.

Bürstner Eliseo C641

Nu är den hembakad

Att efterfrågan på plåtisar ständigt ökar är något som man också har uppmärksammat i Kehl. Så det är inte förvånande att Bürstner därför skruvat upp produktionen. För ett antal år sedan introducerades City Car. Den får nu ge vika för Campeo- och Eliseo-serierna. Skillnaden mellan de två serierna ligger i inredningen. Där är Eliseo strået vassare.

Exempel på det är bland annat att Eliseo som standard har försetts med indirekt belysning och ett brett tillvalsprogram.

Numera byggs plåtisarna i den egna fabriken i Kehl istället för som tidigare då de tillverkades i annan fabrik inom Hymer Gruppen.

Den vi synar i sömmarna är 6,36 meter lång med två enkelsängar i sovrummet.

 

Text och fotografi: Carla och Kees Witvliet

 

Eliseo baseras som standard på ett Fiat Ducato light chassi med en 120 hk motor. Exemplaret vi inspekterade var extrautrustat med ett heavy chassi, 140 hk-motor och en 9-stegs automatväxel. Sammantaget gav detta en helt fantastisk körkänsla!

I Sverige är dubbla airbags standard, men inte på alla marknader. Något att vara uppmärksam på om du funderar på att köpa i utlandet.

Fiats mediasystem med backkamera vill vi inte vara utan.

Extra pluspoäng ger vi för att Bürstner försett modellen med ramfönster.

Takfönstret släpper in generöst med dagsljus.

Som vi blivit vana vid i dessa moderna tider erbjuds tillräckligt med uppladdningsmöjligheter för telefon och padda. Det tycker vi om.

Är det kallt ute ser den dieseldrivna värmaren till att man har det varmt och gott. Den centrala placeringen i soffan säkerställer jämn värmefördelning i bilen.

Bekväm soffa

Vi slås av hur modern interiören är när vi kliver in. Färgkombinationen man valt i vitt/taupe passar bra när måtten inomhus är begränsade. En chic detalj är ‘Active’-loggan som pryder fåtöljerna och som anger att vi här har att göra med ett speciellt Active-paket, vilket kan jämföras med Bürstners halvintegrerade Harmony Line. Man vill med detta skapa mer hemkänsla, något som Bürstner valt att ha som slogan.

Tack vare det ökade sittdjupet i soffan ges bra stöd för låren, här sitter man skönt.

En finess som Bürstner är stolta över är läslampan som hålls på plats med en magnet och kan flyttas efter behov.

På väggen mellan soffan och badrummet har man placerat ett par krokar för ytterkläder. Och under finns en smal garderob. 

Matlagning

Köket är sedvanligt placerat innanför skjutdörren. Litet, men inte så pjåkigt. Köksbänken ger plats åt en spis med två brännare, en diskho och en rejäl kran. Fint att köksbänken kan förlängas vid behov med en stadig klaff. De tre kökslådorna är rymliga och ger god överblick över utensilier, pannor och torrvaror.

Om vädret tillåter har man i köket en perfekt arbetsplats i en plåtis eftersom man, tack vare skjutdörren, till hälften befinner sig i ute. En hög och smal kompressorkyl (126 liter) har placerats i direkt anslutning till köksbänken, väl inom räckhåll för kocken. 

Vi tycker

Eliseo är ett trevligt resesällskap. Under förutsättning att man väljer ett par tillvalspaket.

Den väldesignade interiören bidrar till ‘hemkänslan’, här har Bürstner lyckats riktigt bra.

Det är svårt att finna något som inte håller måttet ombord.

 

Vi gillar

  1. Den mysiga interiören
    Rymliga sängar
  2. Kompressorkylskåp
  3. Ramfönster
  4. God sittkomfort i soffan
  5. God lastvikt

 

Vi önskar

  1. Duschdraperi i badrummet
  2. Att mer var standard (testbilen var specificerad för Tyska marknaden, bilarna som tas in till Sverige har generösare standardutrustning och 130 hk Heavy Duty motor)
Eliseo är en plåtis som inte skäms för sig. I Grigio Campovolo lack med matchande dekaler är bilen riktigt snygg! De diskreta ramfönstren bidrar till den exklusiva looken.
Bürstner har lyckats väl med interiören, bilen lever upp till företagets slogan om ”hemkänsla”.
Sovrummet är rentav lyxigt. Dessutom är det förvånansvärt gott om plats. Sängarna kan användas som mysiga soffor. Bäddmåttet med sammanbäddade sängar är hela 194 x 197 cm. Förutom överskåpen finns också skåp under sängen till vänster.
Med en grå skjutdörr i plast stänger man av toalettutrymmet, som verkligen ser toppen ut. Fint med de rejäla måtten på handfatet och den duktigt tilltagna spegeln. Tonade fönster med insynsskydd och en taklucka vädrar effektivt. Den vridbara Thetford-toan har bra sittkomfort. Utrymmet dubblerar som duschkabin. Kranen till handfatet är ett duschhandtag som kan dras upp vid behov. Men det är jobb att torka upp efter man duschat eftersom det inte finns någon duschgardin eller annat skydd tillgängligt.
Praktiska är de rymliga och lättillgängliga stuvfacken i golvet under bordet.
De flyttbara, magnetiska, spotlightsen är praktiska.

Fakta

Utrustning testbil

Airbags, ABS, ESP, ASR, farthållare, AC,  partikelfilter, Fix and Go-kit (inget reservdäck), 16’ lättmetallfälgar. Truma diselburen värme, 2 spislågor, Thetford vridbar toa, 126 liter Thetford compressor-kyl, LED bodelsbelysning, 95 AH AGM bodelsbatteri, 2x 11 kg gasolflaskor