Meny

.

Dethleffs ALPA XL I 7820-2 MC2

Husbilar byggda för tvÄ resenÀrer Àr som regel smÄ och smidiga skapelser. Detta Àr en allt annat Àn liten och smidig husbil. Men likafullt Àr den gjord för tvÄ personer. För mÄnga Àr det en drömhusbil som kan ersÀtta en fast bostad eller vara en komfortabel rullande sommarstuga.

 

Av Stefan Janeld

 

Detta Ă€r inte den första Alpa modellen jag testar. För nĂ„gra Ă„r sedan testade jag  denna modell i alkov-version och öste beröm över den. Till denna sĂ€song har Alpa fĂ„tt ny interiördesign – mindre bling, samma komfort.

Modellserien lanserades redan 2011 och Ă€r nĂ€rmast att betrakta som en modern klassiker. IdĂ©n bakom modellen Ă€r inte Dethleffs egen, det Ă€r tvĂ„ av deras kunder, paret Schleinkofer. De ritade sin optimala tvĂ„personersbil och Dethleffs byggde. Det var en betydligt kortare modell Ă€n testbilen, men samma planlösning. Namnet Ă€r kort för Alleinreisende Paare – ensamresande par pĂ„ tyska.

 

Trivselfart 90 km/h

Bakom ratten kÀnner man bilens dimensioner. Framförallt dess tyngd. Motorn Àr 180 hk versionen av Fiats 2,2 liters motor kopplad till den fina 9-vÀxlade automatlÄdan. Den har kraft nog att sÀtta fart pÄ ekipaget. Men inte utan viss anstrÀngning. Inte sÄ att den Àr trött, absolut inte, men motorn lÄter en hel del under acceleration. Mer ljuddÀmpning hade inte varit fel. Under fÀrden Àr motorn hela tiden nÀrvarande. Mer sÄ i stadskörning och pÄ smÄvÀgar Àn pÄ motorvÀgen. För pÄ smÄvÀgar varierar hastigheten mer vilket gör att man anvÀnder gaspedalen mer. Oftare Àn i andra husbilar anvÀnder jag vÀxellÄdans Power-lÀge för att dra nytta av att ligga kvar lite lÀngre pÄ lÀgre vÀxel. SÀrskilt sÄ nÀr vÀgen böljar upp och ner.

PÄ motorvÀgen lÀgger jag lÄdan i Normal-lÀge. Tar upp bilen i 90 km/h och ser varvrÀknarens nÄl parkera pÄ ca 1300-1400 varv. Ett lugn sÀnker sig över bilen, det Àr hÀr den hör hemma. Tuggandes mil efter mil.

 

BekvÀma stolar

Bilen Àr mycket stabil pÄ vÀgen och jag sitter i en vÀldigt bekvÀm kaptenstol med massor av justeringsmöjligheter. Vindrutan Àr relativt djupt nerdragen, sÀrskilt i mitten dÀr den Àr nÄgra centimeter djupare Àn pÄ sidorna. Det gör verkligen skillnad för körkÀnslan. Speglarna Àr stora och tydliga, men de vibrerar en del i motorvÀgsfart och det gör att de inte Àr riktigt sÄ skarpa som jag önskar. Vid precisionsmanövrering i lÄg fart Àr de mycket bra. Testbilen saknar backkamera men jag kunde ÀndÄ tryggt backa in den mellan ett par husvagnar.

Det kommer en del gnek frÄn taksÀngen och resonansljud frÄn vÀgen letar sig in i bilen. Nu Àr bilen helt tom. Med last i dubbelgolvet och fulla tankar kommer resonansljuden dÀmpas. Vore jag Àgare till bilen hade jag nog investerat i luftfjÀdring pÄ bakaxlarna och AL-KO:s ACS framdÀmpare.

 

VÀlutrustad frÄn start

Bilen Àr utrustad med Masterclass 2 paketet. Det gör den i princip fullutrustad. Vilket underlÀttar betydligt nÀr man ska köpa bilen. Man kan dessutom utgÄ frÄn att lastvikten Àr den angivna eftersom utrustningen Àr standard. Det enda jag saknar Àr ett multimediapaket med backkamera och navigator. TV Àr inte heller med i paketet, men jag saknar den inte.

 

Mer stuv Àn ett par behöver

Det Àr nÀstan lite humoristiskt att en husbil optimerad för tvÄ personer slÄr rekord i mÀngden stuvutrymme ombord. HÀr Àr det gott om rymliga överskÄp, tvÄ generöst tilltagna garderober, linneskÄp och en bokhylla i still med de som stod i alla hem pÄ 70- och 80-talet. LÀgg till det ett garage och dubbelgolv med utvÀndiga lastluckor.

Man behöver inte vara en van campare som bara tar med sig det vĂ€sentliga nĂ€r man ska ivĂ€g med denna husbil. HĂ€r har alla ”bra att ha utifall att” prylar en plats. Och att man ska överlasta bilen Ă€r knappast troligt. Lastvikten Ă€r 1 180 kg. Inte heller Ă€r risken sĂ€rskilt stor att man överlastar en av bilens axlar. Stuvutrymmena Ă€r jĂ€mnt placerade över bilens lĂ€ngd och tankarna Ă€r placerade mellan hjulaxlarna. Dethleffs har verkligen tĂ€nkt till i detta avseende och fördelat bilens vikt pĂ„ ett mycket bra sĂ€tt.

 

Vinterduglig

Med vattenburen vÀrme, uppvÀrmt dubbelgolv dÀr tankar och teknik har det varmt och skönt och en lÄng hjulbas som ser till att de drivande framhjulen har bra fÀste pÄ vintervÀg Àr det ingen större strapats att vintercampa i testbilen.

Bakom möblerna Àr det luftspalter, likasÄ i överskÄpen. Som dessutom har en bakre vÀgg som ser till att luften kan cirkulera Àven om man tryckt in prylar i överskÄpen.

VÀrmesystemet Àr draget Ànda dram till instrumentpanelen. NÄgot Dethleffs gör i mÄnga av sina modeller.

Jag tycker

Har alltid varit svag för husbilar med denna planlösning. De Àr rymligare, öppnare, mer som ett hem Àn en husbil. NÀr man strÀcker ut planlösningen sÄ pass som pÄ testbilen blir kompromisserna fÄ, varje rum har den plats som krÀvs för god funktion och komfort.

Att man inte behöver kryssa i en tillvalslista lĂ„ng som en slaktarrĂ€kning Ă€r positivt. Önskar att fler tillverkare hade en prispolitik dĂ€r saker alla behöver ingĂ„r som standard. 

2,4 miljoner Ă€r en rejĂ€l slant. ÄndĂ„ Ă€r detta en i sammanhanget prisvĂ€rd husbil. Andra tillverkare begĂ€r betydligt mer för bilar av samma storlek med denna planlösning.

Fakta

Fakta

Jag gillar

  • Planlösningen
  • VĂ€lutrustad i grundutförande
  • Köket
  • Hallen
  • VĂ€rmesystemet
  • Gott om förvaring
  • Lastvikten

 

Jag önskar

  • BĂ€ttre ljudisolering till motorn
  • Djupare sits baksĂ€te
  • Enklare insteg förarplats
  • Att visa detaljer var lite rejĂ€lare utförda

Utrustning (urval): Dubbla airbags, ABS, ESP, bromskraftsförstÀrkare, antispinn, hillholder, centrallÄs inkl bodelsdörr, elbackspeglar, Isofix, farthÄllare, klimatanlÀggning, vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, 6 meter elmarkis, langetterade mattor, aluminiumfÀlgar, kyl med separat frys, spis med 3 brÀnnare, ugn.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift