Alde Àr det lilla svenska företaget som tack vare att man troget följt visionen om ett vÀrmesystem som varken syns eller hörs lyckats erövra Europa och fÄtt in en fot Àven i Nordamerika. Vi tittade in hos dem i FÀrlöv för en titt pÄ produktionen.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Adressen Ă€r densamma som nĂ€r Alde Rask startade företaget 1949 tillsammans med sina svĂ„grar Eric Ohlin och Gunnar Eklund. DĂ„ var det bromsar, slĂ€pvagnskopplingar och stödhjul till traktorer och slĂ€pfordon. Kraven pĂ„ effektivare bromsar till mindre slĂ€pfordon ökade. En elektrisk broms med handreglage inne i bilen togs fram – Aldebromsen. En broms som anvĂ€ndes flitigt av slĂ€p- och husvagnstillverkare.
PÄ sina besök hos tillverkarna snappade han upp att de saknade ett bra vÀrmesystem till sina vagnar. Alde hade erfarenhet av att konvertera bilar till gengasdrift. Hans geniknölar började jobba och 1966 levererades första vÀrmesystemet till slovenska Adria.
1974 köper Optimus företaget, namnet blir Optimus-Alde. Man satsar mycket pÄ produktutveckling och tar fram den första Comfortpannan.
Niesmann-Bischoff ville ha en diskretare lösning
1986 köper fyra medarbetare loss Alde frÄn Optimus och bildar Alde International. De fÄr en bra start. Niesmann+Bischoff kontaktar dem i början pÄ 90-talet med ett önskemÄl. De vill ha en vÀrmare som ryms i ett dubbelgolv. De tornlika vÀrmare Alde bygger vid den tidpunkten anser Niesmann+Bischoff stör interiördesignen.
Alde uppfyller Nismann+Bischoffs önskemÄl med en kombipanna de döper till Compact 3000. Inget liknande har setts tidigare. Den ryms lÀtt i ett dubbelgolv. InnehÄller Àven elpatron och varmvattenberedare.
HÀr borde erövringen av husbils- och husvagnsmarknaden startat. Men det gick faktiskt ganska trögt i mÄnga Är. Det tyska företaget Truma hade en sedan lÄng tid nÀra relation till tillverkarna. Ett svÄrbrutet band.
Men 1997 vÀnder det. Truma köper Alde och konkurrenssituationen Àndras. Alde vÀxer snabbt och etablerar dotterbolag i England, Tyskland och sedermera Àven i Nordamerika. Det senare slÄs senare ihop med Trumas Nordamerikanska bolag.
Ute i vĂ€rlden har man inte mindre Ă€n 1 300 servicepartners som jobbar med deras produkter. De flesta har besökt FĂ€rlöv för utbildning och certifiering. I servicecentret finns âklassrumâ för sĂ„vĂ€l teori som praktik. Om en servicepartner inte har möjlighet att resa packar Aldes personal vĂ€skan och Ă„ker till dem.
Â
Alde idag
Alde Compact 3000 har med Ă„ren utvecklats. Den följdes 2006 av 3010 som blev 3020 som utvecklades till dagens Compact 3030 och Compact 3030 Plus pannor. Pannorna Ă€r mycket lika varandra till utseendet. Det som utvecklats mest Ă€r intelligensen inne i pannan vilket innebĂ€r mjuka och effektiva temperaturövergĂ„ngar som sparar energi. Ăven anvĂ€ndarvĂ€nligheten i manöverpanelen har förbĂ€ttrats.
Man har ocksÄ arbetat med att förenkla pannans delar och minimera antalet delar. Ju fÀrre delar desto effektivare produktion och mindre som kan gÄ fel.
Tillbehör har ocksÄ blivit en del av produktsortimentet. Som golvvÀrmemattan till husbilens hytt och olika former av radiatorer som kan öka komforten.
Den senaste versionen, Compact 3030 Plus, har tvÄ temperaturzoner, oÀndligt med varmvatten (sÄ lÀnge det finns vatten i tanken och gas i flaskorna) och en manöverpanel inspirerad av mobiltelefoner.
Ăven om du har en Ă€ldre panna kan du Ă„tnjuta mycket av de moderna funktionerna via ett panelbyte. Du kan Ă€ven köpa till en Alde Flow som tillsammans med vĂ€rmepannan ger oĂ€ndligt med varmvatten. Alde Ă€r noga med bakĂ„tkompabiliteten.
Â
Satsat pÄ fabriken
Utvecklingen av vĂ€rmepannan Ă€r det du som anvĂ€ndare har mest glĂ€dje av. Men det Alde nog Ă€ndĂ„ utvecklat mest Ă€r sjĂ€lva fabriken. För femton Ă„r sedan var det en i stort sett hantverksmĂ€ssig produktion. Idag möts jag av industrirobotar som formar och svetsar. Â
De mest kritiska momenten i produktionen Àr robotiserade. Detta har ökat kvaliteten. Vilket jag spontant reagerar pÄ eftersom jag inte sett nÄgot behov av det. Jag har aldrig hört nÄgon som fÄtt en husbil levererad med trasig panna. Och livslÀngden pÄ pannorna Àr lÄng.
Kvalitetsökningen mÀrks frÀmst av Alde sjÀlva. Det kasseras fÀrre delar under produktionen idag.
Produktionstakten Àr för nÀrvarande 30 000/Är. Kapacitet finns för det dubbla. Alla vÀrmepannor Àr sÄlda nÀr de produceras. Det finns ett tiotal vÀrmepannor pÄ lager som inte Àr sÄlda. Dessa Àr vikta Ät servicecentret.
Största kund Àr Adria. Lite roligt eftersom de var första tillverkaren att montera en Alde vÀrmepanna i sina fordon. Snacka om lÄngvarig kundrelation.
Totalt arbetar ca 100 personer hos Alde hÀr i FÀrlöv. UngefÀrlig fördelning Àr 60 personer i tillverkningen och resterande 40 pÄ servicecentret, utvecklingsavdelningen och i olika administrativa tjÀnster.
Â
IstÀllet för att i text beskriva tillverkningen har jag gjort ett bildgalleri med beskrivande text till bilderna. En del av tillverkningen Àr hemlig, det gÀller frÀmst hur man tillverkar sina konvektorer. SÄ detta kan jag inte visa.
Klicka för större bild och bildtext.
Framtiden
Jag har i flera Ă„r efterlyst en dieseldriven vattenburen vĂ€rmepanna. Att jag tjatat pĂ„ Alde att göra en dylik Ă€r en underdrift. Men att fĂ„ en dieseldriven vĂ€rmepanna lika tyst som en gasoldriven Ă€r svĂ„rt. Och eftersom Alde beskriver sitt vĂ€rmesystem som âden tysta vĂ€rmenâ Ă€r det viktigt att en produkt frĂ„n Alde alltid lever upp till dessa kritierier. Jag Ă€r övertygad om att de som vĂ€ljer en dieselpanna redan accepterat dess karaktĂ€r. Diskussionen fortgĂ„r.
Aldes fokus ligger ocksÄ pÄ att ta en större andel av den vÀxande plÄtismarknaden. Man har redan haft viss framgÄng. Nu senast med brittiska premiumplÄtisen M-Star frÄn Auto-Sleepers. Sedan tidigare anvÀnder Adria och Kabe Alde Àven i plÄtisar. I Nordamerika gjorde Hymer Gruppen 2017 ett försök att lansera Alde som ett vÀrmarsystem för plÄtisar under Carados varumÀrke. Deras applikation var lite okonventionell. Man avstod konvektorerna, istÀllet anvÀnde man Aldes boosterpaket för att blÄsa ut vÀrmen i bodelen. Hymer Gruppens amerikanska plÄtisÀventyr tog dock slut dÄ Roadtreks ledning arresterades för fiffel och Hymer drog sig ur företaget. Hur denna applikation skulle tagits emot av kunderna vet vi dÀrför inte.
NÀr jag pÄtalar att framtiden Àr eldrivna husbilar, inklusive bodelens alla funktioner. Att det behövs en eldriven vÀrmepanna. Kommer svaret snabbt frÄn Stefan Lindström, VD.
âPannan Ă€r redan eldriven, om vi inte monterar gasoldelen Ă€r det en eldriven vĂ€rmare.â
Vilket sÄklart Àr helt sant och nÄgot jag borde tÀnkt pÄ. De 3 kW som elpatronerna kan ge Àr dock i minsta laget. Men det finns plats för fler i pannan. SÄ oavsett vad framtidens fritidsfordon krÀver kommer Alde fortsÀtta leverera vÀrmesystem.