömning. Stad som bjuder på många aktiviteter. Vi blev därför kvar i tre dagar.

SP-Radar Scharzfeld SP 2022 12 25 – 27

N51.6307  E010.3699

Vägen dit gick över tämligen höga berg och genom djupa dalar. En liten familjedriven ställplats bredvid en auktoriserad Fiatverkstad som familjen drev. Här hyrde vi en liten Fiat 500 och såg oss omkring i närområdet. Vi besökte Grottorna i Bad Grund samt staden Bad Lagerberg. Båda väl värda ett besök. Den senare för sin gågata med mysiga butiker, restauranger och kaféer.

Betalning om Du bara lånar servicemöjligheterna

Hann-Münden SP 2022 12 27 – 31

N51.42005  E009.64852

Ett favoritställe som vi besök många gånger. En stad full med fina korsvirkeshus. Man parkerar på en liten ö där tre floder möts och staden kallas därför även för ”Tre flodernas stad”.

Här hade vi tur. Avgiften betalas i en P-automat och den var trasig. Elen betalas med mynt, 0,50 euro för fyra timmar, och det visade sig att vårt uttag aldrig slog ifrån! Trots att det gått en tid sedan jul var julmarknaden fortsatt i gång. Här firade vi ett lugnt nyår, vi brydde oss inte ens om att gå ur bilen för att se alla fyrverkerier.

Marien Bad SP 2022 12 31 –4 jan

N50.6431  E007.9354

Som namnet antyder en ställplats vid ett termalbad som har full service. Trevligt och välordnat. Badet öppet så vi passade på att tillbringa en dag där. En liten restaurang med mat och vin. Inget stort utbud, men väl så gott. Man kan äta på restaurangen både från utsidan och inifrån badet så det är inte nödvändigt att betala inträde. Två dagar gick vi, ca 800 meter, ner till shoppinggatan i stan. Här handlade vi faktiskt skor.

Löf SOG-Fabrikens SP 2023 01 04

N53o13’55.0”  E007o26’14.0”

Ställplats med el, men ingen övrig service. Vi gjorde ett fabriksbesök hos SOG för fem och ett halvt år sedan. De skulle då bygga ut sin fabrik, vi passade på att besöka dem igen. Läs vårt uppdaterade fabriksreportage här

Cochem P 2023 01 05

N50.1533  E007.1683

En längsgående parkering för husbilar utmed Mosels strand som på andra sidan har genomfartstrafiken. Ingen höjdarplats, men vi stannar alltid här ett dygn för den trevliga staden skull. Det är tämligen lugnt under natten, det är sen kväll och tidig morgon som trafiken stör. Strosande i staden, besök till Mark och caféet där samt ett restaurangbesök på kvällen.

Zell SP 2023 01 06 – 8

N50.0162  E007.1760

En annan av våra favoriter, högt belägen, ovanför Mosel bredvid termalbadet. Smidig betalning med kort, men för el krävs 0,50 euromynt. Nytt för i år var en vinautomat som de lokala producenterna ställt ut. Dag två gick vi över bron till byns centrum, 800 meter, där vi åt en god frukost på kondiset vid järnvägsgatan.

Remich SP, LUX 2023 01 08 – 13

N49.53893  E006.36260

En fantastik liten, mycket välordnad, ställplats. Lätt att betala med kort och allt ingår. Här kom vi att stå en tid. Inte för den lilla staden på 300 meters avstånd. Möjligen då för deras konditori Mosell mitt i byn. Orsaken var att våra husbilsvänner från Bollnäs tänkte överraska Monika på hennes födelsedag. Jag hade därför lite hemliga och avskilda samtal med dem. Monika lessnade på platsen, men jag lyckades hitta på aktiviteter som gjorde att vi blev kvar. En dag åkte vi till vårt ”favorittanka och bunkra bubbel”-ställe. Vi fyller här alltid på flytande vätskor. Våra vänner dök upp och födelsedagen och middagen på restaurang blev lyckad. Vi stannade någon dag och bestämde oss för att fortsätta tillsammans till Frankrike.

Tanka & köp bubbel

N53o13’55.0”  E007o26’14.0”

Här bunkrar vi alltid inför hemresan, billigast vi hittat under våra turer.

Pont à Masson SP 2023 01 14 – 16

N49o42’22.9”  E006o29’10.0”

Människan är uppenbart ett vanedjur för detta är ännu en favorit. Vi kallar platsen, som är en båthamn för ”Svanarna” eftersom det här finna samlingar av tiggande svanar även vintertid. El på de flesta platserna, men endast 1000 watt. Man betalar på hamnkontoret där det även finns toa, dusch och diskutrymmen. Tvättmaskin går att låna. Vintertid får man ta med sig sköljvatten till toatömningen. Vid hamnkontoret finns en bra fiskrestaurang, dock är öppettiderna begränsade vintertid så det gäller att kolla upp. Till stadens centrum, ett trekantigt torg är det 400 meters promenad via en bro över Moselle.

Trier SP 2023 01 16

N49.7404  E006.6250

En fullservice ställplats där man laddar ett kort med pengar och sedan använder det man behöver. Dvs man betalar bara för det man utnyttjar. Smidigt och rättvist. En kilometer till centrum, men den promenaden ger valuta för stegen. Trevligt där med allt som en turist kan tänkas vilja ha och se. Missa inte att se den gamla romerska borgen ”Porta Nigra”. Den ligger högst upp på gågatan. Nu blev det inget besök för oss till centrum eftersom Mosel var översvämmad, gångvägen gick inte att använda. Omvägen dit kändes inte OK, vi åt i husbilen.

Cocheim P 2023 01 17

N50.1533  E007.1683

Det blev lång en lång resa på grund av att Mosel var översvämmad. Långa omvägar upp bland bergen och ner i djupa daler.

Werne – Solebad 2023 01 17 – 19

N51.65911  E007.63351

En bra ställplats med el, tömning och vatten. Elen betalas med mynt, 50 cent, så ha gott om dem. Gråvattnet måsta tömmas med slang, men det var inga problem för oss. Ställplatsen ligger i bortre änden av en stor parkering för badet bredvid. Det är 300 meter still stadens gågata och ett besök i den lilla kompakta staden är verkligen att rekommendera. Butiker, konditorier och restauranger. Även här många skobutiker.

Vi träffade här, René Schmitz, som var på G att sälja sitt hus och flytta in permanent i husbilen. Han hade därför installerat en vedeldad kamin för uppvärmningen av bilen. Vi fångades av skorstenen som stack upp över biltaket. René hade gjort många egna anpassningar i bilen, något som en person från den mekaniska tillverkningsindustrin inte hade några problem med.

Bremen SP 2023 01 20

N53.0650  E008.81870

En stor och trevlig fullservice ställplats på en ö i centrum. Vintertid i dåligt väder lite väl långt att gå till centrum, ca 1,4 km. På sommaren åker man färjan över floden och har då nära till Altstadt.

Lübeck, Citti SP 2023 01 21

N54.0929  E012.1292

Tanken var att stanna på vägen, men vi missade avfarten och bestämde oss då för att åka vidare till Citti. Att dagen hunnit bli senare än beräknad och den där alltid så fina frukosten på kondiset fick oss att ta beslutet. Här möte vi en, enligt Monika, söt liten robot som gick mellan borden och samlade upp brickor med disk.

Lübeck Bowlinghallen SP 2023 01 22 – 24

Vårt mål för gårdagen som fick stå över en dag för en frukost skull. Här kan man på bowlingrestaurangen äta väl så goda enklare rätter, även om det snudd behövs öronproppar för de tycks gilla hög musik. Riktigt kul att som restauranggäst följa de tävlande lagens uppgörelser.

Lübeck, Citti SP 2023 01 24 – 26

N53o51’34.6”  E010o37’32.8”

Vi stannade sista dagarna för att bunkar och shoppa presenter till de där hemma. Vi smet ju över jul och nyår så någon form av firande ville de anhöriga ändå fixa till, även om det var det vi flydde ifrån. Vi kunde då komma väl förberedda hem.

Kiel Färjan 2023 01 26

N54o19’09.1”  E010o08’18.2”

Tankade och fyllde gasol till tyska priser på vägen. Sedan var det bara att vänta på kajen. Vi gillar att välja färja för det är kostnads- och tidseffektivt. God middag, sömn och utvilad klar för start direkt på morgonen efter frukost.

Göteborg 2023 01 27

N57.69224  E011.91249

Väl i hamn valde vi att i strålande sol åka ända hem till basen i Årsta Havsbad. Lite trafik, solen i ryggen och hemlängtan gjorde att vi undantagsvis körde en längre sträcka. Normalt är 20 mil en maxgräns för oss per dag. Monika påstod också att tvättmaskinen längtade efter oss!

Nu är vi hemma igen och kan svara på rubrikens fråga!

JA efter regn kommer sol, den kom när vi kom till Sverige igen!

Snacka om att gå över ån (Östersjön) efter vatten.