Jag har en känsla av att många tittar mer på huset än bilen då de köper husbil. En rimlig prioritering med tanke på att man spenderar fler timmar stillastående än åkandes.
Men!
- – Om man ska njuta av tiden man står stilla gäller det att färden dit inte tagit musten ur en.
- – Reslusten riskerar att minska drastiskt om själva resan är obekväm.
- – Goda vägegenskaper och hög komfort gör färden säkrare.
I denna artikel listar jag de husbilar jag själv kört och som bjuder på extraordinärt fin färd. Modeller jag minns extra väl just för att de var extra trevliga att köra.
Av Stefan Janeld
Först kanske det är bäst att jag benar ut vad jag anser vara god körkomfort. Det kan ju vara många saker. Dessutom olika för olika personer. För att hamna på min, högst personliga, lista ska bilen uppfylla minst tre av följande fyra kriterier:
- – God ljudkomfort, man ska kunna samtala utan att höja rösten.
- – Hög fjädringskomfort, bilen ska svälja ojämnheter utan att det rister eller slår.
- – Trygg känsla bakom ratten, reptilhjärnan ska inte slå till i kurvor man tar i rimlig fart.
- – Kursstabilitet, sidvind eller omkörning av lastbilar ska inte resultera i kurskorrigering.
När jag testar en husbil kör jag sällan över 90 km/h. Vad jag brukar kalla husbilslunk. Jag kör inte aggressivt eller letar efter chassiets begränsningar så som man ser i personbilstester. Husbil är ett fordon som ska framföras med värdighet och utan stress.
Dock ska jag erkänna att då jag testar plåtisar blir det ofta lite mer aktiv körning. Jag tänker att detta är en husbilstyp man till viss del väljer för att kunna köra mer personbilslikt. Den är en allt-i-allo, inte bara ett avstressande fritidsnöje.
Vad påverkar komforten?
Det jag lärt mig genom åren är att husbilar som till det yttre ser identiska ut kan upplevas helt olika. Det beror oftast på bilens vikt och viktfördelning. Man kan enkelt lasta bort en husbils goda vägegenskaper.
Andra saker som påverkar köregenskaperna är överhäng, fordonets höjd, bredd, längd, fjädring, däcktryck, hjulbas, spårvidd, antal hjulaxlar, ljudisolering och även förarplatsen utformning. Det senare kan man inte påverka i plåtisar, alkovbilar eller halvintegrerade husbilar. Men i helintegrerade husbilar kan en dåligt utformad förarplats försämra körupplevelsen rejält. Vill du fördjupa dig i husbilars chassi är detta tre bra artiklar i ämnet:
Det jag vill att du ska ta med dig av detta är att bara för att du kört en 7,4 meters husbil på Fiat så har du inte en aning om hur en annan husbil av samma längd och med samma motor och växellåda upplevs på vägen. Provkör alltid! Acceptera inte att få köra en likvärdig bara för att handlaren har den bil du vill testa långt in i saluhallen.
I denna artikel har jag valt bort plåtisar. Ty där är skillnaderna mindre i körupplevelse mellan olika modeller och fabrikat.
Se inte denna artikel som någon ”Bästa på marknaden” lista. Det finns tusentals husbilsmodeller, jag har bara testat 346. Det är från dessa jag väljer modeller till listan.
Bilarna listas i bokstavsordning. Inte komfortordning.
Om du vill läsa hela testet av husbilarna i listan klickar du på tillhörande bild, det är en länk till testet.
Carthago Chic E-Line i51 -08
Detta var bilen som lärde mig hur mycket förarplatsen i en helintegrerad husbil betyder. Trots pampiga dimensioner körde jag bilen lika avslappnat som en halvintegrerad på de skånska småvägarna. Att Carthago valde bort de höga originalstolarna till förmån för en lägre stol med fler justeringsmöjligheter gjorde mycket för ergonomin.
Ljudnivån var också väl dämpad och tyngden gjorde väguppträdandet värdigt. Då, 2008, var det den komfortablaste husbilen jag kört. Än idag minns jag känslan.
Carthago Chic E-Line I 50 LE DA MB -22
Fjorton år efter att jag testade min första Carthago satt jag bakom ratten på en treaxlad E-Line baserad på Mercedes Sprinter. Och jag njöt i fulla drag. Trots dryga åtta meters längd och fyra tons vikt var färden avslappnad, tyst och följsam på de små vägarna i Södertörns skogar. På motorvägen åkte jag fortare än husbilslunk, lurad av den låga ljudnivån.
För att få denna komfort i andra treaxlade husbilar har det krävts luftfjädring. Testbilen hade det inte, men jag saknade den inte alls.
Nu var jag inte jätteförvånad. Förväntningarna är alltid höga när jag kör Carthago. Jag har testat elva olika Carthago genom åren – tvåaxlade, treaxlade, bakhjulsdrivna, framhjulsdrivna och bara en modell var en besvikelse på vägen, en för länge sedan pensionerad modell kallad Opus.
Concorde Credo 840 L -15
Nu är vi inne på en kategori husbilar som med sin storlek avskräcker många. Men faktum är att detta är bland de mest lättkörda husbilar du kan ratta. Du sitter med total överblick, nära såväl framruta som sidoruta. Med utmärkta backspeglar som inte bara visar vad vanliga backspeglar visar, de har även små filialspeglar som ger full kontroll över bilens främre hörn och döda vinkeln. Att man sitter högt ökar överblicken och även trygghetskänslan eftersom man från denna höga sittplats kan planera sin körning bättre.
På kurvig väg kan man anta att bilens höjd gör färden obehaglig. Men man antar fel. En rejäl krängningshämmare håller koll på krängningen. Om fjädringen, luft på bakaxeln, inte lyckas svälja alla ojämnheter kompenserar den gasdämpade stolen. Vid gaspådrag är motorljudet närvarande, men i marschfart går det utan vidare att föra ett normalt samtal.
Jag hade i ärlighetens namn kunnat välja vilken helintegrerad Concorde som helst baserad på Iveco, MAN eller Mercedes i denna lista. Concorde modifierar originalchassierna rejält för att höja komforten. Så pass mycket att de inte kan rida på originalchassiets homologering. Varje gång jag testat en Concorde har jag njutit av den komfortabla färden och totala kontrollen.
Dethleffs Just Go T7055 EB
Förvånad att se en mellanklassbil på en lista över de komfortablaste husbilar jag kört? Kan tro det. Men faktum är att du åker lika bekvämt i denna som i en betydligt dyrare premiumhusbil. Ford Transit är ett betydligt mer komfortinriktat chassi än Fiats. Mjukare men inte svampigt. Påminner väldigt mycket om Mercedes Sprinter. Så ni som vill ha en komfortabel färdkamrat utan att betala för en stjärna i grillen bör absolut provköra en modell baserad på Ford Transit.
Den mjukare chassisättningen filtrerar bort ojämnheter mycket effektivt vilket minskar resonansljuden i bodelen. Det skramlar också mindre (vi har gjort direkt jämförande test mellan identiska husbilar på Ford respektive Fiat).
Just denna modell är väl hopsatt och färden är tyst. Motorljud, vägljud och vindljud är alla väl dämpade. Man behöver inte köpa en premiumhusbil för att få riktigt god åkkomfort.
Jag har kört andra modeller baserade på Ford, alla bekväma att köra, men denna hamnar på listan för den har en bättre ljudkomfort än de andra tack vare solitt möblemang.
Frankia Luxury Class I8400 GB -12
Frankia är bra på mycket. De är ett av de mer innovativa fabrikaten på marknaden och en av få tillverkare där ingenjörerna har mer att säga till om än designteamet. Men särskilt lättkörda är de inte. De kräver viss tillvänjning innan man får koll på bilens dimensioner. Ett resultat av en djup och rak instrumentpanel som gör att sikten i bilens närområde är begränsad.
Så döm om min förvåning när jag kommer på mig själv att köra en 8,4 meter lång, treaxlad, husbil på över fyra ton som vore den en liten plåtis på de ringlande vägarna utanför Hyssna. Vägar jag normalt tar det lite lugnt på för att de svänger och böljar en hel del. Bilen går som på räls! Komforten är i topp, tre axlar och luftfjädring är en känd komfortkombo.
Om du nu börjar leta efter en sådan här på begagnatmarknaden ska jag förvarna dig. Det är en av de mest ovanliga modellerna på marknaden. Det var Pilote Gruppen, där Frankia ingår, som lyckades få ensamrätt på ett treaxlat bakhjulsdrivet chassi. Normalt en omöjlighet utan att ha en boggi bak som kan höja ett hjulpar för bättre fäste vid behov. Men man löste detta på ett klurigt vis. Om mer grepp krävdes kunde man släppa ut luften ur bakre luftbälgarna och på så vis få mer vikt på drivande hjul.
Modellen blev kortlivad för Mercedes tyckte inte om lösningen. Man ställde orimliga krav, som att retarder skulle ingå och luftfjädringen skulle vara deras. Just luftfjädringen var det en hel del strul med inledningsvis.
Hymer B708 SL -18
Detta var första gången jag testade Hymers SLC chassi, ”Super Lightweight Chassi”. Och redan efter några meter kunde man känna att detta var något nytt, något bättre.
Färden var mycket komfortabel och bilen en av de mest lättkörda helintegrerade jag kört. Inte bara på grund av det bekväma chassiet, de bekväma stolarna från Aguti gör också skillnad.
SLC chassiet är egentligen inget nytt. Det är i grunden ett AL-KO chassi med integrerat dubbelgolv. Det är denna integrering, i lättviktsmaterial, som givit chassiet namnet. Dubbelgolv är normalt ganska tunga konstruktioner.
Min, högst personliga och ovetenskapliga, teori om varför bilen upplevs så olik andra husbilar på AL-KO chassi är att stötdämparen är mer upprät, den får en gynnsammare arbetsvinkel.
Kabe TM Royal x780 LGB King Size -20
Alla som åkt limousine vet att de är mycket bekväma. Den långa hjulbasen är en viktig del av denna komfort. Och precis som en limousin har denna modell en osedvanligt lång hjulbas. Bilens totallängd är, namnet till trots, 806 cm lång. Tvåaxlade husbilar av denna längd har oftast en hjulbas på 4350-4500 mm. Denna modell mäter hela 4800 mm mellan hjulaxlarna. Det är en stor skillnad!
Bakom ratten märks skillnaden främst genom att bilen har en väldigt god åkkomfort och är mycket kursstabil. En lång hjulbas i kombination med kort överhäng ger dessutom bättre fäste för de drivande framhjulen. En positiv sak på halt underlag.
Detta är ingen kurvkramare, men väl ett av marknadens bekvämaste, halvintegrerade, landsvägslok som du utan problem styr i många timmar utan att bli trött.
Jag testade bilen med förra generationen av Mercedes motor. Den hade ett vinande, turbinlikt, ljud vid gaspådrag som störde färden lite. Nu, med den nya motorgenerationen, är detta ljud helt borta och ljudkomforten har därför höjts en aning sedan testet.
Kabe Novum 750 LGB -23
Detta är modellen som inspirerade mig att skriva denna artikel. En av de absolut bästa körupplevelser jag haft i en husbil. Den sticker ut för att den inte bara är bekväm. Den är dessutom en fin kombination av trygghet och körglädje. Det sistnämnda ett ord jag tidigare bara använt om betydligt kortare husbilar.
På de små ringlande vägarna utanför Tenhult som jag kört på ofta och känner väl kommer jag på mig att åka mer avslappnat, med mer kontroll och fortare än i andra husbilar. Jag brukar på dessa vägar ha svårt att uppnå lagstadgad maxhastighet innan reptilhjärnan griper in och får mig att sakta ner. I den här husbilen har jag svårt att inte åka för fort.
LMC Liberty Explorer 655 -12
Testade denna husbil när LMC var ett premiumfabrikat med AL-KO chassi, ALC dämpare som standard på bakaxeln och en uttalad ambition att bygga lättast möjligt.
Testet gick på slingande småvägar i ett halt januarilandskap. Men trots detta var bilen tryggheten själv. Jag kunde hålla lagstadgad hastighet (70 km/h) även genom relativt snäva kurvor.
Under många år var detta den trevligaste körupplevelsen jag haft bakom en husbilsratt. Inte komfortablaste, men trevligast då den kombinerar god komfort med trygga vägegenskaper.
Niesmann+Bischoff Arto 88F Clou Line Design -14
Den tredje treaxlade dryga åtta meter långa husbilen på listan. Det är ingen tillfällighet. Tre axlar och tyngd är ett pålitligt recept för komfortabelt husbilsåkande. Särskilt om man kombinerar med luftfjädring på alla tre axlar och god ljudisolering. På motorväg i jämn fart håller komforten toppklass. Alla ojämnheter och vibrationer filtreras bort vilket inte bara höjer fjädringskomforten utan även ljudkomforten.
Denna testbil hade den idag pensionerade trelitersmotorn från Fiat. En motor som ger husbilen en något lugnare karaktär än den 2,3 liters motor som ersatte, och den 2,0 liters motor som modellen säljs med idag. Men skillnaden är inte stor.
Till sist
Om du saknar någon modell på listan, som absolut kunde gjorts längre, maila mig gärna vilken modell du tycker platsar och varför.
Hade listan varit dubbelt så lång hade jag tagit med, i bokstavsordning:
- Adria Matrix MB 670 SL -23 baserad på Mercedes/AL-KO
- Adria Vision 707 SG -06 baserad på Renault/AL-KO
- Cabby 24 LB – 08 baserad på Renault/AL-KO
- Chausson Flash 10 -13 baserad på Ford Transit
- Eura Mobil Profila T696 EB MB -23 baserad på Mercedes/AL-KO
- Hobby Premium Van 65 GE -13 baserad på Renault Master
- Kabe TM x780 LQB -19 baserad på Fiat/AL-KO
- McLouis Mc4 273 -22 baserad på Ford Transit
- Rapido 997M -07 baserad på Mercedes Sprinter RWD
- Rapido Distinction i1090 DFH -18 baserad på Fiat/AL-KO