Meny

.

Caravan Stockholm, 14 – 17 februari 2019

PlÄtisarna dominerade

Det hölls mÀssa i Kista 14-17 februari. Caravan Stockholm har i tio Är markerat starten för husbilssÀsongen i Sverige. SÄ Àven i Är.

De flesta av bilarna som stÀlldes ut har vi skrivit om under 2018. Men nÄgra nya fÄglar skÄdades, Àven en del intressanta prylar vÀrda att visa.

Av Stefan Janeld och Stig Forsberg

I begynnelsen var Caravan Stockholm tÀnkt att vara en campingmÀssa med vagnar, husbilar och tillbehör. Men marknaden har styrt mÀssan till att bli allt mer av en renodlad husbilsmÀssa, Àven om vi ser en och annan husvagn i montrarna.

Som de flesta av er Àr medvetna om ökar marknaden för inredda skÄpbilar, kÀrleksfullt kallade plÄtisar. En trend som verkligen syntes pÄ mÀssan. Jag har inte rÀknat efter, men kÀnslan Àr att vartannat fabrikat som stÀlldes ut var en plÄtis. Vartannat fabrikat, inte varannan husbil!

Extra roligt Àr att det inte bara var de i Sverige etablerade fabrikaten. Besökarna kunde pÄ mÀssan stifta bekantskap med lyxiga Balcamp (som vi skrev om i reportaget frÄn CMT i förra utgÄvan), kluriga InSpire och sÄ Robeta som har ett finurligt system för kvalitetskontroll.

Som startskott betraktat var mÀssan lyckad. Det kom nÀstan 10 000 besökare under mÀssans fyra dagar. Det sÄldes en hel del husbilar och entusiasmen var hög bland de besökande.

Att Bonus-Malus, svag kronkurs eller den sega regeringsbildningen skulle oroa köparna tillrÀckligt för att avstÄ husbilslivet var en obefogad oro.

Easy Camper - MĂ€ssans ballaste!

I Dorotea har S Karosser byggt campers sÄ lÀnge invÄnarna kan minnas. De har sett i stort sett likadana ut hela tiden. Inte för att man saknar fantasi utan för att konceptet varit rÀtt frÄn början.

Men pÄ mÀssan stod ett rött ekipage som skiljer sig frÄn allt man byggt tidigare. BÄde vad gÀller design och teknik.

Det Ă€r en camper gjuten i ett stycke, monocoque. En exklusiv teknik som begrĂ€nsar tillverkningsvolymen ganska rejĂ€lt. Det tar tvĂ„ veckor att ”baka” en bodel. Sedan ska den inredas.

Men det Àr vÀl vÀrt vÀntan. Utan skarvar blir campern en bostad som Är ut och Är in stÄr emot vÀdrets makter och solens strÄlar. Designen blir dessutom mer aerodynamisk vilket bör spara en droppe brÀnsle eller tvÄ.

För elförsörjningen ombord svarar ett lithiumbatteri som fÄr ström frÄn bilen och solpaneler pÄ taket.

VÀrmesystemet Àr vattenburet och drivs av diesel. Det Àr framtaget av S Karosser ihop med Anders Fransson som under flera Är levererat MPC vÀrmesystem till husbilar och bÄtar.

Trogna lÀsare kÀnner igen namnet och vet att vi pÄ tidningen flera gÄnger hyllat systemet som ett av de bÀsta som finns pÄ marknaden.

Prislappen blir förstÄs högre Àn för företagets andra campers. Men för den som vill ha en camper i framkant vad gÀller teknik och oberoende Àr det vÀl vÀrt slantarna. RÀkna med att skiljas frÄn cirka 600 000 kronor för att den ska bli din.

Vill du ha en Àr det bÀst du hÄller dig framme, orderböckerna börjar fyllas.

Rött Àr kanske inte den mest praktiska kulören. Men nog Àr det ett lÀckert ekipage.
Test av ekipaget finns att lÀsa hÀr pÄ All om Husbilen
RymdkÀnslan ombord förvÄnar. Det Àr allt annat Àn trÄngt.
Spisen Àr en induktionshÀll. Med all den energi man fÄr ur lithiumbatteriet kan man helt slopa gasolen ombord. Allt ombord gÄr pÄ el eller diesel.
Badrummet Àr i vattentÄlig, rotationsgjuten, plast. PÄ mÀssan saknades handdukstorken, den hann inte fram i tid.

Globe-Traveller - LÄngbÀddar under 6 meter

Polska Globe-Traveller har sÄlts nÄgra Är i Sverige nu. Det Àr plÄtisar i premiumklassen som konkurrerar med gott hantverk, vinterduglighet, dubbelgolv och en prislapp som inte avskrÀcker.

DieselvÀrme gör att man klarar sig lÀnge mellan depÄstoppen. En elpatron stöttar om du stÄr vid elstolpe.

Voyager ZS mÀter endast 599 cm men rymmer ÀndÄ lÄngbÀddar i sovrummet.
Man kan ordna en extra bÀdd för tvÄ vid behov. Inte genom att bÀdda sittgrupen. Nej man ordnar alkovbÀdd genom att ett vÀgghÀngt sÀngskÄp ansluter till madrassen över förarplatsen.
Sovrummet blir extra ombonat dÄ bakdörrarna ersatts av en glasfibervÀgg.
Sittgruppen har ett mindre bord, det Àr offret för att fÄ lÄngbÀddarna.
Badrummet Àr i princip en duschkabin med toastol. SvÄrare Àn sÄ behöver det inte vara.

InSpire - Nu lanseras den pÄ allvar

Redan pÄ förra Ärets mÀssa stÀllde slovenska InSpire ut. Men lanseringen stördes av problem med homologiseringen, man fick inte in bilarna till Sverige helt enkelt.

Men detta Àr nu löst och man har hittat en handlare i Stockholm. Se www.inspirecamper.eu.

TvÄ bilar visades. Mest imponerades vi av den större, 636 cm lÄnga, modellen kallad 6,40 som rymmer fyra resenÀrer. TvÄ sover i lÄngbÀddar bak och tvÄ i den lÀngsmonterade taksÀngen.

Inspire gÄr sin egen vÀg. Taket Àr i glasfiber, med en bula som rymmer taksÀngen. Man kan tro att det gör bilen tokdyr. Och visst kostar den en slant. Men inte mer Àn andra i premiumklassen. Den utstÀllda bilen betingade 761 000 kronor.
IstÀllet för skjutdörr en vanlig bodelsdörr. Bak ersÀtter en bakstamm i glasfiber originaldörrarna, inanför en baklucka hittar vi lastutrymmet.
Det kÀnns mer vanlig husbil Àn plÄtis ombord.
TaksÀngen Àr lÀngsmonterad över sittgruppen.
I sovrummet ger ett stort fönster kontakt med omgivningen.

Robeta - Byggd av en person

Robeta Àr en annan slovensk tillverkare som har ett eget tÀnk. Inte sÄ att bilarna Àr unikt innovativa. Men deras kvalitetssÀkringssystem Àr unikt. Varje bil byggs av en och samma person. NÀr bilen Àr klar fÀsts en skylt med personens namn innanför höger bakdörr.

Om nÄgot Àr fel ombord Àr det ingen tvekan vems felet Àr.

Vem vill slarva under dessa premisser?

I Sverige sÀljs Robeta av Varbergs Husbilar AB. PÄ bilderna modellen Helios, 599 cm kort med tvÀrbÀddar bak.

Robeta har haft vissa framgÄngar i Tyskland. De bygger rejÀlt och gÀrna med lie exklusivare material. Kunden kan styra en hel del dÄ produktionen Àr mer hantverksmÀssig Àn rationell serieproduktion.

Till Sverige kommer bilarna med riklig standardutrustning. DÀr ingÄr bland annat solpanel, golvvÀrme, backkamera multimedia anlÀggning och markis.

Westfalia - Med bensinmotor

Det pratas allt mer om att porta dieselbilar frÄn stadskÀrnorna i Europas stÀder. Det finns EU-krav pÄ luftkvaliteten som Àr svÄra att uppfylla om dieselbilarna tillÄts.

Med detta i fÀrskt minne har Skoklosters Husbilar som bland annat sÀljer Westfalia beslutat att ta hem deras campingbil Kepler Sixty med 150 hk bensinmotor. En bil som gjord för att köras i smÄ byar och stadskÀrnor. Man kan kalla det för en framtidssÀkrad campingbil om man sÄ vill.

Oavsett vilken motor som driver Àr det en sÀllsynt snygg campingbil som vÀcker lika delar nostalgikÀnslor som habegÀr.

Man reser, sover och Àter fyra ombord.

Husbilsskolan gav besökarna information tillsammans med Transportstyrelsen om nya lagar och regler. De berÀttade Àven om regler som Du inte ens visste att de fanns.

Ett exempel Àr att det krÀvs registreringsbesiktning om Du sÀtter pÄ ett fast monterat cykelstÀll, en markis eller en MC-ramp. Du Àndrar ju dÄ fordonets yttermÄtt.

Nya regler för faststÀllande av överlast ligger sedan lÄng tid pÄ regeringens bord och har dessvÀrre inte avancerat pÄ grund av den regeringskris vi haft. Tanken Àr att man skall rÀkna mot fordonets totalvikt och inte mot registrerad lastvikt. Det finns ingen tidsplan för nÀr det kan Àndras.

Husbilsskolan hade Àven öppna frÄgestunder dÀr publiken fick stÀlla allehanda husbilsrelaterade frÄgor. Den mest frekvent stÀllda frÄgan handlade om batterier och laddning.

Reseinspiration gavs ocksÄ frÄn stora scenen. Detta Är handlade det om BlÄ vÀgen, resa i Baltikum och utmed Spaniens atlantkust.

I ett konferensrum kunde föredrag och frÄgestunder hÄllas utan att störas av sorlet i mÀsshallen. Ett nytt koncept som föll vÀl ut.
VÄra kamrater pÄ Freedom Travel, Sveriges frÀmsta reseblogg för husbilister, höll ocksÄ anförande pÄ scenen

DÀck Team/Prodob fortsÀtter sin vana trogen att lansera fiffiga och nyttiga tillbehör. Denna gÄng en liten nÀtt GPS-spÄrsÀndare, SweTrack, för 499:- kronor.

Till sÀndaren tecknar man ett abonnemang för 50:- kr/ mÄnad. Alla data kring förflyttning gÄr till en server som sedan slÄr larm till Àgaren.

För att utesluta falsklarm pÄ grund av atmosfÀriska störningar filtrerar servern bort orimliga larm. En husbil kan inte förflytta sig 200 meter pÄ fyra sekunder.

Att bly-, gel- och litiumbatterier skall laddas olika vet nog de flesta idag. Att behöva byta laddare om man byter batterityp tar förstÄs emot.

Reimo har förstÄtt behovet och visade en multiladdare som kan ladda alla tre batterityperna. Det finns olika storlekar pÄ laddaren, 20 A passar oss husbilsÄkare.

Man vrider ratten till det lÀge som motsvarar batteritypen och sedan Àr det klart.

Nordic hade parkerat tvÄ bilar utanför entrén och visade besökarna att husbilsliv i kallt vÀder inte Àr en strapats utan riktigt bekvÀmt, rentav mysigt. Företaget har pÄ senare Är styrt om sin verksamhet till att i större omfattning bygga specialfordon Ät företag och myndigheter. Men husbilarna slutar man inte med.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift