Meny

.

Stor Snubbe on tour i en Hobby Ontour. Del 4, strömlös

Plåtisen jag är ute i, Hobby Ontour Solaris, är en specialversion tänkt för fricamping. Jag tänjde dess gränser till de sprack. Och det var inte helt självklart hur jag skulle få fart på systemet igen.

 

Av Stefan Janeld

 

Hobby är en mellanklasstillverkare. Men det hindrar dem inte att satsa på högsta kvalitet när det gäller batteriet ombord. Vilket är vad som räddade min situation.

Jag ska ta det från början

 

3 nätter utan laddning

Jag befann mig i Dresden. En stad som var överraskande trevlig. Det kommer en hel artikel om detta inom några dagar.

Jag anlände på eftermiddagen så det blev bara att slå läger, käka middag och sedan jobba lite. Nästa dag gav jag mig ut på stan. En fantastisk dag med mycket frisk luft och många intryck. Efter sex timmars promenerande var jag ganska slut så jag krashade i husbilen.

Borde ha gett mig ut på vägarna igen nästa dag. Ty batteriet var nere under 50%. Men jag låg efter med arbetet så det blev en arbetsdag. Solpanelen laddade en del. Men så här års är solvinkeln låg, så egentligen är det bara ett fåtal timmar som ger någon egentlig laddning. Hade det varit högsommar hade de två solpanelerna nästan återställt batteriets laddning. Nu höll de jämn takt med vad min dator förbrukar.

Jag är inte helt beroende av bilens batteri. Har en powerbank med mig som kan hålla igång datorn 6-7 timmar. Plockade fram den och fortsatte jobba fram till läggdags.

När jag går och lägger mig är batteriet nere på 26%. Det är inte tillräckligt för att hålla igång kylen en hel natt. Så jag stänger av kylskåpet. Det är kallt ute och när jag sover är det 18-19 grader i bilen. Då kylskåpet är mer än halvfullt av kalla varor kommer det hålla kylan till dess jag ger mig av nästa morgon.

Med datorn kopplad till min powerbank kan jag jobba utan att tära på bilens batteri. Routern från Wifi.se drar ungefär 0,5A. Är det riktigt lågt batteri kan man köra den på batteridrift några timmar.

Dött batteri

Vaknar och förbereder bilen för avfärd. Plockar ihop, diskar lite och tar en dusch. Batteriet står på 16%. Vilket betyder att det har 16 Ah kvar då det är ett 100 Ah batteri.

Så innan jag hoppar in i duschen sätter jag igång kylskåpet igen. 16 Ah är minst fyra timmars drift och jag kommer åka om en halvtimme, typ.

Duschad och redo för avfärd trycker jag på knappen för att dra in fotsteget. Inget händer. Jag tar en titt i Hobby Connect appen och ser att batteriet säger 10%. Men också att det varken laddar eller ger ström.

Ok, inga problem. Jag startar motorn och väntar några minuter så att batteriet ska få lite laddning. Oftast räcker det med att starta motorn för att all el ombord en husbil ska fungera. I de flesta husbilar behöver det inte ens finnas ett bodelsbatteri ombord.

Men så har man inte kopplat systemet i Hobby Ontour Solaris.

Efter 20 minuters tomgångskörning anar jag att det är något fel. Ringer vår egen batteriexpert, Stig. Berättar vad som hänt och säger att det är ett Super B litiumbatteri i bilen.

”Vad säger appen? Jag tror batteriet stängt av sig. Du behöver sätta igång det igen.”

Jag förklarar att Hobby Connect appen inte har andra funktioner än övervakning. Man kan stänga hela systemet. Men man kan inte prata med batteriets BMS. 

”Ladda ner Super B appen och försök den vägen. Det finns en PIN-kod under en lucka på batteriet som du anger i appen, sedan kan du hantera alla batteriets funktioner.”

Stigs detaljkunskap upphör aldrig att förvåna.

 

Räddad av appen och Hobbys noggrannhet

Istället för att rota fram batteriet tar jag fram mappen med alla bilens papper. Där hittar jag instruktionen till batteriet och en liten klisterlapp med PIN-koden.

Laddar hem Super B appen och den hittar direkt batteriet. Anger PIN-koden och jag har nu full kontroll över batteriet.

Jag kan läsa att batteriet är inställt på att automatiskt stänga av sig vid 10% laddning.

En varning ska gå ut vid 15%. Men jag har inte hört någon varning. Kanske för att jag var i duschen. Men mer troligt för att varningen lämnas via Super B appen. Inte via Hobby Connect.

Jag trycker på startknappen i appen och batteriet hoppar igång igen. Direkt startar kylen och fotsteget går in.

Innan jag stänger appen ändrar jag avstängningsnivån till 5%. Tycker 10% är väl högt.

 

Mina reflektioner

För det första är felet 100% mitt eget. Jag visste att jag tänjde på gränsen för fricamping. Vilket är onödigt. Jag kunde absolut ha tagit en kortare vända med bilen och boostat upp batteriet för att vara på den säkra sidan.

Samtidigt kan jag tycka att Hobby Connect, som är föredömligt enkel att sköta och har varit fantastisk att leva med, borde ha en av/på knapp för batteriet och ge information om att batteriets BMS stängt av. Eller att man till sina användare tydligt förklarar att de behöver Super B appen för full funktionalitet.

Till sist. Jag är väldigt glad att Hobby inte monterat ett billigt batteri med enklast möjliga BMS. Att de valde Super B och till och med hade den lilla etiketten med PIN-koden i väskan med alla instruktionsböcker gjorde att jag kunde lösa min situation snabbt.

Hobby Connects ”batterisida” ger bra information. Men man kan inte påverka batteriets BMS.
Om man trycker på pilen bredvid batteriet kommer man till en sida som informerar om vilken typ av batteri som sitter i bilen. Men man kan inte påverka batteriets BMS.
Super B appens statussida ger information. Inklusive vilken nivå som batteriet stänger av sig på.
Om man klickar på ”Advanced” i Super B appen kan man starta ett avstängt batteri och även ändra vid vilken nivå batteriet stänger av. Man kan även välja om batteriet ska värma sig eller inte. En funktion som kan vara mycket värd om man kommer ut till en iskall husbil.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift