Har du nÄgonsin undrat vilken den ideala husbilen Àr? För familjer, par, unga, att Àga, att hyra? Detta Àr Carthagos vision av den perfekta husbilen för ett resande par. Jag sÀger inte emot.
Â
Av Rok VizoviĆĄek
Â
Carthago Liner For Two Ă€r inte en enstaka modell, det Ă€r en serie om fyra modeller, i tvĂ„ lĂ€ngder, pĂ„ antingen Fiat eller Iveco chassi. De har alla samma planlösning â stor sittgrupp lĂ€ngst bak, kök mitt emot entrĂ©n, badrum över hela bilens bredd bakom förarhytten, taksĂ€ng med lĂ„ngbĂ€ddar i förarhytten. Testbilen Ă€r den kortare versionen pĂ„ Fiat Ducato med AL-KO chassi. Kort Ă€r missvisande, bilen Ă€r 7,83 meter med en totalvikt om 4 500 kg.
Â
Stabilt bygge
Liner For Two Àr inte en husbil för alla. Inte sÄ mycket pÄ grund av planlösningen, som jag bara har bra saker att sÀga om. PoÀngen Àr att detta Àr en lyxig husbil för tvÄ, till ett pris som Àr utom rÀckhÄll för de flesta. En prestigemodell.
Exteriören Ă€r liknande den hos Chic E-Line/S-Plus-serien. LikasĂ„ byggtekniken med en trĂ€fri aluminiumsandwich med kĂ€rna av XPS. Bodelen Ă€r hopsatt med aluminiumprofiler, mycket stark konstruktion utan köldbryggor. Taket har ett extra skydd mot hagel i form av en glasfiberskiva. En lösning som ocksĂ„ skyddar mot blixtnedslag. Ăven underredet Ă€r klĂ€tt i glasfiber.
SÄ hÀr har Carthago byggt sina husbilar i snart 20 Är, med stor framgÄng. Företagets goda kvalitetsrykte Àr lika omvittnat som befogat.
Finishen Ă€r hög. Alla skarvar linjerar perfekt, alla yttre luckor öppnas och stĂ€ngs med lĂ€tthet och tĂ€tar ordentligt. GĂ€ller Ă€ven förardörren. Att en Liner har förardörr Ă€r ovanligt. Men sĂ„ Ă€r denna modell en Liner till namn, inte konstruktion. Liners byggs pĂ„ lastbilschassin. Ja, som Ă€r kort i rocken, uppskattar dörren. SĂ€rskilt vid grĂ€nsövergĂ„ngar och betalstationer dĂ€r jag mĂ„ste strĂ€cka mig efter en biljett. Ăven vid tankning Ă€r det skönt att slippa gĂ„ runt bilen.
Â
Byggd för vinter
VÀrmen frÄn Alde-pannan Àr effektiv och tyst. Bilen Àr fullt vinteranpassad som standard. VÀlisolerad utan köldbryggor, aluminiumkjolar, ramfönster, kondenstapet pÄ vÀggarna, luftspalter bakom alla möbler. VÀrmaren Àr den nya Alde 3030 med tvÄ temperaturzoner.
Teknik och VVS har sin plats i det rymliga och varma dubbelgolvet. Utom elskÄpet som har sin plats i garaget för att vara enklare att nÄ. Installationerna Àr snyggt utförda och överskÄdliga.
Den vÀlisolerade bodelen hÄller inte bara kylan ute. Varma sommardagar blir det svalare inomhus i en vÀlisolerad bodel.
Â
Komfort i toppklass
De flesta vÀljer husbil efter bodelens planlösning och trivsel. Men körupplevelsen Àr nog sÄ viktig. Kanske till och med viktigare för att man ska trivas med sin husbil i lÀngden.
Innan jag beskriver körupplevelsen, lite kritik. Ratten i testbilen var en plastratt! Det Àr okej i mellanklassbilar och instegsbilar, men inte i en lyxhusbil som passerar tvÄ miljoner kronor⊠NÄja, man kan gÄ till en tapetserare och fÄ ratten klÀdd i skinn.
I övrigt Àr allt i förarhytten av toppklass. Jag sitter bekvÀmt i skinnklÀdda stolar frÄn Aguti. Sikten frÄn förarplats Àr utmÀrkt. Den djupt nerdragna framrutan i kombination med tydliga backspeglar gör att jag har god kÀnsla för bilens placering pÄ vÀgen.
Komforten Àr mycket hög under fÀrd, inte minst pÄ grund av den tysta fÀrden. Man sitter verkligen i en förarhytt och kör, inte i en bodel.
Fiats uppgraderade förarmiljö Àr tekniskt överlÀgsen tidigare generation. SÀrskilt uppskattar jag den elektriska styrservon och förarassistenssystemen som jag kÀnner igen frÄn min personbil. Det kÀnns modernt.
Har man passagerare med sig fÄr man vÀnta med att samtala tills man nÄtt sitt mÄl. De sitter nÄgonstans lÄngt dÀr bak. Avskilda.
Modellen kan köpas med 140 eller 180 ”hĂ€star”, vĂ€xellĂ„dan Ă€r manuell som standard, men de flesta vĂ€ljer den niostegade automatlĂ„dan i kombination med 180 hk. En drivlina som passar bilens pondus och alltid har nog med kraft.
Att köra en 783 centimeter lÄng husbil Àr inte svÄrt, sÀrskilt med Carthagos fina förarmiljö. Den lÄnga hjulbasen kan vara begrÀnsande pÄ kurviga smÄvÀgar. I gengÀld Àr det en avlsappnande fÀrd pÄ motor- och landsvÀg. Den lÄnga hjulbasen gör bilen riktningsstabil. Backkameran fungerar som backspegel och ger god sikt bakÄt.
Â
Generöst med stuvutrymmen
Garaget Ă€r mindre Ă€n vi Ă€r vana vid i premiumhusbilar, sĂ€rskilt frĂ„n Carthago. Men det finns plats för allt man behöver. Dörrarna pĂ„ bĂ„da sidor Ă€r 115×115 cm.
Vill man fÄ in cyklar kan man under fÀrd hissa en del av soffan för att ge mer plats. I garagets golv finns fördjupningar för cyklarnas hjul. HÀr finns Àven lÄdor för smÄsaker och elcentralen. Garagets maxlast anges till 350 kg. Mycket högt! RÄdet blir att inte utnyttja denna maxlast dÄ det kan riskera bilens fina vÀghÄllning. Mer stuv hittas i det rymliga dubbelgolvet.
I bodelen finns stor garderob, överskÄp i vardagsrummet och byrÄer i sovrummet. Köket har mer lÄdor och överskÄp Àn de flesta husbilar. TvÄ personer kan packa in allt de behöver för en mycket lÄng resa.
Lastvikten Àr normalt 755 kg, men vanligen sÀljs modellen med förhöjd totalvikt och fÄr dÄ lasta ett drygt ton.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med bilen. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
Planlösningen, dÀr allt Àr inriktat pÄ maximal bekvÀmlighet för tvÄ och som skÀmmer bort med rymd, passar mig verkligen. Med Ären fÄr man som person insikt i vad som Àr viktigt för en sjÀlv. I mitt fall, nÀr det gÀller husbilar, Àr det rymdkÀnsla och svÀngrum.
Med Ären bryr jag mig allt mindre om varumÀrket, det Àr inte lÀngre viktigt för mig att ha en statussymbol pÄ uppfarten. Jag bryr mig inte om vad andra tycker, det viktigaste Àr att mÄ bra.
I Liner For Two I 53 mÄr jag verkligen bra. Optimeringen av planlösningen att passa tvÄ personer Àr lyckad. Samma komfort som hemma, med tekniska finesser och innovationer som höjer upplevelsen ytterligare. Det Àr en enkel bil att leva med.
Fakta
- Modell Carthago Liner For Two I 53
- Ă rsmodell 2022
- Basfordon Fiat Ducato + AL-KO chassi
- Motor 2,2 MJ3 180 hk
- VÀxellÄda 9-vÀxlad automat
- Vridmoment 400 Nm
- LxBxH 783 x 227 x 305 cm
- StÄhöjd 1980 mm
- Hjulbas 4543 mm
- Totalvikt 4 500 kg / 4 800 kg
- Lastvikt 745 kg /1 045 kg
- BĂ€ltade sittplatser 4
- FĂ€rskvattentank 210 liter
- GrÄvattentank 155 liter
- Pris frÄn ca 2 100 000 kr
- Pris som testad ca 2 500 000 kr
- www.carthago.com
Jag gillar
- Hög kvalitetskÀnsla i allt
- LÀttkörd
- Köket
- BekvÀm Q-soffa
- Rymden ombord
- Stora taksÀngen
- Gott om stuv och bra lastvikt
Â
Jag önskar
- Elektrisk jalusi till framrutan
- SkinnklÀdd ratt
- Att jag hade pengarna att köpa en
Utrustning:
ABS, airbags, ESP, hillholder, Hill descent control, elspeglar, elhiss, centrallÄs, farthÄllare, automatisk klimatanlÀggning, backkamera, Alde Compact 3030 vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, kylskÄp 160 liter absorption 12 V/230V/gas, gasspis med 3 brÀnnare