Efter ett rekordÄr med nÀstan 20 000 fritidsfordon (husbilar, husvagnar inklusive Sun Living) levererade sÀsongen 20/21 Àr Slovenska Adria inte bara svenskens favoritfabrikat, de Àr ett av Europas populÀraste fabrikat. För att möta den ökade efterfrÄgan planeras en ny fabrik. Men den kommer dröja nÄgra Är.
Förra Äret gjorde man om de tvÄ bÀstsÀljande modellserierna Coral och Matrix. I Är Àr det helintegrerade Sonics tur och man lanserar Àven en ny plÄtis med sikte pÄ de Àventyrslystna.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Adria erbjuder sina husbilar i tre utrustningsversioner â Axess, Plus och Supreme. Vi börjar med enklaste serien, Axess, som i Ă„r lyfts en aning med ett panoramafönster över förarhytten. Ett nytt dubbelgolv gör att man slipper nivĂ„skillnader. Axess kĂ€nns nu mindre instegsmodell och mer mellanklass.
Twin 640 SGX Sports – PlĂ„tis för aktiva
Denna nya modell ska locka de Àventyrliga, aktiva och de som vill ha en maximalt mÄngsidig plÄtis. Den mÀter 636 cm, Àr utrustad med dieselvÀrmare frÄn Webasto, kompressorkylskÄp, varmvattenberedaren och spisen Àr det enda som gÄr pÄ gasol. Det betyder att man kan fricampa lÀnge. För att ytterligare understryka att bilen Àr för de sportiga har man monterat en untvÀndig dusch. Bra att kunna spola av leriga skor, cyklar och personer.
Popup-taket Àr inte som de flesta andra. I bakkant har det tvÄ armar, jag kallar dem stabilisatorer, som gör att taket inte wobblar nÀr man drar ner det. Dessutom ger det bilen en snygg taklinje. NedfÀllt bygger det endast 20 cm.
DubbelsÀngen bak kan hissas upp i taket och ger dÄ ett rymligt lastutrymme, klÀtt med tÄlig durkplÄt och försett med rejÀla lastskenor.
Adrias importör berÀttar att flera svenska handlare valde att Àndra sina bestÀllningar för 2022 till att inkludera denna modell.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig med bilen, klicka för större bilder och bildtexter.
Uppdaterad Sonic
Förra Äret gjorde Adria om Coral och Matrix serierna. I Är Àr det Sonics tur. Det enklaste sÀttet att beskriva förÀndringen Àr att man givit Sonic samma inredning och bakstam som i Coral och Matrix. Serierna harmonierar nu med varandra.
Men dÄ Sonic Àr helintegrerad betyder det att man fÄtt göra lite annat kring förarplatsen. Vi har redan kört modellen och kan berÀtta att vi imponerades av Äkkomforten och de vÀldigt tydliga backspeglarna. Vad man inte gjorde var att uppdatera fronten. Och i Àrlighetens namn behövs det inte, den kÀnns helt up-to-date.
PÄ visningen fanns en Sonic Supreme 700 SL och en Plus 700 SL att titta pÄ. Plus versionen var dock inte körklar, utan endast byggd för att visa interiören. SÄ vi fokuserar pÄ Supreme modellen.
Innan du lÀser vÄrt test kan du bekanta dig med Sonic Supreme 700 SL i galleriet nedan. Klicka för större bilder och bildtext.