Det var vid den norrgående påfarten på E4 vid Järna. Det lutar kraftigt uppåt så bilen framför stod på allt vad den orkade och jag efter. Sten eller möjligtvis en dubb? Vad det än var så blev det ett märke mitt på vindrutan.
Låg jag för nära? Kanske.
Av Stig Forsberg
Stannade till vid nästa avfart och satte på ett stenskottsplåster. Det är viktigt att göra omedelbart för att slippa få in skräp/fukt i ”glas-såret”. Som tur var regnade det inte. Bara att beställa tid hos glasmästaren, Svenska Bussglas i Jordbro. De jobbar dagligen med stora rutor, något som jag anser viktigt eftersom jag för många år sedan vände mig till en verkstad som jobbar med personbilar. Då gällde det byte av vindrutan på vår helintegrerade bil. En operation som inte blev lyckad, inte ens efter korrigering i efterhand. De hade inte erfarenheten av att limma en så stor vindruta.
Fler moment än man tror
Fick beröm för att jag satt på stenskottsplåstret, det gjorde möjligheten för en lyckad lagning mycket större. Man borrade hål i första rutan in till laminatet. Detta för att kunna suga ur eventuell luft, smuts och fukt. När det var gjort pressades lim in i rutan som härdades med UV-ljus. Före det skall rutan värmas, så limmet lättare rinner på plats. Lätt knackande på rutans insida hjälper till. Efterföljt av borttagning av överflödigt lim. Allt tog 30 minuter från det jag körde in tills jag stod ute på gården igen. Resultatet av reparationen blev mycket lyckat, bilderna berättar bättre.
Rutan värm på insidan med en tändare för att limmet skall söka sig in bättre
Värme gör att limmet tränger in bättre
Inte för gammal att ta lärdom
Att hålla igen och ta ut avståndet vid påfart till motorväg får bli min lärdom. Något jag egentligen redan visste men i min iver att följa trafikrytmen inte tänkte på.